Smaržu gardēžiem
Ekskluzīvie nišas parfīmi ir domāti smaržu gardēžiem. Visiem tie neder, turklāt dažu aromātu sastāvdaļas netrenētai ožai var izraisīt arī nepatiku. Niša – tas ir kaut kas ārpus ierastajiem standartiem un lietu kārtības. Par to liecina arī smaržām neierasti vai pat provokatīvi nosaukumi, piemēram, parfīmu sērija Marly nosaukta Ludviķa XV laika slaveno sacīkšu zirgu vārdos, franču zīmola Etat Libre d’Orange vairāku aromātu nosaukumi, tādi kā Fat Electrician (Resnais elektriķis) u. c.
Lai uztvertu un izjustu neparastos nišas parfīmus, ir jāattīsta oža – līdzīgi kā muzikālā dzirde. Sajūtot gaužām svešādu aromātu, mūsu smadzenes vispirms reaģē noraidoši, un tā ir normāla aizsargreakcija, kas mūs sargā no bīstamām lietām. Pasmaržojot pēc kāda laika šo aromātu vēlreiz, tas jau šķiet pazīstams un rada citu iespaidu. Tā turpinot ceļojumu nišas parfīmu pasaulē, var atklāt brīnumainu pasauli. Jauna ožas pieredze ļauj iepazīt tuvāk arī sevi, uztvert zemapziņas signālus un paplašināt personības robežas.
Starp citu, sākotnēji parfimērija bija luksusa lieta, kas tika radīta valdniekiem un šauram bagātnieku lokam, un izsmalcinātus aromātus veidoja tikai pēc individuāla pasūtījuma.
Plaša patēriņa aromātu ražošana sākās tikai pagājušā gadsimta 70. gados, kad pasaulē strauji attīstījās gatavo apģērbu masveida ražošana.
Vienlaikus bija cilvēki, kuriem bija vajadzīgs kaut kas sevišķs, ne tāds kā visiem citiem, kaut kas ārpus ierastajiem standartiem arī aromātu izvēlē, tāpēc attīstījās nišas parfimērija. Mūsdienās interese par nišas aromātiem strauji aug, jo cilvēki aizvien vairāk vēlas akcentēt savu individualitāti, izcelties ar kaut ko atšķirīgu, kaut ko tādu, kas pieder tikai viņiem. Vienveidīgās smaržas šim laikam vairs nepiestāv, jo mēs vispirms gribam patikt sev.
Dārgas sastāvdaļas
Visi aromāti satur ne tikai dabīgas izejvielas, bet arī sintētiskus komponentus, izņemot ļoti šauru dabīgo parfīmu nišu, piemēram, Florame. Daudzi nišas aromāti tiek veidoti tikai no sintētiskajām vielām. Viens iemesls – no dabīgajām izejvielām nav iespējams ekstrahēt lielāko daļu aromātu, piemēram, no augļiem (izņemot citrusaugļus). Tāpēc arī zaļo augu notis un ūdens notis veido tikai sintētiskas molekulas.
Strauju sintētisko sastāvdaļu attīstību izraisīja ES un IFRA (Starptautiskā Aromātu asociācija) aizliegums parfimērijā izmantot dzīvnieku un daudzas augu izcelsmes vielas, lai aizsargātu dabu un izvairītos no alergēnu vielu ietekmes. Tipisks piemērs ir muskuss, kas maksā divas reizes dārgāk nekā zelts, – lai iegūtu vienu kilogramu, ir jāupurē 150–250 muskusbriežu dzīvību. Aromātu cena ir atkarīga arī no tā sastāvdaļām, var būt gan lēti dabīgie komponenti, gan ļoti dārgi sintezētie. Sintētisko molekulu radīšanai ķīmiķi velta gadus, un daudzām vielām ar muskusa, ambras vai sandala smaržu ir ļoti sarežģīta struktūra, to sintēze ir komplicēta un darbietilpīga, tāpēc arī sintētiskās izejvielas mēdz būt ārkārtīgi dārgas.
Niša – personības spogulis
Nišas parfīmus rada izcilas personības, nepakļaujoties ne modes tendencēm, ne tirgus prasībām. Nišas aromāts ir kā oriģināls mākslas darbs. Tā pamatā ir parfimēra koncepcija, kas pauž viņa pasaules uztveri, priekšstatus par skaisto (pat ja tas reizēm saprotams tikai šauram cilvēku lokam), tās var būt kādas īpašas atmiņas, iespaidi vai emocijas. Parfimēri veido aromātus galvenokārt sev un saviem domubiedriem, neierobežojot sevi un savas fantāzijas.
Daudzi slaveni parfimēri ir atteikušies no darba ar lielajiem zīmoliem un modes namiem, lai veidotu paši savas smaržas. Tāds ir, piemēram, armēņu izcelsmes franču parfimērs Frānsiss Kurkdžjans, kas veidojis aromātus zīmoliem Jean Paul Gaultier, Burberry, Aqua di Parma, Giorgio Armani u. c., arī Paolo Terenci, kas veidoja aromātus zīmoliem Gucci, Salvatore Ferragamo u. c. Daži parfimēri restaurē leģendām apvītus aromātus, lai atjaunotu seno zīmolu slavu.
Soli tuvāk
Lai iepazītos ar nišas parfīmiem, vispirms ir vērts palasīt informāciju par aromātu radītājiem un viņu filozofiju un doties tos pasmaržot. Ieteicams sākt ar atzītām vērtībām – zīmoliem, kas pastāv jau vairākus gadus.
Der zināt, ka aromātu izvēlē valda divi principi – izzinošais un emocionālais. Pirmais ir darbs prātam – ir jāizsver, kādām situācijām parfīms ir vajadzīgs – privātajai dzīvei vai iziešanai sabiedrībā, karjerai vai radošām izpausmēm. Ir būtiski, ko jūs vēlaties panākt, – izcelt savu seksapīlu, radīt romantisku vai nopietnas, atbildīgas biznesa sievietes tēlu. Varbūt ir vajadzīgs jauns aromāts, kas der visiem dzīves gadījumiem.
Parfīma notis diezgan daudz var pastāstīt par cilvēku, tāpēc ir jāanalizē, ko gribat pavēstīt par sevi sabiedrībai.
Atbildot sev uz šiem jautājumiem, būs vieglāk atrast aromātu noteiktām situācijām. Aromāta izvēlei jābūt ļoti pārdomātai, jo tas arī nebūs lēts.
Emocionālā pieeja nozīmē izmēģināt parfīmus un uzticēties vienīgi savām sajūtām, kaut arī tās var būt ļoti negaidītas. Te parfīma izvēli labāk veikt vienatnē, citu cilvēku atšķirīgās gaumes un ieteikumi tikai traucēs. Uzticieties vienīgi savām sajūtām, jo aromāti katram cilvēkam izpaužas citādi. Nevajag izvēlēties smaržas, ja māc izsalkums vai ir sātīgi paēsts, tad ožas receptori var maldināt.
Vēlams sākt ar kaut ko vienkāršu – izmēģināt kompozīcijas ar ziedu vai koksnes notīm. Nav vērts testēt vairāk par 3–5 aromātiem vienā reizē, lai neradītu ožai apjukumu. Aromātu ieteicams uzpūst uz pulsa punktiem, piemēram, plaukstas pamatnē vai elkoņa locītavas iekšpusē. Aromātu vajadzētu panēsāt, ļaut tam sasilt uz ādas, jo tikai siltumā tas atveras un ļauj pilnībā uztvert visas nianses. Rodža Dovs, viens no mūsdienu izcilākajiem parfimēriem, teicis, ka parfīma izvēle līdzinās mīlnieka izvēlei. Ir jāpavada kopā nakts, tikai tad var saprast, vai patiešām viens otram esat piemēroti.
Emociju varā
Izvēlē liela nozīme ir arī mentalitātei un kultūrai – eiropiešiem lielākoties nav pieņemami smagnējie, pikantie Austrumu aromāti, bet austrumniekiem – mūsējie. Parfīmu izvēle bieži ir saistīta ar psihoemocionālo stāvokli. Citrusu aromātus, tādus kā Frapin L’Humaniste, Frederic Malle Bigarade Concentree, biežāk izvēlas tie, kuri grib radīt labu iespaidu, uzturēt labas attiecības ar pasauli, viņi vairās no negatīvām emocijām.
Neatkarīgām sievietēm, kas iezīmē zināmu barjeru starp sevi un apkārtējiem, patīk aldehīdu aromāti, kā Chanel N°5, Le Labo Aldehyde 44 un Robert Piguet Baghari. Pikantie aromāti, tādi kā Amouage Epic, Byredo Gypsy Water, Diptyque Tam Dao, vairāk piesaista radošas sievietes, kurām patīk fantāziju rosinošas austrumnieciskas notis ar kanēli, ciedru, ingveru. Antonio Croce Sofisticata, Tiziana Terenzi Orza un D. S. & Durga Debaser – šo saldo smaržu cienītāji ir mūžīgie bērni. Tās ir bērnības un jaunības atmiņas, kas saistās ar gardumu saldajām smaržām. Daudzas biznesa sievietes neizvēlas sievišķīgas vai, viņuprāt, jutekliskas smaržas, lai darījumu partneri viņas nepārprastu. Tāpēc ļoti populāri ir gender free aromāti, to neitrālās smaržas piestāv abiem dzimumiem.
Nišas parfīmu ekspertes Jeļenas Golubevas izvēle
Daudzo gadu laikā man jau ir izveidojusies sava veida profesionālā deformācija, līdz ar to ļoti dažādus aromātus uztveru kā atsevišķus stāstus, kuriem katram var atrast piemērotu brīdi, lai tajos ieklausītos, tāpēc jāteic, ka viena mīļākā aromāta man vairs nav jau sen. Tomēr tuvāki allaž ir bijuši aromāti, kuru sastāvā ir baltie ziedi. Viens no pirmajiem mīļākajiem balto ziedu aromātiem, kuru vēl joprojām atceros ar nostalģiju, ir Lancome Climat, šābrīža favorīti ir Tiziana Terenzi Atlantide un Ex-Nihilo Fleur Narcotique.
Smaržas ir manas dzīves kaislība
Par savu ceļu nišas parfīmu pasaulē stāsta dermatoloģe Lauma Valeine:
Jāatzīst, ka pasauli galvenokārt uztveru smaržojot. Kopš bērnības man ļoti patīk smaržas. Tā ir bauda sajust, kā smaržo upeņu krūms un svaigi cepta maize… Smaržas ir kā atmiņu kolekcija, un atmiņas savukārt intuitīvi ietekmē parfīmu izvēli, jo tās zemapziņā rada asociācijas par kādu jau piemirstu noskaņu, vietu vai situāciju. Piemēram, kad precējos, lietoju Clarins smaržas Toujours, kas smaržo pēc baltajām maija rozītēm, kuras zied pašā vasaras sākumā. Tās vairs neražo, bet maija rožu smarža vienmēr raisa šīs atmiņas.
Es pavisam nopietni gribēju kļūt par parfimēri, tāpēc izvēlējos mācīties Rīgas Franču licejā. Tā kā man bija divas kaislības – gan smaržas, gan medicīna –, par savu pamata profesiju izvēlējos medicīnu, tomēr sapni par parfimēriju es daļēji piepildīju, Grasas institūta akreditētā parfimēru programmā apgūstot pirmo līmeni.
Tolaik, kad tikai sāku interesēties par smaržām, gadā iznāca kādi 20–30 atmiņā paliekoši selektīvo zīmolu bestselleri.
Ap gadu tūkstošu miju katru gadu tiem parādījās aizvien jaunākas atvasinājumu versijas. Aromāti kļuva bezpersoniski, un tirgus bija pārsātināts. Bija svarīgi radīt aromātu, kas patiks vairākumam, radīt elegantu pudelīti, dārgu iesaiņojumu, skaistu reklāmas kampaņu, un tas paņēma. Vienlaikus arī pie mums parādījās pirmie nišas parfīmi, daudziem radās interese par smaržām, kas atšķiras no tām, kas patīk visiem.
Nišas parfimērija būtībā pastāv jau ļoti sen – tādi seni zīmoli kā Santa Maria Novella, kas pastāv no septiņpadsmitā gadsimta, Annick Goutal u. c. Ceļojot pirmos nišas aromātus pamanīju mazos, mazos veikaliņos, kas savā vienkāršībā atšķīrās no lielajiem smaržu veikaliem. Pasmaržojot sapratu, ka tas ir kaut kas absolūti atšķirīgs. Ne vienmēr patīkams, bet kaut kas ārpus ierastā. To varētu