Māra Binde, Latvijas Mākslas akadēmijas Modes mākslas katedras vadītāja un docente
Ilgtspējīgums vairs nebūs tikai sauklis
«Domāju, cilvēkiem Latvijā un pasaulē būs atšķirīgas iespējas, tādēļ arī modes preču patērēšanas paradumi tuvākā nākotnē būs atšķirīgi. Daļa Latvijas iedzīvotāju joprojām sapņos par luksusa precēm statusa, dizaina un kvalitātes dēļ, pat ja nevarēs tās atļauties.
Nākotnē tieksme pēc estētikas nezudīs, tikai mainīsies. Ceru, ka kultūras un mākslas pamatvērtībās balstītā skaistuma izpratnē. Ilgtspēja modes industrijā kļūs par patiesu nepieciešamību, nevis tikai saukli pārdošanas rādītāju uzlabošanai. Modes produktam vajadzēs būt praktiskam, ērti lietojamam, jāuzrāda mākslinieciski augstvērtīga dizaina pazīmes un augsta kvalitāte.
Pircējiem būs lielāka piesardzība, organizējot izdevumus, un līdz ar to arī augs vēlme pēc personalizēta piedāvājuma. Tā būs jauna izpratne par luksusa produktiem un servisu. Krīze spiedīs zīmolus transformēt līdzšinējo darbību un radīsies jaunas idejas.»
Agnese Narņicka, Latvijas Mākslas akadēmijas docente un zīmola One Wolf dizainere
Modīsies kāre pucēties
«Ja arī iepirkšanās internetā nekļūs par ieradumu, tad šajā laikā daudzi noteikti izbaudīs tās ērtumu. Zīmoli, kas ātri reaģēja uz pārmaiņām, iegūst jaunus klientus. Tomēr luksusa zīmolu veikali nevarēs sniegt īpašo servisu klientiem neklātienē. Sarežģīti būtu ar vakartērpa iegādi internetā, jo tas prasa pielaikošanu. Var just, ka daudzi veikali šobrīd piedāvā atlaides, un apķērīgie to izmanto, jo, iespējams, izdevīgo piedāvājumu vēlāk nebūs.
Pēc pandēmijas ierobežojumiem cilvēkos modīsies kāre pucēties un parādīt sevi. Tādējādi, ekonomikai stabilizējoties, gaidāms jauns pirkšanas bums. Daudzi pēc attālinātā darba un tiešsaistes sapulcēm būs iecienījuši ērtumu, lielāku uzmanību pievēršot vien ķermeņa augšdaļai, tomēr pucēšanās svinīgam brīdim būs.
Pieļauju, ka cilvēki pārskatīs savas vērtības, un ārišķību varētu būt mazāk. Cilvēki gribēs palutināt sevi, bet piesardzīgāk – izvērtējot, vai tērēt naudu tērpam vai arī atlikt ceļojumam.»
Dizaineres radītais zīmols One Wolf šobrīd internetā pārdod iepriekš saražoto un ar jaunumiem nesteidzas. Agnese priecājas, ka pasaulē pēdējos gados modes iepircējiem iepatikušies zīmolu šovrūmi internetā. Tā zīmols ietaupa pāris tūkstošu eiro, nebraucot uz modes izstādēm ārzemēs.
Jeļena Strahova, Baltijas Modes federācijas prezidente un Rīgas Modes nedēļas organizatore
Apsver rīkot vasaras modes nedēļu
Covid-19 dēļ tika atcelta pavasara Rīgas modes nedēļa, tomēr tās organizatore vēl neatsakās no domas par dizaineru jaunākā veikuma izrādīšanu vēl šogad. Iespējams, jau vasarā notiks Latvijas dizaineru skates tikai vietējai publikai.
«Tas nav mums raksturīgi, jo allaž piedalījušies arī ārvalstu viesi. Taču domājams, ka robežas tik ātri neatvērs un ne jau visi gribēs uzreiz lidot. Toties mēs vienmēr esam gribējuši rīkot modes pasākumu vasarā, un šādos apstākļos tas beidzot varētu notikt. Gribam atgādināt par sevi un dizaineriem, kuri, protams, ir noskumuši par šo situāciju. Viņi ieguldīja daudz darba un naudas jaunu kolekciju tapšanā,» PDz saka Jeļena Strahova.
Sākotnēji Rīgas Modes nedēļas komanda izskatīja iespēju organizēt skates tukšā zālē un rādīt tiešsaistē, līdzīgi kā to darīja Armani modes nams. «Taču Armani zina visā pasaulē, bet šādām tiešraidēm Baltijā pagaidām ir pārāk maza auditorija. Mums nav tādas atpazīstamības kā Milānas Modes nedēļai, tādēļ būtu liels risks ieguldīt milzu līdzekļus un gūt mazu atdevi. Un modei tomēr vajag klātbūtnes efektu,» uzskata Strahova.
Jūlija Malahova, zīmola M-Couture dizainere
Turpinās dziedāt odu skaistumam
Modes dāma un tērpu dizainere ir pārliecināta, ka līdz ar pavasara iestāšanos sievietes, lai gan būs ierobežojumi, gribēs tērpties jaunās kleitās. Kamēr Malahovas zīmola veikals ir slēgts un arī itāļu audumu fabrika jau mēnesi ir karantīnā, Jūlija pārcilā radošās idejas un sola jaunas auduma apdrukas.
«Gatavojam nelielu kolekciju, lai radītu pavasarīgu noskaņojumu ar mūsu jaunajiem tērpiem. Gaidām labu laiku, jo vēlmi izskatīties satriecoši mums neviens nevar atņemt. Pirmā kleita man jau ir mugurā,» sociālajos tīklos nesen vēstīja Jūlija.
Tā kā daļa audumu jaunai kolekcijai bija jau atvesta, M-Couture sola drīzumā ķerties klāt šūšanai. «Mēs neļausim jums sērot par skaistumu, neļausim apstākļiem sabojāt trauslo līdzsvaru dvēselē. Mēs turpināsim dziedāt odu skaistumam un sievišķībai. Lai varētu izdzīvot valdošajā situācijā, zīmols piedāvā ko tādu, kas iepriekš netika darīts – atlaides aktuālajai vasaras kolekcijai.»
Jūlija Verbicka, stiliste
Pirkt modes lietas būs sliktais tonis
«Pēc visiem šiem notikumiem pārtikas iegāde cilvēkiem būs primārā, un arī mode kļūs praktiskāka – cilvēki pirks mazāk un ilgākai kalpošanai.
Iespējams, modes aktualitātes zaudēs savu ātrumu, un 2020. gadā pirkt trendīgu apģērbu tikai modes dēļ būs sliktais tonis. Redzēsim, vai pirksim dārgāko un kvalitatīvāko, kas kalpos ilgāk, vai arī pievērsīsimies vintāžai. Iespējams, modīgi kļūs valkāt cimdus.
Tomēr esmu pārliecināta, ka modes industrijā darba kļūs mazāk. Akcents būs uz tiešsaistes pirkumiem, turpat notiks arī garderobes analizēšana un tiks sniegti iepirkšanās asistenta pakalpojumi.
Savukārt stilisti veidos tēlus nevis modes žurnāliem, bet gan gados jauniem blogeriem vietnē TikTok.»