Kāpēc lauva?
Patiesībā gan jāsaka – lauvas bija vairāki. Viņi periodiski nomainīja cits citu, taču vairākums skatītāju tam nepievērsa uzmanību – lauva ir un paliek lauva. Daži no šiem lauvām kļuva patiešām slaveni, vēsture ir saglabājusi viņu vārdus, taču citiem veicās mazāk – logotipus ar viņu attēliem izmantoja ļoti reti.
Pirmo reizi lauvas attēlu, ap kuru apvijusies kinolente ar devīzi Ars gratia artis (Māksla mākslai), skatītāji uz ekrāniem ieraudzīja 1916. gadā. Tā pārstāvēja jaundibināto kinostudiju Goldwyn Pictures Corporation (nejaukt ar mūsdienu Metro Goldwyn Mayer). Šis lauva iegājis vēsturē ar diviem nosaukumiem: The Original Leo the Lion jeb oriģinālais lauva Leo un The Silent Lion jeb klusējošais lauva, jo tolaik eksistēja tikai mēmais kino. Nav vienas kopīgas versijas, kāpēc par kino ražotnes seju tika izvēlēts tieši lauva. Dažos uzziņu avotos minēts, ka šis plēsējs bijis logo radītāja mākslinieka (Howard Dietz) iecienītās futbola komandas simbols, citos – lauva izmantots kā varenības simbols. Lai kā arī būtu, tam lauvam, kas bija redzams uz studijas emblēmas līdz 1923. gadam, nebija nekādu privātu sakaru ar Goldwyn Pictures Corporation.
Pirmais dzīvais logo
1923. gadā Goldwyn Pictures apvienojās ar Metro Pictures Corporation un izveidoja jaunu korporāciju Metro Goldwyn Pictures Corporation. Vienbrīd emblēmā bija ielikta lauvas skulptūras galva, taču 1924. gadā, kad Metro Goldwyn Pictures Corporation apvienojās ar Louis B. Mayer Productions un nodibināja Metro Goldwyn Mayer, viss mainījās. Jaunā vadība nolēma atgriezties pie vecā logotipa ar reālu dzīvnieku un par modeli izvēlējās lauvu Sletu. Tieši Slets ierēcās pirmajā MGM galviņā. Ir saglabājušās arī ziņas par Sleta biogrāfiju: dzimis 1919. gada 20. martā Īrijā, Dublinas zooloģiskajā dārzā, vēl būdams pavisam maziņš emigrējis uz ASV, nodzīvojis ilgu un interesantu dzīvi, uz citiem medību laukiem devies 1936. gadā. Sleta izbāzeni šobrīd var aplūkot McPherson muzejā.
Lauvas rēciens kļūst dzirdams
Slets par simbolu strādāja četrus gadus, līdz 1928. gadā viņa pienākumus uzticēja citam lauvam – Džekijam. Lai gan Džekijs nebija tik augstu novērtēts, lai tiktu iegrāmatota viņa biogrāfija, viņam paveicās citā ziņā – šis lauva vairs nebija mēms! Bija pienācis mēmā kino ēras gals. Interesanti, ka lauvas rēcienu skatītāji varēja dzirdēt, vēl pirms skaņu kino ieviešanas, jo MGM logotipa demonstrēšanas laikā zālē tika ieslēgts fonogrāfs ar lauvas balsi. Džekijs tika izmantots arī pirmajos krāsainā kino eksperimentos. Vairākus gadus viņš braukāja ar MGM aģentiem viesizrādēs pa visu valsti, prezentējot jaunās filmas. Šim nolūkam dresētājs Volnijs Faifers mācīja slavenajam lauvam kārtīgi skaļi norēkties, nevis ierūkties kā parasti. Viesizrāžu laikā Džekijs piedzīvoja veselu kataklizmu lērumu – divas vilciena avārijas, plūdus Misisipi štatā, zemestrīci Kalifornijā, eksploziju kinostudijā un pat aviokatastrofu. Tāpēc daudzi kino cienītāji viņu sāka dēvēt par veiksminieku jeb Lakiju. Paralēli Džekijam (laika posmā no 1928. līdz 1932. gadam) logotipam izmantoja arī eksperimentālos lauvas, piemēram, Telliju un Kofi. Tiesa, par viņu eksistenci mūsdienās vairs retais atceras, turklāt – viņi rēca Džekija balsī… Trīsdesmito gadu sākumā, kad filmu veidotāju sapnis bija krāsainas kinolentes radīšana, ar Technicolor divu krāsu tehnoloģiju sāka iekrāsot arī MGM logotipu ar lauvu.
Pēdējais lauva, ko var redzēt arī mūsdienās
1934. gadā Džekiju nomainīja Teners. Ar šo lauvu sākās krāsainā kino ēra, un Tenera rēciens pieteica tādus Holivudas šedevrus kā filmu Vējiem līdzi, Burvis no Oza zemes un citas. Tieši tādēļ Teners tiek uzskatīts par galveno jeb īsto MGM logotipa lauvu. Viņš ieguva nosaukumu The Angry Lion – niknais lauva. Teners bija arī MGM Cartoon multiplikācijas filmu zvaigzne un pieteica slaveno seriālu Toms un Džerijs. Pats interesantākais, ka līdztekus Teneram studija turpināja izmantot arī logo ar iepriekšējo lauvu Džekiju – viņu lika uz melnbalto filmu galviņām. Kaut arī bija sākusies krāsainā kino ēra, līdz pat 1956. gadam joprojām tika uzņemtas arī melnbaltās filmas.
1956. gads ievērojams ar to, ka gan Džekijs, gan Teners devās pensijā, un studijas emblēmā parādījās jauns lauva – Džordžs. Tiesa, viņš savā amatā noturējās ne pārāk ilgi – tikai divus gadus. Līdztekus Džordžam sevi pieteica Leo – lauva, kuru MGM emblēmā varam redzēt arī mūsdienās. Pirmo reizi skatītāji Leo ieraudzīja 1957. gadā, bet logo ar Leo kā oficiālu studijas simbolu apstiprināja tikai gadu vēlāk.
Nav zināms, kas MGM vadībai bija ienācis prātā, bet 1966. gadā logo tika radikāli mainīts – dzīvs lauva un kinolentes vainags tika nomainīts ar moderni stilizētu grafisku lauvu. Par laimi, 1968. gadā MGM bosi no šīs idejas atteicās un joprojām pie tās nav atgriezušies. Gandrīz simt gadu laikā MGM logotipa dizains nav būtiski mainījies. Ja neņem vērā neveiksmīgo eksperimentu sešdesmito gadu vidū, visās pārējās emblēmās lauva ierēcas vienādi – mainījušās tikai sīkas nianses, piemēram, lauvas galvas pagrieziens.
Populārākie raksti