Lai ķerras pirkums būtu maksimāli veiksmīgs, dodoties uz veikalu, svarīgi paturēt prātā, kādiem darbiem šis dārza transportlīdzeklis tiks izmantots. Protams, jāņem vērā arī vēlamais kalpošanas laiks. Jo dižāki plāni, jo pamatīgāks pirkums.
Cinkots vai krāsots metāls
Visbiežāk veikalos var atrast plastmasas un metāla ķerras, taču to kvalitāte mēdz būt dažāda. Ne visas metāla tvertnes ir izturīgas, un ne visas plastmasas ķerras kalpo tikai vienu sezonu. Vairums metāla ķerru ir cinkotas, bet mēdz būt arī krāsotas. Piemēram, zemes, ķieģeļu, būvgružu pārvadāšanai labāk izvēlēties cinkotu ķerru, jo pārklājums ir izturīgāks pret mehāniskiem bojājumiem.
Lētākās ķerras, kuru tvertnes izgatavotas no metāla un nokrāsotas, bet nav cinkotas, zem klajas debess stāvot, rūsē jau turpat veikala teritorijā.
Citi lasa
Ar cinkotām ķerrām tā notiek retāk, taču tās laika gaitā var noskrāpēties, cinka pārklājums vietām nolupt un līdz ar to – sākt rūsēt. Visilgmūžīgākais materiāls ir nerūsējošais tērauds. Šādu ķerru tvertnes nebaidās no skrāpējumiem un buktēm, jo nav pārklājuma, kas varētu tikt sabojāts.
Lētajām ķerrām raksturīgi, ka tvertnes materiāls ir plāns, nereti ar pavirši apstrādātām malām.
Rūdīta plastmasa
Plastmasa kā materiāls pirmajā mirklī nevieš uzticību, un grūti noticēt, ka šāda ķerras tvertne var nokalpot vairāk par vienu vasaru. Taču te ir kāda nianse – plastmasa, no kuras gatavo ķerras tvertnes, visbiežāk ir rūdīta, līdz ar to – izturīga. Protams, smagas kravas pārvadāšanai plastmasas ķerra nebūs pati piemērotākā izvēlē, taču vieglākiem dārza darbiem var kalpot gana ilgi un labi.
Vairāk par lietu un salu plastmasas ķerra baidās no tiešiem saules stariem, tāpēc to vajadzētu turēt ēnā. Jāņem vērā, ka mīnus grādos plastmasa kļūst trausla, tāpēc ziemas darbiem tā var izrādīties nepiemērota. Ja tomēr ir nepieciešamība to lietot, tad jādarbojas uzmanīgāk, nepieļaujot asas sadursmes ar cietiem priekšmetiem.
Tāda plastmasa, kas stājas pretī ziemas mīnusiem, vēl nav saražota, vismaz ķerru jomā ne.
Viens vai divi riteņi
Viena riteņa ķerras galvenā priekšrocība ir spēja manevrēt un veiklāk izbraukāt dažādus līkumainus ceļus un šauras taciņas, taču divi riteņi – tā ir stabilitāte. Piemēram, smagas kravas pārvadāšana būs ērtāka tieši ar divriteņu ķerru, jo nebūs jāuztraucas par līdzsvara noturēšanu, žonglējot uz viena riteņa. Turklāt divu riteņu ķerru var drošāk vilkt arī atpakaļgaitā.
Ir liela varbūtība, ka viena riteņa ķerra, kas piepildīta ar smagu kravu, uz mīksta seguma grims zemē. Tāpēc šādos gadījumos priekšroka dodama divriteņu braucamajam, kur kravas smagums tiek sadalīts uz divi un ķerra ripo vieglāk.
Izmērs un ietilpība
Darbos, kur nepieciešams pārvadāt smagas lietas, labāk derēs neliela izmēra ķerra, kas izgatavota no izturīga metāla. Ja lielas ietilpības ķerra tiks piepildīta līdz malām, diez vai to vispār varēs izkustināt no vietas.
Savukārt lapkritis ir īstais laiks, kad likt lietā lielās, ietilpīgās ķerras. Ja nokritušās koku lapas ir sausas, tad tās aizņem daudz vietas, bet neko daudz nesver. Lapu savākšanai un pārvadāšanai piemērotākas būs plastmasas tvertņu ķerras.
Pumpējamās vai pildītās riepas
Vairums veikalā pieejamo ķerru ir ar pumpējamiem riteņiem, taču atkarībā no darāmo darbu specifikas tos var nomainīt arī pret pildītiem. Piemēram, būvniecības darbiem piemērotāka būs pildītā riepa, jo teritorijā pa zemi mēdz mētātiem naglas, skrūves un citi asumi, uz kuriem viegli pārdurt riepu. Pumpējamā riepa sagādās tikai liekas problēmas, jo regulāri būs jāmaina kameras.
Lai gan pildītā riepa ir apmēram divas reizes dārgāka par pumpējamo, ilgtermiņā tas var izrādīties lētāk.
Tomēr ir savs iemesls, kāpēc cilvēki arvien turpina mainīt pārdurtās kamera un nepērk pildītās, – mājsaimniecībā ar pumpējamiem riteņiem braukšana ir krietni vieglāka. Riepa, kuras vidū ir gaiss, pati par sevi ir vieglāka, atsperīgāka un ar labāku amortizāciju. Pildītās riepas, vienkāršoti izsakoties, ir apaļš gumijas gabals, attiecīgi ciets un bez amortizācijas.
Braukšanas komforts un vieglums ir atkarīgs vēl no kādas nianses – riteņu gultņiem. Visbiežāk lētākajām ķerrām tādu nav. Ja nevari saprast, vai tevis noskatītās ķerras ritenim ir gultņi, droši pajautā pārdevējam.
Pamatīgas konstrukcijas
Pēc rāmja ļoti bieži var spriest par ķerras cenu. Paši lētākie ķerru rāmji ir izgatavoti no tievām metāla caurulītēm, savukārt kvalitatīvam produktam raksturīgas pamatīgākas, viengabalainas konstrukcijas ar papildu stiprinājumiem.
Arī riteņu stiprinājums dārgajām ķerrām ir daudz pārdomātāks un kvalitatīvāks.
Eiropas ražojumiem visbiežāk norādīta arī kravnesība, pēc kuras var spriest, vai 100 litru tilpuma tvertne izturēs tikai sagrābto zāli vai tai būs pa spēkam transportēt arī būvgružus.
Arī rokturiem ir nozīme
Ja ķerra paredzēta ikdienas lietošanai, tad ne mazāk svarīgi ir izvēlēties tieši sev ērtus rokturus. To uzmavas mēdz būt izgatavotas gan no cietākas plastmasas, gan mīkstākas gumijas, gan ar reljefu, gan gludas.
Lai neuzberztu tulznas, jau veikalā vērts kārtīgi izmēģināt satvērienu. Dažiem modeļiem rokturu gumijās izveidotas iedobes pirkstiem, taču ne visām plaukstām tādas der. Kas vienam var izrādīties īpaši ērts, citam traucējošs. Tāpēc pirms pirkšanas vērts pielaikot.
Apskati internetā, pērc veikalā
Ķerru labāk iegādāties veikalā, kur to vari izmēģināt, kārtīgi apskatīt un novērtēt. Interneta plašumos piedāvājums, protams, ir daudz lielāks, taču pēc fotogrāfijas vien ir grūti saprast – cik bieza vai plāna ir metāla tvertne, cik kvalitatīvs ir pārklājums, cik ērti ir vadīt un cik viegli ķerra ripo.
Turklāt preču apraksts internetveikalos visbiežāk ir ļoti skops, neatklājot neko vairāk kā tvertnes ietilpību, ražotāju un ķerras cenu. Turklāt bilde var atšķirties no tā, kāda ķerra ir realitātē, – pasūtītajai precei var izrādīties cita krāsa vai, piemēram, citas rokturu gumijas. Tāpēc internets var noderēt, lai gūtu priekšstatu par pieejamajiem modeļiem, taču pirkumu labāk veikt veikalā.
VIEDOKĻI
Plats rokturu izvērsums neder nelielām sievietēm
- ILVA OZOLA, Nacionālā botāniskā dārza Stādījumu kopšanas nodaļas vadītāja
«Botāniskajā dārzā izmantojam ķerras ar vienu riteni un diviem rokturiem. Jāatzīst, ka viena riteņa ķerras reizēm ir grūti stumt vai vilkt, un arī divi rokturi nav tas parocīgākais variants, jo vienmēr ķerra jātur ar abām rokām, citādi apgāzīsies.
Pašas ķerras ir gana vecas, taču izgatavotas no izturīga metāla, cinkotas un pagaidām kalpo labi. Visvairāk tās izmantojam melnzemes pārvadāšanai, līdz ar to nasta ir diezgan smaga. Arī platības, ko ikdienā pārstaigājam, ir lielas, tieši tāpēc ir ļoti svarīgi, lai pati ķerra būtu viegla un ērti izmantojama.
Varētu šķist, ka ar lielu ķerru darbi veicas ātrāk, taču sievietēm tādas vienkārši neder, jo ir ļoti grūti stumt.
Turklāt liela tilpuma ķerrām attiecīgi ir arī platāks rokturu izvietojums, un neliela auguma sievietēm tas nav diez ko parocīgi. Nevar ne īsti aizsniegt, ne pastumt. Dārzniecībā dāmas ir vairumā, tādēļ šādu aspektu ir vērts ņemt vērā. Mūsu zēni ķerrās pārvadā arī trimmerus, lai tie nebūtu jānēsā rokās pa plašo teritoriju.»
Ziemā ērtākas ir divriteņu ķerras
- SANITA JANE, Rīgas meži daļas Dārzi un parki Rīdzenes iecirkņa speciāliste
«Ķerra ir nozīmīgs parka transportlīdzeklis, tāpēc, pirmkārt, svarīgi, lai tā būtu viegla. Ar šādu nolūku esam izvēlējušies polipropilēna plastmasas ķerras. Otrkārt, tai jābūt ietilpīgai, jo ikdienā stumjamies lielus gabalus šurpu turpu. Jo vairāk varēs salikt, jo retāk būs jābraukā.
Tādās vietās kā Vecrīga, kur ir bruģis, ērtākas ir pumpējamās riepas.
Jaunās, modernās, pildītās riepas ir ļoti labas, bet piemērotākas gludiem ceļiem.
Reizē ķerra kļūst arī smagāka un vairāk grab. Protams, pumpējamās riepas var pārdurt pat uz rožu ērkšķa, tāpēc ķerru riteņi regulāri ir pušu un tiek mainīti.
Ķerrās pārsvarā vedam melnzemi, mulču, stādus, atkritumus, bet, iestājoties rudenim, – lapas. Ziemā tās pašas ķerras izmantojam pretslīdes materiāla izvadāšanai. Viens cilvēks stumj, otrs ar mazo lāpstiņu kaisa. Ziemas periodā ērtākas ir divriteņu ķerras, jo pārvadājamais materiāls ir smags, bet vasarā ērtāk manipulēt un grozīties ir ar vienu rieteni.»
Svarīgi, lai viss smagums nav uz rokām!
- SARMĪTE BRŪVERE, raidījuma Īstās Latvju saimnieces uzvarētāja no Limbažu novada
«No visām ķerrām, kādas man bijušas, vislabāk man patika Ulmaņlaiku dzelzs ķerra ar vienu koka riteni priekšā – tā bija viegla un ērta. Lielākā daļa mūsdienu ķerru ir tādas, ko piekraujot viss smagums gulstas uz rokām, un līdz ar to ļoti cieš sprands. Nav viegli atrast tādu, kura viegli stumtos.
Tagad lietoju Limex divu riteņu ķerru un esmu diezgan apmierināta – riteņi ir vidū, līdz ar to balansēt ir vieglāk. Varu arī stumt un vilkt ar vienu roku. Ja ir viens ritenis priekšā, tad darboties ir ļoti grūti. Turklāt par šo ķerru samaksāju tikai 46 eiro, kas, manuprāt, nav dārgi. Ko dod dārgās, izturīgās ķerras, ja tās nevar pastumt?»
Veselīgs padoms
Ko nevar celt, to nevar stumt
KONSULTĒ LAIMA CERCINA,
sertificēta fizioterapeite, Ivanovas Baibas fizioterapeita prakse
«Iesaku pirms ķerras iegādes jau veikalā to pastumdīt, lai saprastu, cik smaga tā ir bez vezuma. Lai nesanāk nopirkt tādu, kuru tukšu knapi var izkustināt, kur nu vēl pilnu. Rokturu augstumu vēlams izvēlēties atbilstoši augumam – īsākiem cilvēkiem derēs īsāki rokturi, bet garajiem jācenšas atrast ķerra ar augstākiem un garākiem rokturiem, lai nebūtu jāsaliecas deviņos līkumos un pēc tam jāstaigā ar sāpošu muguru.
Strādājot dārzā, nebūtu prāta darbs ķerru piekraut līdz augšai tā, ka grūti pat pacelt. Mazāk ir vairāk: labāk desmit piegājienos kravu aizvest bez pārpūles, nevis piecos – stīvu, līku muguru.
Ceļot jebkuru smagumu, arī ķerru, jāatceras, ka pareizi to darīt, sasprindzinot sēžas un vēderpreses muskuļus, nedaudz ieliekties ceļos un celt, iztaisnojot ceļgalus, nevis liecot muguru.
Savukārt stumt pareizāk ar visa ķermeņa spēku, ne tikai rokām.
Tiem, kuriem mugura ir vārīgā vieta, bet jāpaveic neatliekami darbi, ieteiktu lietot jostas korseti. Tā sniegs atbalstu, saturēs muguru, pasargās no muskuļu saspringuma un sāpēm.»