Pirms diviem gadiem Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā Arsenāls bija skatāma Latvijas simtgadei veltīta laikmetīgās mākslas izstāde Nākotnes valsts.
Viens no izstādes neparastākajiem darbiem, ap kuru izvērtās karstas diskusijas, bija Aigara Bikšes skulptūra ar nosaukumu Melānija Bloka 170 gadu vecumā piedzīvo apgaismību sārmā negaisa laikā Baltijas ezera krastā.
Tēlu, kuram ir abu dzimumu pazīmes, tautā iesauca par Hermafrodītu. Gadu vēlāk skulptūra bija redzama Rēzeknē, Latgales vēstniecībā Gors. Arī tad ļaudis šūmējās, spriežot – izrādot sievietes skulptūru ar vīriešu dzimumorgāniem, tiekot traumēta bērnu psihe.
Šajā darbā mākslinieks runā par to, vai cilvēka identitāte un pārdzīvojumi ir saistīti ar viņa dzimumu.
«Hermafrodīts kā mistiska dabas forma ir bijusi zināma jau senajās kultūrās. Piemēram, japāņu kultūrā ir zināma Budas reinkarnācija – līdzcietības dēļ viņš maina dzimumu, pārtopot par sievieti,» skaidro mākslinieks. Tagad neviennozīmīgi vērtētā koka skulptūra vairs nebūs redzama plašākai sabiedrībai.
«Tas ir laimīgs gadījums – darbs ir nopirkts un aizceļojis uz privātkolekciju pie sava jaunā īpašnieka,» PDz atklāj mākslinieks, piebilstot – kolekcionārs nav Latvijas sabiedrībā zināma publiska persona.
«Viņš ir pasaules biznesmenis, kas uzturas Latvijā,» piebilst Bikše. Visnotaļ jautra izvērtusies hermafrodīta transportēšana uz jaunajām mājām. «Nobildēju skulptūru pirms iepakošanas. Man šķita – tas bija efektīgi! Tomēr nebijām tik atraktīvi, ka nepiesegtu skulptūru vizinātu mašīnā pa visu pilsētu, lai gan tas būtu iespaidīgi,» pasmējās tēlnieks.