Kā skaidroja Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), lai veicinātu izglītojamo motivāciju pēc iespējas maksimāli izpildīt pārbaudes darba uzdevumus atbilstoši viņu spējām, motivētu mācību procesā mērķtiecīgi un sistemātiski apgūt zināšanas un pilnveidot prasmes, jaunie Ministru kabineta noteikumi paredz, sākot ar 2022./2023.mācību gadu, palielināt valsts pārbaudījumā minimālo procentu slieksni ik pa pieciem procentpunktiem gadā.
Tādēļ nākamajā mācību gadā, lai nokārtotu centralizētos eksāmenus, skolēna darba novērtējumam būs jābūt vismaz 10%. 2023./2024.mācību gadā darba novērtējumam būs jābūt vismaz 15%, bet no 2024./2025.mācību gada darba novērtējumam būs jābūt vismaz 20%.
Pašlaik, lai nokārtotu centralizētos eksāmenus, skolēna darba novērtējumam ir jābūt vismaz 5%. Kā skaidroja IZM, šāds regulējums pieļauj, ka izglītojamais, valsts pārbaudes darbā veicot vienu uzdevumu pareizi, iegūst vispārējās izglītības sertifikātu, tādēļ arī daudzi skolēni, kas iestājas augstskolās pēc pirmās sesijas pārtrauc studijas, jo nepietiekamo zināšanu un prasmju dēļ nespēj veiksmīgi iekļauties studiju procesā.
Papildus nepieciešamību paaugstināt minimālo procentu slieksni esot izteikuši skolotāji, skolu vadītāji, augstskolu mācību spēki un darba devēji, jo 5% slieksnis neesot uzskatāms par adekvātu rezultātu apliecinājumam par vidējās izglītības apguvi.
Iepriekš izglītības un zinātnes ministre Anita Muižniece (K) uzsvēra, ka vidusskolas diploms nevar būt izsniegts ar nesekmīgu vērtējumu. Viņa skaidroja, ka izmaiņas tiks veiktas, lai veicinātu absolventu iegūtās izglītības kvalitātes atzīšanu arī citās valstīs. Tāpat 5% eksāmena vērtējuma slieksnis nemotivējot skolēnus aktīvi piedalīties mācību procesā.