Tagad latviešu operdziedātāju Zandu Švēdi dzimtenē var sastapt reti. Pagājušajā rudenī viņa Rīgā dziedāja Karmenu, bet februāra vidū ar savu skanīgo mecosoprānu priecēja operas cienītājus Poļinas lomā izrādē Pīķa dāma – aizsaulē aizgājušā režisora, bijušā Latvijas Nacionālās operas direktora Andreja Žagara izcilākā iestudējuma atjaunojumā.
«Brīvajos brīžos apciemoju vecākus Valmieras pusē Bērzaines pagastā, kur viņiem ir sava zemnieku saimniecība. Paspēju paostīt lauku gaisu. Lai arī šogad īstas ziemas nav, laukos Latvijā tāpat ir skaisti,» PDz saka Zanda, kura jau otro sezonu dzied Frankfurtes operā. Vaicāta, vai nevēlas atgriezties Latvijā pavisam, operdziedātāja teic: «Kaut kad es to gribēšu, bet ne tagad.»
Uz Vāciju kopā ar vīru amerikāņu operdziedātāju Ričardu Bloku un pusotra gada veco dēliņu Leo viņa pārcēlās no ASV. «Leo ir dzimis Amerikā un ir gan Amerikas, gan Latvijas pilsonis,» atklāj Švēde. Tieši tādēļ dēlam dots vārds, kas vienlīdz labi skan gan ASV, gan Latvijā, gan citviet pasaulē.
Sanfrancisko Zanda dzīvoja un strādāja piecus gadus.
«Līdz tam biju vairāk zināma Amerikā, bet darba piedāvājumu Vācijā pieņēmu tādēļ, ka Eiropā ir daudz lielākas iespējas veidot karjeru opermūzikā – parādīt sevi, dibināt jaunus kontaktus,» stāsta latviete. Viņa gan neslēpj – iedzīvoties jaunajās mājās Eiropā ģimenei nebija viegli. «Frankfurte ir pārapdzīvota pilsēta, un sadzīve ir diezgan sarežģīta. Nav viegli atrast bērnudārzu vai ārstu, nokārtot dažādas formalitātes,» teic viņa.
Arī vācu valoda vēl nav labā līmenī, taču ģimene ļoti cenšas, jo uzskata – ikviena valoda ir liels ieguvums. Tieši tādēļ Zanda ar Leo runā latviski, un vīrs, to dzirdot, arī diezgan labi apguvis sievas dzimto valodu.
Operdziedātājas gaitas Zanda sāka vēlu – vien 25 gadu vecumā. Tas notika, kad viņa apjauta, ka darbs tūrisma jomā un zemnieku saimniecībā nesniedz gaidīto piepildījumu. Pedagogu mudināta, Zanda nolēma atjaunot savas vokālās iemaņas, studējot Latvijas Mūzikas akadēmija, pēcāk arī Itālijā, Ņujorkā un Austrijā, kur arī sastapa savu vīru.
Kad Zanda bija izturējusi noklausīšanos amerikāņu programmā topošajiem dziedātājiem Merola Opera Program, tika pieņemts lēmums doties uz Ričarda dzimteni. Zandas balss iepatikās Sanfrancisko operas vadībai. Latviete saņēma Adlera stipendiju un sāka operdziedātājas karjeru Sanfrancisko operā. Zanda uzstājusies arī opernamos Čikāgā, Kanzassitijā un Palmbīčā.