OCTAVIA RS
Volkswagen grupas iekšējā cīņā tieši Škoda ir bijis tas zīmols, kas visvairāk uzrunājis jauno auto pircējus Latvijā. Iepriekšējo gadu statistika rāda, ka čehu ražojumi ir pārspējuši allaž iecienīto tautas auto, turklāt šo automašīnu vidū ir arī modeļi, kuros ikdienišķo komfortu pastiprina pāris asāku garšvielu. RS modeļu saimes atzars čehu zīmola klāstā ieņem īpašu vietu, tāpēc mēs devāmies uz Horvātiju, lai izmēģinātu gan atjaunināto Octavia RS, gan pilnībā jauno Kodiaq RS. Škoda saikne ar autosportu ir senāka, nekā šķiet, un ne velti akronīms RS atšifrējas kā Rally Sport. Lai mums to atgādinātu, pasākuma galvenā daļa tika organizēta Grobnikas autodromā. 150 km attālumā no galvaspilsētas esošajā ciematiņā ir mazāk nekā 500 iedzīvotāju, taču esmu drošs, ka ik gadu to apmeklē desmitkārt vairāk adrenalīna ķērāju, lai izvingrinātu rokas 4,1 km garajā trasē. Autodromā mums bija iespēja iejusties arī stūrmaņa lomā, izbraucot ar Škoda RS 130. Viens no ikoniskākajiem Čehoslovākijas autosporta modeļiem reiz tika dēvēts pat par Austrumbloka Porsche. Savā cienījamajā vecumā tas šķiet nedaudz lēnīgs uz mūsdienu sprinteru fona, taču šī vibrācija, skaņa un pat smarža – unikāli! Galvenais varonis gan šeit ir modernizētais Octavia RS. Būdams Škoda visvairāk pirktais modelis, tagad tas ticis modernizēts. Ieguvis par 20 ZS vairāk nekā priekštecis, 2,0 litru benzīna dzinējs attīsta 265 ZS. Lai izvairītos no grupas iekšējās konkurences, Octavia ir priekšējo riteņu piedziņa. Lielas jaudas novadīšana uz priekšējo tiltu allaž ir bijis kā karsto hečbeku Ahilleja papēdis, taču progresīvā stūres iekārta un diferenciāļa bloķētājs dara brīnumus. Pat ar ziemas riepām tas saglabā saķeri un nezaudē kontroli brīžos, kad acis jau ir izbijušās. Braukšanas režīmi ļauj pielāgot arī stūres stingrību, kas ir svarīgi ne tikai trases apstākļos. Ak, jā, to, kādas ir pareizākās trajektorijas visos 18 autodroma līkumos, mums pamācīja pats WRC2 čempions Emīls Lindholms! Sanāca ļoti jestri.
Un kādas krāsas! Octavia RS pieejams divos virsbūves veidos, kā hečbeks un universālis, turpretim krāsu palete šeit ir raibu raibā. Šādiem auto piestāv drosmīgi toņi, tāpēc nevajadzētu baidīties no košākas izvēles. Octavia RS ir pelnījis tikt izcelts pelēkajā plūsmā.
Lai arī šogad WRC sacensības iztiks bez Horvātijas asfaltētajiem ceļiem, pērn šī kļuva par mājvietu kalendāra ceturtajam posmam, tāpēc būtu grēks neizmantot iespēju doties uz autodromam līdzās esošo slēpošanas kūrortu Platak, kur pienākošais kalnu ceļš bija viens no ātrumposmiem. Serpentīnam vijoties arvien augstāk, mēs pametām jau tā šķietami vēso +5 grādu zonu, lai iebrauktu –10 grādos. Sniegs, kūstošs ledus un auksts asfalts daudziem auto varētu likt justies neomulīgi, taču Octavia RS šādos ceļos jūtas kā zivs ūdenī. Dienas beigās tas joprojām ir universāls ģimenes auto – ietilpīgs, ērts un pieejams par saprotamu cenu: 37 340 eiro. Varētu teikt, ka tas ir karstais hečbeks pieaugušajiem.
KODIAQ RS
Laikam ritot, Octavia RS modelis ir palicis bez konkurences, sāncenšiem vienam pēc otra pazūdot autoindustrijas vēstures lappusēs, turpretim Kodiaq RS jau otrajā paaudzē lūko izcīnīt arvien plašāku vietu zem SUV segmenta saules. Čehu lācis ieguva konkursa Latvijas Gada auto 2025 galveno titulu, un par tā kvalitatīvo daudzpusību balsojuši ne tikai žūrijas biedri, bet arī pircēji, kuri to izvēlējušies plašajā SUV piedāvājumā.
Iepriekš pieejamo dīzeļdzinēju tagad pilnībā aizstājis 2,0 l TSI benzīna agregāts, un tam ir tāda pati jauda kā Octavia RS, bet lielāks griezes moments, un, kā jau krosoveram pienākas, uz priekšu to dzen pilnpiedziņas sistēma. 100 km/h tas sasniedz 6,3 sekundēs – par 0,1 sekundi ātrāk nekā Octavia RS, vienlaikus lepojoties ar iespaidīgu plašumu gan salonā, gan arī bagāžas nodalījumā. Tas ir būtisks trumpis, ko novērtē daudzi pircēji. Šeit pieejamas arī septiņas sēdvietas, turklāt šādā gadījumā Kodiaq RS iegūst arī veiktspējīgāku bremžu sistēmu. Lai arī ir smagāks un lielāks par savu radinieku, tas joprojām spēj būt dinamiskāks un azartiskāks par lielāko daļu SUV. Izvēloties RS versiju, pircējs uzreiz iegūst teju maksimālo komplektāciju, kā arī labumus, kas citās versijās nav pieejami. Uzskatāmākais piemērs ir kom fortablie sporta sēdekļi ar RS uzšuvēm, kas paredzēti īpaši šim modelim.
DCC adaptīvā šasijas kontrole ar divu vārstu amortizatoriem šajā modelī pieejama jau uzreiz (Octavia RS tā maksā papildu 770 eiro), un šeit šī tehnoloģija ir īpaši svarīga, jo uz 20 collu diskiem Kodiaq ir tendence būt visai stingram, ja braucam pa nelīdzenu ceļa segumu. Labākā kombinācija ikdienā būs 19 collu diski un komforta režīms galvenajā braukšanas režīmu izvēlnē.
Akustiskais piesātinājums ir emocija, ko elektroauto joprojām nespēj kompensēt pat visdinamiskākajos modeļos, taču 2,0 litru benzīna motors to paveic ar uzviju. Pateicoties izplūdes sistēmā iebūvētajam rezonatoram, RS versija liek par sevi manīt ne tikai salonā sēdošajiem, bet arī apkārtējiem. Sporta režīmā izplūdes bubināšana ir pat neierasti skaļa, tāpēc vislabāk variēt starp komforta un sporta režīmiem pēc noskaņojuma.
Kodiaq RS sākumcena ir 51 180 eiro. Par to iespējams iegūt patiesi praktisku automobili, kas paātrinās kā karstais hečbeks, ieguļas līkumos meistarīgāk nekā vairākums citu ģimenes auto, bet vienlaikus nav uzkrītošs. Ikdienas lietojamība ir Škoda prioritāte, tāpēc arī oficiālais degvielas patēriņš septiņvietīgajam SUV būs saprātīgs – 8,2 līdz 8,5 l/100 km.