Sievietes pārliecinoši ieņem savu vietu autovadītāju sabiedrībā, ko uzskatāmi apliecina arī CSDD dati. Tā, ja 2000. gada 1. janvārī no visām transportlīdzekļa vadītāja apliecībām daiļā dzimuma pārstāvēm bija izsniegti vien 29,3%, tad 2018. gada janvārī sievietēm izsniegto auto vadītāja tiesību īpatsvars sasniedza jau 42,1%. Bet vieglo automobiļu jeb B kategorijas tiesību segmentā sieviešu un vīriešu īpatsvars ir teju līdzīgs – sievietēm izsniegti 46,3% B kategorijas tiesību, bet vīriešiem – 53,7%. Aizvien biežāk sievietes pašas gādā arī par sava auto apkopi un remontiem. Lai automašīnas izvēle, ikdienas uzturēšana un lietošana būtu vienkāršāka, Trodo.lv eksperti daiļā dzimuma pārstāvēm sniedz mazus, bet vērtīgus padomus, kas auto īpašnieces priekus darīs ilgākus un izsargās no negaidītām ķibelēm.
AUTO IEGĀDE
Pat, ja pati zini, ko gribi – uzticams padomdevējs noderēs
Pretstatā vīriešiem, kas primāri uzmanību pievērš auto tehniskajiem parametriem, meklē vairāk vai mazāk slēptus defektus un jau skatoties uz savu potenciālo auto, kalkulē pirmā remonta izmaksas, sievietēm ārkārtīgi būtisks ir auto izskats, krāsa un komforts. Diemžēl šo dāmām raksturīgo iezīmi, labi zina arī negodprātīgi pārdevēji, kas aiz košas ārienes mēdz slēpt būtiskus defektus. Tādēļ, meklējot savu auto, jo īpaši, ja tas ir pirmais un ir no lietoto nevis jauno auto segmenta, ir vērts paaicināt līdzi kādu uzticamu ekspertu, kas varēs norādīt uz iecerētā auto mīnusiem. Ir lieliski, ja pirms iegādes noskatītai mašīnai iespējams veikt diagnostiku. Tā sniegs pilnīgu priekšstatu par izraudzītās automašīnas tehnisko stāvokli, ļaus saprast, cik drīz gaidāmi pirmie remonti un cik daudz tie izmaksās.
Pievērs uzmanību auto servisa grāmatiņai
Izvēloties auto, ir vērts pievērst uzmanību automašīnas servisa grāmatiņai, kurā vajadzētu būt atrodamai informācijai par visām tehniskajām apkopēm. Te īpaši būtiski pievērst uzmanību tam, cik savlaicīgi un ar kādu intervālu automašīnai mainīta motora eļļa. Der atcerēties, ka pēdējos gados aizvien biežāk auto ražotājs rekomendē dzinēja eļļu mainīt pie ļoti liela nobraukuma, kas var būt pat ik pēc 30 –40 000 kilometru pretstatā ierastajai eļļas maiņai ik pēc nobrauktiem 15 000 kilometru. Tas tiek darīts, lai pārdošanas brīdī jaunai automašīnai būtu iespējami retas apkopes un zemas remontu izmaksas, kas īpaši būtiski ir uzņēmumiem, komplektējot savu auto parku. Diemžēl, šāds piegājiens var atstāt iespaidu uz dzinēja ilgmūžību un var gadīties, ka pat salīdzinoši jaunai mašīnai, kurai eļļas maiņa veikta atbilstoši rūpnīcas noteiktajam 30 000 kilometru intervālam, patiesībā līdz ar garantijas laika beigām, faktiski izsmelts ir arī dzinēja resurss. Daudz ilgāku mūžu sola dzinējs, kuram eļļa mainīta biežāk.
AUTO LIETOŠANA
Sameklē uzticamu meistaru
Faktiski uzreiz pēc auto iegādes ir jāieplāno servisa apmeklējums, lai nomainītu dzinēja eļļu, zobsiksnu vai ķēdi, pārbaudītu akumulatora stāvokli un veiktu citus obligātos jaunā saimnieka darbus. To visu izdarot, varēsi braukt mierīgi un ar pārliecību, ka auto patiesi ir labā braucamā kārtībā. Turklāt eļļas maiņai un apkopes intervālam pievērs uzmanību arī turpinot sava auto lietošanu.
Izvēloties servisu, ieklausies pieredzējušu auto īpašnieku rekomendācijās un atsauksmēs. Un tomēr, rēķinies, ka, līdzīgi kā sava friziera vai zobārsta atrašana var prasīt ilgāku laiku un meklējumos var gadīties arī vilšanās, tā var notikt arī ar sava auto meistara meklējumiem. Tos ieteicams turpināt, līdz atrasts īstais meistars uz kura kompetenci paļaujies un kura viedoklim uzticies.
Vadības sviras pārbaudi bez steigas
Mašīnā ir lērums dažādu pogu, kloķu un sviru, kas pirmajā brīdī var mulsināt. Tāpēc pirmo iepazīšanos ar tām labāk veikt mierīgos apstākļos ārpus ceļa. Piemēram, pirmā “iepazīšanās” ar pogām var notikt pašas pagalmā. Ielāgojot būtiskākās pogas, pakāpeniski bez stresa varēsi apgūt arī pārējās. Galvenais izvairīties no situācijas, ka, braucot ar jaunu auto intensīvas satiksmes apstākļos lietū, pēkšņi attopies, ka nesaproti, kāpēc attaisījusies lūka un kā to aizvērt.
Paneļa lampiņas darbojas pēc luksofora principa
Automašīnas panelī var iedegties vairāki desmiti dažādu lampiņu. Būtiski atcerēties, ka par bīstamu bojājumu liecina signāli, kas iedegas sarkanā krāsā. Šāda lampiņa liek nekavējoties stāties malā. Var gadīties, ka iedegšanās iemesls ir vienkāršs – piemēram, ieslēgta stāvbremze, kas panelī iedegas kā sarkana izsaukuma zīme aplī. Stāvbremzi atslēdzot, lampiņa nodziest un var mierīgi turpināt ceļu, taču var gadīties, ka bojājums ir nopietnāks un jāmeklē meistars.
Oranžā krāsā iedegas signāli, kas ziņo, ka kādai rezerves daļai resurss drīzumā būs izsmelts un jāieplāno tās nomaiņa.
Savukārt ar baltu, zilu vai zaļu signālu iedegas lampiņas, kas informē par izvēlēto braukšanas režīmu vai darbībām – piemēram, iedegtu pagrieziena lukturi, ieslēgtām tālajām gaismām, kruīza kontroli un citām.
Nebrauc ar tukšu degvielas bāku
Pieradini sevi pie tā, ka automašīnas degvielas bāku nevajag izbraukt tukšu. Ja mašīna regulāri tiek braukta ar teju tukšu bāku, būtiski palielinās risks, ka degvielas sūknis tiks bojāts ar netīrumiem un nogulsnēm, kas gadu laikā bākā uzkrājas. Tas saīsina sūkņa resursu, turklāt var kaitēt arī dzinējam. Viennozīmīgi labāk, drošāk un arī lētāk ir gādāt, lai degvielas lampiņa auto panelī neiedegas. Un protams – vienmēr izvēlies kvalitatīvu degvielu pie uzticama tirgotāja.