«Iepazīšanās onlainā maina veidu, kā mēs domājam par mīlestību,» viņa saka. «Viena ideja, kas pagātnē ir bijusi patiešām spēcīga – protams, Holivudas filmās –, ir tāda, ka mīlestība ir kaut kas tāds, ar ko jūs varat negaidīti uzdurties nejaušas tikšanās laikā.» Vēl viens spēcīgs stāstījums ir ideja, ka «mīlestība ir akla, ka princese var iemīlēties zemniekā un mīlestība var šķērsot sociālās robežas. Bet tas ir nopietni izaicinājums, kad jūs iepazīstaties tiešsaistē, jo ikvienam ir tik acīmredzams, ka jums ir meklēšanas kritēriji. Tu neesi iegrimis mīlestībā – tu to meklē.»
Iemīlēšanās šodien izseko citu trajektoriju. «Ir trešais stāstījums par mīlestību – šī ideja, ka tur ir kāds, kas ir radīts tev, kāds radīts tev, dvēseles radinieks,» saka Bergstrēms. «Un jums vienkārši jāatrod šis cilvēks.» Šī ideja ir ļoti saderīga ar iepazīšanos tiešsaistē. «Tas liek būt proaktīvam – iet un meklēt šo cilvēku. Jums nevajadzētu vienkārši sēdēt mājās un gaidīt šo cilvēku.»
Līdz ar to mainās tas, kā mēs domājam par mīlestību – tas, kā mēs to attēlojam filmās un grāmatās, kā mēs iedomājamies, ka mīlestība darbojas. «Daudz lielāka uzmanība tiek pievērsta idejai par dvēseles radinieku. Un citas idejas par mīlestību izgaist,» saka Bergstrēms, kura pretrunīgi vērtētā franču grāmata par šo tēmu «Jaunie mīlestības likumi» nesen pirmo reizi tika publicēta angļu valodā.
Tā vietā, lai satiktos ar partneri caur draugiem, kolēģiem vai paziņām, iepazīšanās bieži vien tagad ir privāta, dalīta nodarbe, kas apzināti tiek veikta prom no ziņkārīgo acīm pilnīgi atvienotā, atsevišķā sociālajā sfērā, viņa saka.
«Iepazīšanās tiešsaistē padara to daudz privātāku. Tās ir fundamentālas pārmaiņas un galvenais elements, kas izskaidro, kāpēc cilvēki iet tiešsaistes iepazīšanās portali un ko viņi tur dara – kādas attiecības no tā rodas.» Iepazīšanās ir atdalīta no pārējās jūsu sociālās un ģimenes dzīves. Paņemiet Lūsiju, 22 gadus vecu, studentu, kurš tiek intervēts grāmatā. «Ir cilvēki, ar kuriem es būtu varējis sadzīvot, bet, kad es redzēju, ka mums ir tik daudz savstarpēju paziņu, es teicu nē. Tas mani uzreiz attur, jo es zinu, ka viss, kas notiek starp mums, var nepalikt starp mums. Un pat attiecību līmenī es nezinu, vai ir veselīgi, ja ir tik daudz kopīgu draugu.»
Tieši šādus stāstus par iepazīšanās atdalīšanu no citām dzīves daļām Bergstrēma arvien vairāk atklāja, pētot savas grāmatas tēmas. Būdama pētniece Francijas Demogrāfisko pētījumu institūtā Parīzē, viņa pavadīja 13 gadus no 2007. līdz 2020. gadam, pētot Eiropas un Ziemeļamerikas tiešsaistes iepazīšanās platformas un veicot intervijas ar to lietotājiem un dibinātājiem. Neparasti, ka viņai arī izdevās piekļūt anonimizētajiem lietotāju datiem, ko savākušas pašas platformas. Viņa apgalvo, ka iepazīšanās būtību ir būtiski mainījušas tiešsaistes platformas. «Rietumu pasaulē laipnība vienmēr ir bijusi saistīta un ļoti cieši saistīta ar parastām sabiedriskām aktivitātēm, piemēram, atpūtu, darbu, skolu vai ballītēm. Nekad nav bijusi īpaši atvēlēta vieta randiņiem.»
Agrāk, piemēram, personīgas reklāmas izmantošana, lai atrastu partneri, bija margināla prakse, kas tika stigmatizēta tieši tāpēc, ka iepazīšanās pārvērtās par specializētu, izolētu darbību. Bet iepazīšanās tiešsaistē tagad ir tik populāra, ka pētījumi liecina, ka tas ir trešais visizplatītākais veids, kā satikt partneri Vācijā un ASV. «Mēs pārgājām no šīs situācijas, kad tas tika uzskatīts par dīvainu, stigmatizētu un tabu, uz ļoti normālu veidu, kā satikt cilvēkus.»
Populāras telpas, kas ir īpaši izveidotas privātai tikšanās partneriem, ir «patiešām radikāls vēsturisks pārtraukums» ar laipnības tradīcijām. Pirmo reizi ir viegli pastāvīgi satikt partnerus, kuri atrodas ārpus jūsu sociālā loka. Turklāt jūs varat sadalīt iepazīšanos «savā telpā un laikā», atdalot to no pārējās sociālās un ģimenes dzīves.
Arī iepazīšanās tagad – vismaz sākumposmā – ir «sadzīves nodarbe». Tā vietā, lai tiktos ar cilvēkiem publiskās vietās, tiešsaistes iepazīšanās portālos lietotāji satiek partnerus un sāk tērzēt ar viņiem no viņu māju privātuma. Tas jo īpaši attiecās uz pandēmiju, kad portālu izmantošana palielinājās. "Iepazīšanās, flirts un mijiedarbība ar partneriem neapstājās pandēmijas dēļ. Gluži pretēji, tas vienkārši notika tiešsaistē. Jums ir tieša un individuāla piekļuve partneriem. Tātad jūs varat saglabāt savu seksuālo dzīvi ārpus savas sociālās dzīves un nodrošināt, ka cilvēki jūsu vidē par to nezina.
21 gadu vecais Andris, vēl viens grāmatas students, saka: «Es negrasos satikties ar puisi no savas universitātes, jo es nevēlos viņu redzēt katru dienu, ja tas neizdodas. Es arī negribu viņu redzēt kopā ar citu meiteni. Es vienkārši nevēlos sarežģījumus. Tāpēc es gribētu, lai tas būtu ārpus tā visa.» Pirmās un acīmredzamākās sekas tam ir tas, ka tas ir padarījis piekļuvi gadījuma seksam daudz vieglāku. Pētījumi liecina, ka attiecības, kas veidojas tiešsaistes iepazīšanās portāli, mēdz kļūt seksuālas daudz ātrāk nekā citas attiecības.
Francijas aptauja atklāja, ka 56% pāru sāk nodarboties ar seksu mazāk nekā mēnesi pēc tikšanās tiešsaistē, un trešdaļa vispirms nodarbojas ar seksu, kad viņi ir iepazinuši viens otru mazāk nekā nedēļu. Salīdzinājumam – 8% pāru, kas satiekas darbā, nedēļas laikā kļūst par seksuālajiem partneriem – lielākā daļa gaida vairākus mēnešus. Iepazīšanās platformas nenojauc barjeras vai robežas
«Tiešsaistes iepazīšanās platformās jūs redzat, ka cilvēki satiek daudz seksuālo partneru,» saka Bergstrēms. Ir vieglāk veidot īstermiņa attiecības ne tikai tāpēc, ka ir vieglāk sadarboties ar partneriem, bet arī tāpēc, ka ir vieglāk atslēgties. «Tie ir cilvēki, kurus jūs nezināt no citurienes, kurus jums vairs nevajag redzēt.» Dažiem lietotājiem tas var būt seksuāli atbrīvojoši. «Jums notiek daudz seksuālu eksperimentu.»
Bergstrēma uzskata, ka tas ir īpaši nozīmīgi, jo dubultstandarti joprojām tiek piemēroti sievietēm, kuras «guļ apkārt», norādot, ka «sieviešu seksuālā uzvedība joprojām tiek vērtēta citādi un bargāk nekā vīriešu».
Izmantojot tiešsaistes iepazīšanās platformas, sievietes var iesaistīties seksuālā uzvedībā, kas tiktu uzskatīta par «deviantu», un vienlaikus saglabāt «cienījamu» tēlu savu draugu, kolēģu un attiecību priekšā. «Viņi var atdalīt savu sociālo tēlu no seksuālās uzvedības.» Tas pats attiecas uz ikvienu, kam patīk sociāli stigmatizētas seksuālās prakses. «Viņiem ir vieglāk piekļūt partneriem un seksam.»
Iespējams, pretēji tam, lai gan cilvēki no dažādām vidēm izmanto tiešsaistes iepazīšanās platformas, Bergström atklāja, ka lietotāji parasti meklē partnerus no savas sociālās klases un etniskās piederības. «Kopumā tiešsaistes iepazīšanās platformas nenojauc barjeras vai robežas. Viņi mēdz tos reproducēt.»
Viņa prognozē, ka nākotnē šīm platformām būs vēl lielāka un svarīgāka loma pāru tikšanās veidā, kas pastiprinās uzskatu, ka jums vajadzētu atdalīt savu seksuālo dzīvi no pārējās dzīves. «Tagad mēs esam situācijā, kad daudzi cilvēki tiešsaistē satiek savus gadījuma partnerus. Es domāju, ka tas ļoti viegli varētu pārvērsties par normu. Un tiek uzskatīts, ka nav īpaši piemēroti mijiedarboties un tuvoties partneriem drauga vietā, ballītē. Tam ir platformas. Jums tas jādara citur. Es domāju, ka mēs redzēsim sava veida seksa ierobežojumus.»
Kopumā Bergstrēmam iepazīšanās privatizācija ir daļa no plašākas kustības uz sociālo izolētību, ko saasinājuši pārvietošanās ierobežojumi un Covid krīze. «Es uzskatu, ka šī tendence, šī evolūcija ir negatīva sociālajai sajaukšanai un tam, ka ar jums saskaras un pārsteidz citi cilvēki, kuri ir atšķirīgi no jums, kuru uzskati atšķiras no jūsu uzskatiem.» Cilvēki sociāli ir mazāk pakļauti cilvēkiem, kurus viņi nav īpaši izvēlējušies satikt – un tam ir plašākas sekas attiecībā uz to, kā cilvēki sabiedrībā mijiedarbojas un uzrunā viens otru. «Mums ir jādomā par to, ko nozīmē būt sabiedrībā, kas ir pārvietojusies iekšā un slēgta,» viņa saka.
Kā saka 47 gadus vecā Natālija, šķirta strādājoša māte, kura vairs neizmanto tiešsaistes iepazīšanās platformas: «Tas ir noderīgi, kad redzat kādu ar saviem draugiem, kā viņi ir kopā ar viņiem, vai ja viņu draugi viņus ķircina arī par kaut ko, ko esat pamanījis, tāpēc jūs zināt, ka tas neesat tikai jūs. Ja tas esi tikai tu un tas cilvēks, kā tu saproti, kāds viņš ir pasaulē?»
Cilvēku vārdi tekstā mainīti