Lai vārti nevainojami darbotos, jāzina, kā nenopirkt sliktu preci, kā vārtus apkopt un ko darīt, ja tie sākuši niķoties!
- Kā darbojas automātiskie vārti?
Tie ir vārti, kas aprīkoti ar speciālu mehānismu. Tas sastāv no vadības bloka, kas uztver signālu no radiovadāmas pults un darbina motoru vai motorus, kas atver vai atbīda vārtus. - Ja vārti jau gatavi – vai tos var pārveidot par automātiskajiem?
Pēc būtības ar automātiku aprīkotie vārti ir parasti vārti: tie vai nu veras uz teritorijas iekšpusi vai ārpusi kā durvis, vai arī bīdās uz vienu vai otru teritorijas nožogojuma pusi. 90 procentos gadījumu jau gatavus parastos vārtus var aprīkot ar automātiku, bet retos izņēmumos vārti tomēr jāpārbūvē. - Kādi ir veramo un bīdāmo vārtu plusi un mīnusi?
Veramie vārti ir tradicionālāki, biežāk izmantoti. Tie ātri atveras, bet aizņem vairāk vietas, kur atvērties, savukārt bīdāmie vārti veras salīdzinoši lēnāk, bet tie aizņem mazāk vietas. Ja nav elektrības vai vārtu automātika sabojājusies, veramos vārtus varēs atvērt arī bērns, savukārt bīdāmie vārti ir daudz smagāki. - Cik maksā automātiskie vārti?
Vārtu cena atkarīga no vairākiem parametriem: vērtnes platuma, vārtu augstuma, izmantotajiem materiāliem. Veramie vārti paši ir lētāki, bet automātika tiem ir dārgāka, savukārt bīdāmie vārti ir dārgi, bet automātika tiem ir krietni lētāka. Tomēr kopējās izmaksas abu vārtu veidiem ir aptuveni vienādas: labi vārti maksā virs 1000 eiro. - Kam pievērst uzmanību, izvēloties bīdāmos vārtus?
Bīdāmajiem vārtiem ļoti svarīgs elements ir sliede, kas notur visu vārtu svaru. Lētākiem vārtiem sliede būs šaurāka un plānāka, dārgākiem – biezāka un platāka. Jo lielāks vārtu atvērums, jo izturīgākai jābūt sliedei, citādi tā nespēs noturēt vārtu ģeometriju – agri vai vēlu vārti sāks šķiebties. Bīdāmo vārtu ierīkotāji mēdz taupīt, pavirši izveidojot vārtu pamatni.
Uzmanība jāpievērš arī motoram: tajā izmantotas metāla vai plastmasas detaļas. Motors ar plastmasas detaļām noteikti būs lētāks, bet tās bojāsies un lūzīs. - Kam pievērst uzmanību, izvēloties veramos vārtus?
Būtiski, cik dziļi ierakti vārtu pamati, lai vārti ar savu svaru tos nenošķiebtu un sals neizcilātu. Vārtu stabiem jābūt iebetonētiem vismaz 130 centimetru dziļumā. Ja betonējums ir seklāks, 80% gadījumu vārti agri vai vēlu sašķiebsies.
Vārtu vērtni ieteicams izgatavot no metāla kvadrātcaurulēm kā rāmi, ko apšuj ar koka dēlīšiem vai citu vārtiem izmantoto materiālu. Ja vārti izgatavoti tradicionāli – tikai no koka –, ar laiku tie zaudē savu ģeometriju un sāk šķiebties.
Veramajiem vārtiem vislabāk der eņģes ar gultņiem, lai tās var eļļot, tad eņģes kalpos ilgāk. Liela nozīme ir arī vārtu automātikas dzinējiem (tautā saka – rokām). Dzinējos jābūt izmantotam tikai metālam, nevis plastmasai. Ja dzinēji izgatavoti no slikta materiāla, tie ātri salokās un automātika nestrādā. Jāpievērš uzmanība arī tam, kāds vītņu stienis izmantots dzinējiem. Ja tas ir pārāk sīks, stienis vējā salokās un automātika nestrādā. - Uz ko nevajadzētu taupīt, būvējot vārtus?
Lai metāla vārti ilgi kalpotu, tie pirms krāsošanas jācinko, lai gan tas krietni paaugstina vārtu cenu. Ja to neizdara, vārti sāk rūsēt un jau pēc gadiem pieciem ir jāpārkrāso vai jārestaurē, un tas ir dārgi. Vārtus vēlams aprīkot ar drošības sistēmu: fotoelementiem, kas saskata šķērsli un neļauj vārtiem aizvērties, ja to priekšā kaut kas ir: mašīna, cilvēks vai kāds priekšmets.
Veramo vārtu izmaksas paaugstina zemē paslēpta automātika, savukārt bīdāmos vārtus sadārdzina vēlme automātiku noslēpt alumīnija kolonnās. - Vai obligāti vajadzīga vārtu lampa?
Teorētiski – nē, tomēr tas ir saimnieka ērtībai un arī drošībai: mirgojošā vārtu lampa brīdina, ka vārti veras. - Kā jākopj ar automātiku aprīkotie vārti?
Ir mīts, ka vadības bloka tuvumā neko nedrīkst stādīt. Patiesībā elektronikai pēc būtības netraucēs ne puķe, ne krūms vai egle. Tomēr svarīgi, lai vadības blokam varētu ērti piekļūt, ja tajā kaut kas jāremontē.
Veramie vārti ik pa laikam jāpārbauda, verot tos ar rokām, jo tikai tā var saprast, vai vārti veras viegli un neķeras. Veramajiem vārtiem katru gadu jāeļļo stienis, savukārt bīdāmajiem vārtiem ik pēc dažiem gadiem jāeļļo gultņi, bet to ne vienmēr var izdarīt pats, vajadzēs izsaukt meistaru.
Regulāri jāseko līdzi, lai sistēmā, kas ļauj vārtus atvērt ar rokām, nesakrājas putekļi, citādi izrādīsies, ka vajadzīgajā brīdī vārtus atvērt nevar. - Kādēļ, verot savus vārtus, veras arī kaimiņa vārti?
Šāda situācija iespējama ļoti reti, tomēr tā var gadīties. Visticamāk, blakus teritorijām uzstādīti viena ražotāja un viena modeļa vārti, turklāt tiem ir vai nu fiksētā koda pultis, vai arī mainīgā koda vadības pultīm ir atstāta ražotāja uzstādītā konfigurācija. Tas, ko šādā situācijā var darīt pašu spēkiem: jāatrod pults un vadības bloka lietošanas instrukcija un, ja tā ir mainīgā koda pults, jāmēģina to pārkodēt. Ja pašu spēkiem tas nav iespējams, jāmeklē palīdzība pie ražotāja vai vārtu uzstādītāja. - Kas ir pirmā palīdzība, ja vārti neveras?
Katriem vārtiem ir ne tikai automātiskā atvēršana, bet arī iespēja tos atvērt ar rokām. Tas paredzēts gadījumiem, ja nav elektrības, un šī iespēja noder arī tad, ja vārti sabojājušies. Katriem vārtiem šāda atvēršanas iespēja ir citāda, un mājiniekiem tā būtu jāzina. Veramos vārtus ar rokām izdosies atvērt vienmēr, bet bīdāmajiem vārtiem teorētiski pastāv iespēja, ka detaļu bojājumu gadījumos tos atvērt nevarēs un palīdzēt varēs tikai meistars. - Ja ziemā sasnieg sniegs – vai tas jānotīra, pirms vērt vārtus?
Ja sniegs ir ļoti dziļš, nedrīkst ļaut, lai veramie vārti sniegu bīda ar spēku – sniegs vispirms noteikti jānotīra. Savukārt bīdāmajiem vārtiem ik rītu notīrīt sniegu nav vajadzības, tas ik pa laikam jādara tikai tad, ja sasnigušas lielas kupenas. Dažkārt ziemā vārtus nevar aizvērt, jo ir aizsniguši fotodevēji. Tad sniegs jānotīra, un vārti darbosies. - Vai taisnība, ka laikā, kad vārti veras, caur tiem nevajag staigāt?
Jā, to uzsver visi ražotāji. Vārtiem tas nekaitē, turklāt vārti, kam ir laba automātika, apstāsies, sajūtot šķērsli. Tomēr drošības apsvērumu dēļ cauri darbībā esošiem vārtiem staigāt nevajag, jo jebkurai tehnikai var rasties traucējumi un cilvēku var iespiest vārtos.