• Parunāsim? Iekļaujošs sociālais projekts tūkstošiem vientuļu cilvēku

    Reklāmraksts
    Šodien
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes foto
    Eiropas Savienības jaunākie dati liecina, ka tikai 50 % cilvēku ar invaliditāti ir nodarbināti. Viens no galvenajiem Eiropas sociālo tiesību pīlāra principiem ir nodrošināt, lai cilvēki savas invaliditātes dēļ nezaudētu darba iespējas. To atbalsta Eiropas Sociālais fonds plus (ESF+), kurš ir lielākais ES instruments ieguldījumiem cilvēkos un no kura visā Eiropā tiek finansēti projekti, lai palīdzētu cilvēkiem ar invaliditāti piekļūt darba tirgum un saglabāt nodarbinātību.

    Sonido zvanu centrā strādā 30 darbinieki, un apmēram puse ir cilvēki ar invaliditāti, bet projektā Parunāsim? šobrīd strādā 7 operatori. Ik mēnesi viņi atbild uz vairāk nekā 1000 zvaniem – tiem, kas jūtas vientuļi.

    Saņemot pirmo grantu sociālajai uzņēmējdarbībai, Parunāsim? līnija tika atklāta 2018. gada 1. septembrī. «Sākās mans ceļš, lai iepazītu, ar ko ikdienā saskaras cilvēki, kuriem ir invaliditāte, un kas īsti ir sociālā uzņēmējdarbība. Pēc gada jau biju tajā visā ievilkta tik ļoti, ka tagad aicinu to darīt arī citus. Zinot savu mērķi, uzrakstīt nākamo projektu un piesaistīt finansējumu nebija grūti, jo ideja bija skaidra un dzīvotspējīga,» stāsta Inga Muižniece, zvanu centra Sonido dibinātāja un vadītāja.

    Zvanu centra Sonido projekts Parunāsim? izstrādāts ar sociālās uzņēmējdarbības grantu un Eiropas Sociālā fonda atbalstu, lai atbalstītu sociālo uzņēmumu attīstību un izaugsmi un sociālo mērķu sasniegšanu, vienlaikus palīdzot tiem uzlabot spēju nodrošināt sociālo ietekmi.

    «Kad vēl studēju psiholoģiju, strādāju zvanu centrā par operatori un pamanīju, ka cilvēki ļoti bieži zvana, lai parunātos, nevis meklētu risinājumu kādai problēmai,» atceras Inga Muižniece. «2013. gadā, kad izveidoju pati savu zvanu centru Sonido un apkalpoju komercklientus, sapratu, ka šī tendence arvien saglabājas – cilvēki joprojām zvana, lai parunātos. Tas radīja ideju un vēlmi izveidot tieši parunāšanās līniju. Visiem stāstīju savu domu, kamēr man teica: klausies, bet šī ir laba sociālās uzņēmējdarbības ideja! Nekad iepriekš par to nebiju dzirdējusi, tomēr uzrakstīju projektu. Bija izaicinājums saprast, kas strādās, atbildot uz Parunāsim? zvaniem. Kāda kolēģe pajautāja, vai varu paņemt darbā viņas tēvu, kurš ir ratiņkrēslā. Pirms tam nebiju par to aizdomājusies, bet satikāmies, parunājāmies, pastāstīju savu ideju, un viņš teica, ka atvedīs arī citus, kam šī ideja patiks un kas arī varēs atbildēt uz zvaniem. Tā viss sākās.»

    Nedzirdīgajiem – videosaruna

    Pērnā gada nogalē Parunāsim? piepildīja sen lolotu sapni – tagad te pieejamas arī sarunas zīmju valodā nedzirdīgiem cilvēkiem.

    «Lielāko gandarījumu dod tas, ka esmu kādam vajadzīga,» saka Vineta, telefona līnijas Parunāsim? operatore. Vineta ir vājdzirdīga un ar tiem, kas jūtas vientuļi, videozvanā sarunājas zīmju valodā. «Parunāsim? līnijas operatore esmu kopš novembra. Biju darba meklējumos, uzzināju, ka aicina darbā cilvēkus ar dzirdes traucējumiem, un uzreiz sapratu, ka nevaru to laist garām. Man ļoti patīk šis darbs – jūtos noderīga! Savulaik, pati sastopoties ar grūtībām un slimības dēļ zaudējot dzirdi, esmu guvusi nenovērtējamu pieredzi un varu daudz labāk izprast citus – cilvēcīgi ieklausīties viņu teiktajā, pieņemot to kā vērtību. Lai klausītos, man daudz jāzina, un arī es mācos no sarunām – izprotu un saprotu, kā jūtas sarunu biedrs, vēroju ķermeņa valodu. Katrs zvanītājs ir citāds: kāds jūtas labi, bet zvana arī cilvēki, kam ir ļoti skumji – zaudēts tuvinieks, nav, ar ko parunāties.»

    Saruna kā vērtība

    Lai noceltu akmens nastu, var palīdzēt otrs cilvēks – sarunu biedrs. Sociālā projekta Parunāsim? tālruņa līnija 26564564 saņem 1000–1200 zvanu mēnesī, dodot iespēju būt sadzirdētam un nejusties vientuļi. Cilvēki zvana, lai parunātos, pastāstītu, kā klājas šodien, un dalītos atmiņās.

    Lai gan pēc atklāšanas 2018. gadā līnija Parunāsim? kļūst arvien populārāka, izrādās, no brīža, kad cilvēks par to uzzina, līdz faktiskajam izsaukumam paiet pat pusgads.

    Parunāsim? zvanītāja profilu var iezīmēt pirms Covid-19 pandēmijas un pēc. «Kad atvērām pirmo zvanu līniju, domājām, ka mums zvanīs veci cilvēki, kas sūdzēsies par grūto dzīvi,» atceras Inga Muižniece. «Sava daļa taisnības tajā bija: sākumā mums tiešām zvanīja pamatā izglītotas vecāka gadagājuma sievietes, kas savulaik strādājušas labos darbos, bet kāda iemesla dēļ palikušas vienas, – saruna ir viņu emocionālā barība. Pēc kovida zvanītājs kļuva jaunāks, palielinājās jaunu vīriešu īpatsvars – viņi gribēja parunāties, jo baidījās, kas nu būs ar darbu, ģimeni, pašam ar sevi.»

    Zini, izmanto, iesaki!

    Ja zini kādu, kam noderētu saruna zīmju valodā, pastāsti viņam, lai zvana Skype [email protected] otrdienās 15­–19 un ceturtdienās 11–15. Savukārt tie, kas vēlas parunāties nevis zīmju valodā, bet ierastajā telefonsarunā, var zvanīt pa tālruni 26564564 darbdienās no plkst.11 līdz 19. Ziedot projektam Parunāsim! visērtāk, izmantojot Mobilly lietotni.

    Lai uzzinātu vairāk par sociālajām tiesībām ES un Latvijā pieejamajām programmām un iniciatīvām, apmeklējiet Let’s Make it Work mājaslapu: https://social-rights.campaign.europa.eu/index_lv

    Pievienojies dzīvesstila portāla Santa.lv Facebook un Instagram: uzzini vērtīgo, lasi kvalitatīvo.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē