Grozījumi OCTA likuma nosaka, ka:
- Transportlīdzekļu īpašniekitagad varēs iegādāties OCTA polisi uz mēnesi;
- Šāda perioda līgumu varēs slēgt arī par transportlīdzekli, kuram piešķirts vēsturiskā spēkrata statuss.
Līdz šim OCTA auto un moto braucēji varēja iegādāties uz trim, sešiem, deviņiem un divpadsmit mēnešiem. Apdrošināšanas sabiedrības, aprēķinot OCTA polises cenu, ņēma vērā transportlīdzekļa īpašnieka Bonus Malus (BM) klasi un jaunās polises termiņu – jo ilgāks OCTA polises termiņš, jo tā izdevīgāka.
Tomēr jāatzīst, ka gadiem iedibinātā kārtība jau vairākkārt bija izraisījusi iebildumus, it sevišķi no transportlīdzekļu īpašnieku kā patērētāju tiesību subjektu aspekta. Grozījumi OCTA likumā ar OCTAs polise uz mēnesi, likvidē izvēles ierobežojumu apdrošināt transportlīdzekli uz autobraucējam nepieciešamo laiku.
Izmaiņas veiktas, lai transportlīdzekļu īpašnieki OCTA polisi varētu iegādāties par periodu, kad, piemēram, automobilis vai motocikls patiešām piedalās ceļu satiksmē, nevis netiek izmantots.
Sevišķi aktuāli, kā izrādās, tas ir motobraucējiem, kuru sezona katru pavasari sākas un rudenī beidzas atkarībā no laika apstākļiem, bez iespējas priekšlaikus paredzēt, vai OCTA vajadzēs sešus vai deviņus mēnešus. Tāpat iespēja polisi iegādāties uz mazāku temiņu var būt situācijās, kad transportlīdzekļa īpašniekam ir grūtības iegādāties apdrošināšanas polisi finansiālu aspektu dēļ.
Tādā veidā likumdevējs ir saskatījis iespēju OCTA likuma grozījumos rast risinājumus biežākām situācijām ar kurām saskaras ierindas auto un moto braucējs un, runājot sabiedriskās iniciatīvas vārdiem Manabalss.lv portālā „ieviesīs pozitīvas pārmaiņas ikvienā divriteņu, trīsriteņu un četrriteņu moto transporta īpašnieku ikdienā”.
OCTA likuma grozījumi neviennozīmīgi tiek vērtēti no apdrošināšanas sabiedrību puses. Piemēram, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošināšanas biroja (LTAB) apkopotā statistika liecinot, „jo īsāks OCTA derīguma termiņš, jo lielāka iespēja, ka transportlīdzekļa īpašnieks savlaicīgi neiegādāsies jaunu polisi aizmāršības vai aizņemtības dēļ”. Šim apgalvojumam iespējams pretstatīt OCTA regulārās pārbaudes, ko ikdienā veic valsts policija, un kas praksē rezultējās ar transportlīdzekļu īpašnieku apzinātāku OCTA iegādi, lai nesaņemtu sodu.
Šobrīd grūti prognozēt, vai Saeimas veiktie grozījumi nebūs pretrunā paredzamām izmaiņām auto obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas jomā sakarā ar Eiropas Savienības tiesas lēmumiem un izmaiņām attiecīgā ES direktīvā par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA polises darbību. Šis „OCTA nepārtrauktības” princips jau darbojas Ziemeļvalstīs, tai skaitā Igaunijā.
Jebkurā gadījumā ir skaidrs, ka transportlīdzekļu īpašniekiem jāizvērtē, vai atmaksāsies OCTA uz vienu mēnesi, jo apdrošināšana uz ilgāku laika posmu ir izdevīgāka.
Kas noteiks mēneša polises cenu?
Cenu apdrošināšanas prēmijas apjomam nosaka līguma slēgšanas brīdī, lai nodrošinātu visu saistību izpildi, kā arī segtu izdevumus, kas nepieciešami apdrošināšanas veikšanai, tai skaitā transportlīdzekļa īpašnieka bonus malus pārbaude.
Slēdzot īstermiņa līgumus, pieaugs administratīvie izdevumi par polišu izplatīšanu un atjaunošanu, starpniecības izmaksas, maksājumi brokeriem. Visi šie faktori ietekmēs cenu, un īstermiņa polise nebūs lētākais risinājums. Taču ir zināma patiesība, ka katrai precei ir savs pircējs un katrai polisei – savs apdrošināšanas gadījums!
Bez jaunas OCTA polises iegādes, KASKO apdrošināšana ir vēl viens transportlīdzekļu īpašnieku iecienīts apdrošināšanas produkts, kuru iegādi regulāri izvērtēt. Ieskatieties https://www.polisubanka.lv/lv/calculator/kaskoform, lai izvēlētos savām vajadzībām piemērotāko apdrošināšanas polisi.