Svarīgs materiāls
Lai tiktu pie īstās ķerras, vispirms jāatbild uz jautājumu, kam tā būs domāta – dārza vai mājas un celtniecības darbiem. Atšķirības nav lielas, bet – būtiskas.
Dārza darbiem domātā ķerra būs vieglāka un par draudzīgāku cenu, turpretī celtniecības darbiem – smagāka un dārgāka.
Kad atbildēts uz šo jautājumu, jālūko materiāls, no kā ķerra gatavota. Būvmateriālu preču veikalos galvenokārt var iegādāties metāla ķerras, kas ir cinkotas. Zemes un būvgružu pārvadāšanai labāk izvēlēties tieši šīs, kas ir izturīgākas pret mehāniskiem bojājumiem. Tomēr, ja cinkotā virsma tiek apskādēta, tā sāk rūsēt. Ļoti svarīgi arī, kā veidots ķerras rāmis, uz kura nostiprina kasti. Ja gribi ilgmūžīgāku ķerru, tā jāizvēlas ar rāmi, kas izlocīts no vienas caurules, nevis saskrūvēts kopā no atsevišķām daļām. Šāda ķerra arī pēc smagumu vešanas būs tāda pati kā sākumā.
Otrs variants ir ķerra ar plastmasas kasti, kas ir izturīga pret aukstumu un saules iedarbību. Tā ir viegla, taču tas nenozīmē, ka ar to nedrīkst vest smagas kravas. Ja plastmasa ir kvalitatīva, ar to var pārvadāt pat akmeņus!
Ar cik riteņiem?
Pirkt ķerru ar vienu vai diviem riteņiem? Ķerras ar diviem riteņiem ļaus vieglāk pārvadāt lielāka smaguma kravu – smiltis vai šķembas. Savukārt viena riteņa ķerras priekšrocība ir lielākas manevra iespējas, un tās vairāk piemērotas neliela dārza īpašniekiem. Svarīgi izvēlēties riteņus ar gultni, lai ķerra labi ripotu.
Divi riteņi atvieglo smagākas kravas pārvadāšanu, bet ar vienu būs ērāk nelielā dārzā.
Riteņiem ir gan pumpējamas riepas, gan pildītas. Lielāku smagumu pārvadāšanai noderēs pildītās riepas. Tās ir dārgākas, bet tas viss var atmaksāties ilgtermiņā. Pumpējamās riepas ļauj kravu stumt mīkstāk. Ja ir svaigi veidots mauriņš un zeme nav pieblietēta, tad, vedot kravu, pumpējamiem riteņiem nedaudz izlaižot ārā gaisu, saķeres laukums būs lielāks, un mauriņā nepaliks sliede, ko nevar teikt par pildītiem riteņiem.
Riteņi bieži vien izrādās ķerras vājākā vieta, jo uz tiem balstās viss kravas smagums. Ja ritenis būs ar sliktu stiprinājumu, tas izļodzīsies vai saplīsīs. Šādā gadījumā jāskatās, vai to labot vai pirkt jaunu. Jānoskaidro, vai spēkā ir preces garantijas laiks, kas dod iespēju vērsties tirdzniecības vietā ar pretenziju.
Ideāla ķerra
- Rāmis ir viengabalains, izturīgāks.
- Metāla kaste – cinkota, tātad ilgāk kalpos.
- Ritenis ar gultni – tas ļaus ķerru vieglāk stumt.
- Veikalā ķerru izmēģinot, tā ir ērta un stabila.
Mana pieredze
Maija Baiža, stādaudzētavas Baižas īpašniece:
Saimniecībā izmantojam alumīnija ķerras, jo tās ir vieglākas un sievietēm piemērotākas. Lietojam viena rata ķerras, jo celiņi nav tik plati, lai varētu izbraukt ar divričiem. Ja vajag vest kūdru, augsni vai zāli, tad ķerras kulbas dziļumam jābūt lielākam. Ja vedam stādiņus, tad ķerrai jābūt seklākai. Man svarīgi, lai riteņi ripotu un nečīkstētu. Visām mūsu ķerrām ir piepumpējami riteņi.
Ja saplīst gultņi, esam mēģinājuši meklēt jaunus, bet secinājām, ka viens gultnis maksā tikpat, cik jauns ritenis.
Šādā gadījumā izdevīgāk nopirkt jaunu riteni, nevis mainīt gultņus. Ja ritenim ir caura kamera, to mēģinām salāpīt. Ja neizdodas salīmēt, tad mainām visu ratu.
Galvenokārt pārvadājam stādus, bet smagākām kravām izmantojam celtniecībai domātās ķerras – tām ir lielāki riteņi, un tās ir izturīgākas.
Edgars Neilands, dārzu ierīkošanas uzņēmuma Labie koki vadītājs, arborists:
Mūsu vēsturiskais mantojums faktiski bija nenokaujams – tā bija alumīnija ķerra ar diviem pumpējamiem riteņiem vai arī ķerra ar dzelzs riteni, kas paredzēta celtniekiem.
Pašlaik galvenokārt sastopami lētāki varianti ar metāla vannām, kam cenu amplitūda ir no 40 līdz 60 eiro. Tām ir savi niķi. Piemēram, šīm ķerrām nav gultņu un bieži vien salūst ritošā daļa. Profesionāļiem tā kalpo vienu vai divas sezonas, bet cilvēkiem mājās iztur pat 10 gadu. Otrs ķerru variants ir dārgāks – no 70 līdz 100 eiro. Tām ir plastmasas vanna, bet atliek vien iemest lielāku malkas kluci vai akmeni, un vannas dibens salūst. Mēs savā uzņēmumā ķerras pērkam būvmateriālu veikalā, un katru gadu kādas piecas iziet no ierindas. Norakstām tās, kraujam kaudzē un pērkam citas. Otra problēma ir riteņi. Mūsu komanda lieto ķerras ar piepumpējamiem riteņiem, un redzam, ka tas sagādā būtiskas raizes.
Nākas secināt, ka pašlaik tirgū pietrūkst nedaudz dārgāku un izturīgāku ķerru, kas profesionāļiem kalpotu ilgi. Tādu Latvijā ir ļoti grūti nopirkt.
Ķerru tirgotājiem un piegādātājiem derētu dažādot sortimentu. Piemēram, Norvēģijā un Krievijā ķerras ir nedaudz dārgākas un kalpo vismaz piecus gadus, nevis vienu. Redzam arī, ka Vācijā un Skandināvijā, kur darbojas citi piegādātāji, ķerras ir izturīgākas.