Konsultē Alīna Sokolovska, If veselības apdrošināšanas eksperte
1. Kāpēc vispār pirkt veselības apdrošināšanu darbiniekiem?
If Apdrošināšana aptaujāja 1500 dažādu nozaru darbiniekus Baltijā un noskaidroja, ka veselības apdrošināšana ir visvērtīgākais darba devēja piedāvātais labums. Apmācības, sporta pasākumi, izklaides, kafija, tēja, augļi birojā un apmaksātas stāvvietas paliek tālu aiz muguras. Darbinieki ļoti novērtē, ja darba devējs par viņiem rūpējas, iegādājoties veselības apdrošināšanas polisi, jo valsts finansētie pakalpojumi ir ierobežoti, rindas – garas, kvotas – nepietiekamas.
Arī darba devējam tas ir izdevīgi: viens – jo ātrāk cilvēks saņem ārstēšanu, jo drīzāk atgriežas darbā un uzņēmums nezaudē produktivitāti, kā arī, ja darbinieki jūtas veseli, arī emocionālais noskaņojums kolektīvā ir pozitīvāks.
Otrs – veselības apdrošināšana ir efektīvs motivācijas rīks. Bieži vien darbinieki to saņem, piemēram, pēc trim nostrādātiem mēnešiem vai iegūst labāku segumu, ja uzņēmumā strādā ilgāk, tas ir, ar katru gadu polisei pievienojas papildu iespējas. Šāda pieeja būtiski samazina darbinieku mainību un veicina lojalitāti.
Tagad ir daudz jauninājumu, ko uzņēmumi piedāvā saviem darbiniekiem labumu grozā. Taču ne visās industrijās tas strādā. Loģistikas nozarē liela daļa darbinieku, piemēram, šoferi, nevar strādāt no mājām. Tirdzniecības pārstāvji maiņas laikā nevar piecelties un jogot pie kases. Tāpēc veselības apdrošināšana joprojām ir darbinieku būtiskākais labums, kas aktuāls ikvienam, ja tajā pareizi izvēlēts segumu klāsts.
2. Ko nozīmē – laba polise?
Darba sludinājumos bieži norāda: laba veselības apdrošināšanas polise. Bet – kas der vienam, citam var izrādīties teju bezjēdzīgs. Tāpēc, ja uzņēmums ir gatavs ieguldīt līdzekļus darbinieku veselības apdrošināšanā, ir vērts iedziļināties un iegādāties polisi, kas tiešām noderēs.
Piemēram, darbiniekiem rūpnīcās un noliktavās, kur ikdienā jāsaskaras ar putekļiem, sausu gaisu, jāveic fiziski smags darbs, ir nepieciešama apdrošināšana, kas sedz hronisku slimību ārstēšanu, fizikālo terapiju un ambulatoro aprūpi. Šajos gadījumos ļoti ieteicams, lai ir iekļautas alergologa un dermatologa konsultācijas un sniegtās manipulācijas. Izvēloties apdrošināšanu, svarīgi pārliecināties, vai minētajiem pakalpojumiem nav kāda ierobežojuma. Šajā nozarē strādājošajiem būtiski ir arī apmaksāti medikamenti, kas patiesībā ir liela daļa izdevumu. Arī diagnostiskās pārbaudes ir svarīga polises sastāvdaļa, lai ikkatram ir iespēja ne tikai izprast akūtās slimības cēloni, bet arī veikt izmeklējumus preventīvi. Šajā industrijā var rasties arī specifiskās vajadzības, piemēram, vēnu operācijas, kas kļūst arvien aktuālākas ne tikai vecākiem, bet arī gados jauniem cilvēkiem, kam darba specifikas dēļ ilgstoši jāstrādā, stāvot kājās.
Piemēram, IT uzņēmumā ir citas prioritātes, jo darba specifika – pavisam atšķirīga. Viņiem svarīgāks ir sporta zāles apmeklējums, fizioterapija, baseins, uztura speciālista un psihologa konsultācijas. Tā darba devējs var pasargāt darbiniekus no izdegšanas un uzlabot viņu dzīves kvalitāti.
Tāpat svarīgi apzināt, kāds ir vidējais vecums uzņēmumā, – šobrīd kopējā darba tirgū tas ir aptuveni 43 gadi. Jo vecāki kļūstam, jo vairāk uzmanības jāpievērš hronisko slimību aprūpei, tāpēc lielāka nozīme ir ambulatorajiem pakalpojumiem un speciālistu konsultācijām. Jaunākam kolektīvam ambulatorie pakalpojumi nav vajadzīgi tik bieži – iespējams, viņi apmeklē ģimenes ārstu reizi gadā, lai nodotu analīzes, un pāris reižu aizies pie speciālista. Šajā gadījumā uzmanība jāpievērš fiziskās un mentālās veselības profilaksei.
3. Kā izvēlēties piemērotāko?
Katra uzņēmuma kolektīvs ir unikāls, un tikai darba devējs vislabāk zina, kādi riska faktori ietekmē viņa darbiniekus ikdienā. Ja līdz šim pieredze ar apdrošināšanas iegādi nav bijusi, If var ieteikt standartizētus polises risinājumus, izstrādātus, ņemot vērā līdzīgas vai tās pašas nozares klientu pieredzi. Darba devējs vai personāla vadītājs sarunā ar If Apdrošināšanas speciālistu var izvērtēt darbinieku ikdienas slodzi un veselības vajadzības, lai atrastu piemērotāko apdrošināšanas risinājumu jūsu komandai. Tas nozīmē, ka netiks piedāvāta tikai laba polise, bet tāda, kas reāli risinās konkrētas veselības problēmas, ar kurām darbinieki var saskarties.
Ja uzņēmums jau ir pircis polises darbiniekiem, ir būtiski perioda beigās pārskatīt tās segumu, lai pārliecinātos, vai tā joprojām atbilst jūsu darbinieku vajadzībām, – varbūt jaunajā nepieciešamas izmaiņas. To var noskaidrot darbinieku aptaujā vai mazākā uzņēmumā vienkārši sarunā ar kolēģiem, lai saprastu, kas noder, kas ne. Tiesa, reizēm vislabākā atbilde ir statistika. Tāpēc If jau esošajiem klientiem piedāvā pārskatu, kurā skaidri redzamas tendences (neminot diagnozes, personu datus vai apmeklētos speciālistus), kas parāda, kādus pakalpojumus darbinieki reāli izmantojuši. Piemēram, varat uzzināt, vai sporta kluba apmeklējuma segums, ko pagājušajā gadā darbinieki izprasīja, tiešām tika lietots, un izvērtēt, vai tas nepieciešams nākamajā gadā.
Ar If speciālista palīdzību iespējams sabalansēt polisi, pielāgojot to kolektīva vajadzībām, un tas ne vienmēr nozīmē papildu izmaksas. Piemēram, var nedaudz samazināt ambulatoro pakalpojumu apjomu, bet pievienot paplašinātu zobārstniecību.
Domājot par izmaksām, kā uzlabot veselības apdrošināšanas polisi, var palūkoties arī plašāk. Darba devēji bieži vien piedāvā dažādu labumu grozu – apmācības, izklaides, apmaksātas pusdienas… Bet vai jūs zināt, ko patiešām gribētu jūsu darbinieki? Ir vērts noskaidrot, ko viņi izvēlētos – katru pirmdienu augļu grozu birojā vai, piemēram, apmaksātu zobārstniecību. To minam kā piemēru, jo zobārstniecība ir viens no dārgākajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, tāpēc darbinieki tā iekļaušanu polisē novērtē ļoti atzinīgi.
If piedāvā īpašus risinājumus arī mazajiem uzņēmumiem. Patiesībā, pat ja uzņēmumu pārstāv tikai viena persona, mēs varam piedāvāt polisi, izmantojot privātpersonu apdrošināšanu. Mums ir arī īpaši risinājumi mazajiem uzņēmumiem līdz četriem darbiniekiem. Sākot ar pieciem darbiniekiem, segums būs plašāks, bet arī mazajiem biznesiem cenšamies nodrošināt atbilstošu aizsardzību.
4. Kāpēc tieši If?
Daudzi darba devēji, izvērtējot apdrošināšanas piedāvājumus, fokusējas uz summu, piemēram, 5000 eiro gadā, neiedziļinoties, kādas slimības un procedūras tā reāli sedz. Bet ir vērts papētīt, jo If veselības apdrošināšana tiešām izceļas ar būtiskām priekšrocībām. Lūk, dažas no tām!
Mēs piedāvājam pilnu aizsardzību, arī ja diagnoze ir vēzis, kas diemžēl skar arvien jaunākus cilvēkus. Ne velti dzemdes kakla skrīnings tiek veikts jau no 25 gadu vecuma. Ir apdrošināšanas piedāvājumi, kur, saskaroties ar onkoloģiskām slimībām, polises darbība tiek pārtraukta, izmantojot atrunu, ka tās Latvijā ārstē par valsts līdzekļiem. If turpina sniegt atbalstu šādos grūtos mirkļos – gan diagnostikai, gan ārstēšanai. Turklāt Latvijā ne visiem vēža veidiem, piemēram, ādas vēzim, eksistē tā dēvētais zaļais koridors, kas nodrošina ātru piekļuvi diagnostikai un ārstēšanai. Bet – jo ātrāk cilvēks tiek pie ārsta un uzsāk terapiju, jo labākas izredzes izveseļoties.
If polises segums aptver ne tikai akūtas, bet arī hroniskas slimības, kas īpaši svarīgi, ņemot vērā novecojošo darbinieku populāciju.
Mūsu veselības polises sedz ne tikai dermatologa konsultācijas, bet arī pie šī ārsta veiktās manipulācijas. Piemēram, dzimumzīmju pārbaudi ar dermatoskopu un noņemšanu. Tas ir svarīgi, lai laikus atklātu ādas vēzi. If polise piedāvā neierobežotu fizioterapijas sesiju skaitu. Citos piedāvājumos šīs procedūras bieži ierobežo, piemēram, līdz 10 reizēm gadā. If segums ir spēkā tik, cik vajadzīgs pilnvērtīgai atlabšanai.
If strādā bez cenrāža politikas. Citos piedāvājumos apdrošinātāji nosaka konkrētus limitus katram pakalpojumam. Realitātē tās ir garas tabulas, kurās katram medicīnas pakalpojumam pretī ir norāde, cik šis apdrošinātājs ir gatavs maksāt par šo pozīciju, ja pakalpojums saņemts ne līgumiestādēs. Tajā pašā laikā saraksts un nopirko pakalpojumu skaits katrā iestādē var būt ļoti atšķirīgs. Un, ja apdrošinātais apmeklē iestāde tuvāk savai mājai, ar kuru apdrošinātājam nav noslēgts līgums, var saskarties, piemēram, ar 22 eiro par speciālista konsultāciju. Jā, viņi segs šo pakalpojumu par 100 procentiem, bet – līdz šim limitam. Taču mēs visi zinām, ka nu jau šādas cenas realitātē vairs neeksistē. Tagad speciālista konsultācija ir 50, pat 80 un vairāk eiro. Attiecīgi tas nozīmē papildu izdevumus darbiniekiem. Protams, ir labi, ka cilvēkam ir atbalsts, tomēr daudz vienkāršāk un patīkamāk, ja noteikumi ir skaidri. Tāpēc If piedāvā procentuālu segumu, piemēram, 70 procentus no faktiskajām izmaksām. Tātad, lai cik maksātu konsultācija, mēs uzņemamies 70 procentus no šīs summas, tā nodrošinot taisnīgu un pārskatāmu atbalstu.
If sniedz visaptverošu atbalstu uzņēmuma cilvēkresursu jeb HR vadītājiem. Vienīgais, ko lūdzam, – informēt mūs par darbinieku izmaiņām, ja pievienojies jauns kolēģis vai, tieši pretēji, kāds ir paziņojis par aiziešanu. Pārējo nodrošinās If. Mēs sūtām īsziņas, informējot darbiniekus, ka, lūk, tagad viņiem ir If polise. Sniedzam norādes, kā to visērtāk lietot. Mūsu komanda ir pieejama un sazvanāma, lai atbildētu uz visiem jautājumiem, piemēram, kas ir iekļauts konkrētajā polisē, kas nav. Ne mazāk svarīgi mūsu straujajā ikdienā ir piekļuve mobilajiem pakalpojumiem, tāpēc If mobilā lietotne izstrādāta tā, lai tajā orientētos ērti un operatīvi. Gada beigās veicam arī darbinieku apmierinātības aptauju: kas viņiem noderēja veselības apdrošināšanā, bet ko gribētos citādi.
Mūsu uzstādījums ir skaidrs: HR speciālistiem nav jāuztraucas par veselības apdrošināšanu, kad tā jau ir iegādāta. Jūsu uzdevums ir kopā ar apdrošināšanas ekspertu atrast, kāda apdrošināšanas polise tiešām derēs jūsu darbiniekiem, lai viņi justos novērtēti, atbalstīti un drošībā. Par pārējo parūpēsimies mēs. If ir vienādi svarīgi nodrošināt visaptverošu un inovatīvu veselības apdrošināšanu darbiniekiem, kā arī mazināt administratīvo slogu tiem, kas uzņēmumā atbild par veselības apdrošināšanu, padarot šo procesu izprotamu un ātru.
REKLĀMAS MATERIĀLS SADARBĪBĀ AR