Latvijas Nacionālā opera un balets
Nedēļas nogales virtuālajā Opernamā
Ja valstī nebūtu ārkārtējās situācija, tad baleta cienītāji 4. aprīlī būtu baudījuši Gulbju ezera jauno iestudējumu, kurā galveno vīriešu lomu atveidotu Milānas operteātra La Scala solists rīdzinieks Timofejs Andrijašenko. Taču skatītājiem bija jāpaliek mājās, un Latvijas Nacionālā opera un balets devās pie viņiem.
«Ņemot vērā pasaules teātru pieredzi, šis ir brīdis, kad Latvijas Nacionālās operas un baleta vadība ļauj skatītājiem atcerēties par mums un dot impulsu mūsu māksliniekiem, kuri ir piespiedu atvaļinājumā. Katru piektdienas un sestdienas vakaru pulksten 19 tika rādīta operas vai baleta izrāde, kuru pēc tam varēja noskatīties bez maksas vēl 48 stundas,» atklāj sabiedrisko attiecību vadītāja Irbe Treile.
Pagājušās nedēļas nogalē izrāžu cikls noslēdzās ar baleta izrādēm Bolero horeogrāfa Kšištofa Pastora versijā un Antonija#Silmači ar prīmu Elzu Leimani uz skatuves. Precīzi skaitļi vēl tiek apkopoti, bet ir zināms, ka pirmajā nedēļas nogalē divas izrādes kopumā savās viedierīcēs noskatījās vismaz 10 000 cilvēku.
Taču pilnvērtīgu tikšanos ar baletu un operu klātienē datora ekrāns, protams, nevar aizstāt nedz skatītājiem, nedz māksliniekiem.
«Mēs esam valsts dotēts teātris, un darīsim visu, lai 26 nenotikušās izrādes tiktu pārceltas uz citu laiku,» sola Irbe Treile. Viņa atzīst – visgrūtāk patlaban ir baletdejotājiem, jo sevi jāuztur formā, un ne katrs mājās var veikt palēcienus un citus sarežģītus vingrinājumus, ko var izdarīt mēģinājumu zālē.
Arī tādēļ, ka tam nepieciešama īpašā baleta grīda. «Tāpēc viens no baletam paredzētajiem grīdas segumiem pat sagriezts gabalos un izdalīts māksliniekiem, lai viņi kādā lielākā telpā vai brīvā dabā varētu trenēties,» atklāj Irbe.
Latvijas Nacionālais teātris
Brīvdienas ar izcilām izrādēm
Teātra ēka ir tukša un klusa. Latvijas Nacionālā teātra sabiedrisko attiecību vadītāja Līga Rimšēviča PDz saka – mēģinājumi un izrādes nenotiek, bet teātra kolektīvs algas saņems.
«Cenšamies būt kopā ar savu skatītāju tā, kā varam. Savā mājaslapā publicējam norādes, kur internetā meklēt Latvijas Nacionālā teātra izrādes, – vietnē replay.lv ir Teātris.zip, izrādes ir brīvi pieejamas arī lmt/straume arhīvā. Mums pašiem liels pārsteigums un prieks ir Latvijas Radioteātra arhīvs, kur ir bezgala daudz ierakstu ar mūsu teātra leģendu balsīm,» stāsta Rimšēviča.
Katru trešdienu teātra mājaslapā skatītājiem piedāvā balsot par vienu no divām izrādēm, kas vēlāk no piektdienas vakara līdz svētdienas vakaram skatāma teātra YouTube kanālā.
Piedāvājumā ir vairākas teātra vēsturē nozīmīgas izrādes – Mirušās dvēseles Kirila Serebreņņikova režijā, Raimonda Paula muzikālā izrāde Kerija. Retrospekcija, smeldzīgais Gunāra Janovska stāsts Uz neatgriešanos… un citas.
Dailes teātris
Teātra mīļi grib mūziklus
«Šobrīd mūsu izrādes skatās tie cilvēki, kuri tiešām tās grib noskatīties no sākuma līdz beigām. Dailes teātra mājaslapā sadaļā Starpbrīdis vismaz pāris nedēļu bez maksas būs skatāmi vairāki uzvedumi,» stāsta teātra sabiedrisko attiecību vadītāja Laura Leimane.
«Cilvēki aktīvi skatās bērnu izrādes Vārnu ielas republika, Pīters Pens un Jērādiņa.»
«Ļoti populāri ir mūzikli, piemēram, Marlēna un Oņegins. Interesanti, ka šādā veidā varam arī izvērtēt, kas skatītājiem vislabāk patīk. To ņemsim vērā, plānojot turpmāko repertuāru.»
Patlaban jau notiek mēģinājumi izrādei Blokmājas Dons Kihots. «Režisors Gundars Silakaktiņš ar aktieriem Daini Grūbi un Lauri Subatnieku mēģina, sazinoties skaipā,» atklāj Leimane.
Maestro Raimonds Pauls pie klavierēm, Rēzija Kalniņa iedvesmojošās Marlēnas Dītrihas lomā mūziklā Marlēna – to pandēmijas laikā vēlējās redzēt daudzi Dailes teātra cienītāji.
Dirty Deal Teatro
Par velti piedāvā spēlēt teātri pašiem
«Kad sapratām, ka izrādes teātrī vairs nevar notikt, domājām, kā nepazaudēt saikni ar skatītāju. Tāpēc katru nedēļu vienam dramaturgam uzdodam izveidot teātri – instrukciju, kuru droši un ļoti atbildīgi skatītājs var izspēlēt mājās. Mums jau ir bijusi Jāņa Baloža Tuvošanās, Lindas Rubenes Pieturzīmes, Anetes Konstes Noziegums,» stāsta Dirty Deal Teatro vadītāja Anna Sīle.
Katru trešdienu pulksten 19 tiek izsludināts jauns darbs.
«Šajās izrādēs skatītāji kļūst par aktieriem, tāpēc nekādu maksu neprasām. Atsauksmes ir pozitīvas.»
Vaicāta, kā teātra komanda izdzīvos šajos sarežģītajos apstākļos, Anna saka: «Gaidām, kādi risinājumi tiks pieņemti par pašnodarbinātajiem. Mums, teātrim, ir administratīvais atbalsts projektu kārtībā. Esam ciešā kontaktā ar finansējuma devējiem, bet nav zināms, kāda situācija būs nākamgad.»
Goda teātris
Bļitku par maksu noskatās simtiem ļaužu
Populāro režisora Dž. Dž. Džilindžera izrādi Bļitka, kurā spēlē pats teātra izveidotājs Kaspars Gods un viņa kolēģis Egons Dombrovskis, pirms dažām nedēļām rādīja tiešsaistē no Liepājas kultūras nama Wiktorija telpām.
Biļetes pirms tam internetā varēja iegādāties par 5 eiro.
«Mēs bijām pirmie, kas šādu tiešraidi veidoja, un parādījām citiem, ka tam ir jNezinām taču, cik ilgi būs spēkā ārkārtējās situācijas aizliegumi,» saka Gods un pieļauj, ka arī pēc tam šo pieredzi varēs izmantot.
«Domāju, šādām tiešraidēm ir nākotne. Var pārdot biļetes skatītāju zālē un papildus piedāvāt neierobežotam skaitam cilvēku noskatīties izrādi tiešsaistē. Vienīgais, kā trūkst šajā formātā, ir klātbūtnes efekts,» spriež viņš.
Uz izrādi tiešsaistē aktieriem izdevās sapulcēt pārpildītu virtuālo zāli. «Cik zināms, tiešraidei bija vismaz 500 pieslēgumu, bet konkrētu skatītāju skaitu grūti noteikt, jo vienu tiešraidi var noskatīties, piemēram, liela ģimene vai draugu kompānija. Taču katrā ziņā esam apmierināti.»
Stand Up
Komiķis savāc grandiozu auditoriju
Stand-up komiķis Rūdolfs Kugrēns 1. aprīlī pirmo reizi jokoja tukšā telpā. Viņa skatītāji bija pie datoru un telefonu ekrāniem.Kugrēns piedāvāja izrādi Kā to ņem – pusotras stundas smieklu, absurda un trāpīgu novērojumu. Ierosme to darīt nākusi no komiķa faniem, bet izrādi noorganizējusi Liepājas kultūras nama Wiktorija saimnieki.
«Lai gan Rūdolfs spēlēja tukšai zālei un nejuta tiešu skatītāju reakciju, veiksmīgi tikām galā un atsaucība no skatītājiem bija. Atsauksmes, kas sekoja pēc tam, ļāva aktierim noķert sajūtu, ka tiešraide bija izdevusies.
Meklēsim vēl citus veidus, kā Rūdolfs varētu virtuāli tikties ar skatītājiem,» atzina izrādes producente Lelde Prūse.
Biļetes tiešsaistes izrādei varēja iegādāties par 5 eiro, un producente atklāj, ka skatītāju bijis daudz vairāk, nekā tie ietilpst vienā reālā skatītāju zālē. Konkrēto skaitu gan viņa neatklāja.
Ģertrūdes ielas teātris
65 viesi nosvin Taņas dzimšanas dienu
Ģertrūdes ielas teātris aprīļa sākumā ļāvās eksperimentam. Internetā pārdeva biļetes uz izrādes Taņas dzimšanas diena ģenerālmēģinājumu ceturtdien un pirmizrādi sestdien. Skatītāju ierašanās tika nodrošināta ar lietotnes Zoom palīdzību. Interese bijusi gana liela, un tas iedvesmo radošo komandu attīstīt šo formātu atkal.
Uz pirmizrādi biļetes par 7 eiro internetā bija iegādājušies 65 interesenti.
Turklāt daļa skatītāju bijuši ārzemēs dzīvojušie latvieši. Izrādes formāts ļāva virtuāli piedalīties šajā notikumā ne tikai aktieriem Artūram Čukuram, Mārtiņam Eihem, Ievai Kauliņai, Jānim Kronim, Janai Ļisovai, bet arī skatītājiem, kurus aktieri iesaistīja izrādes darbībā. Katrs tika aicināts savās mājās uzklāt svētku galdiņu, lai dzimšanas dienas svinības būtu kā īstas. Lielajā Piektdienā aktieru kolektīvs šo piedzīvojumu atkārtoja.