• Uzsāku biznesu laukos… Kā noturēties un neizputēt?

    Karjera un bizness
    Katrīna Jaunslaviete-Ķipure
    12. aprīlis, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Žurnāla “Lauku Māja” gada pirmajos numuros rakstījām par savas uzņēmējdarbības uzsākšanu laukos un to, kā veicināt sava zīmola atpazīstamību. Šajā noslēdzošajā rakstā – par posmu, kad uzņēmums jau ražo, ir ieskrējies un ir jāiet tālāk. Īsāk sakot – par attīstību.

    Konsultē Terēze Riekstiņa, kempinga Ezermala saimniece, biznesa konsultante un trenere, LLKC projektu vadītāja un biznesa mentora tīkla koordinatore.

    Attīstība ir viens no uzņēmuma dabiskajiem dzīves cikliem. Liekas, ka tas, kam jānotiek dabiski, allaž notiks viegli un plūstoši, taču tā nebūt nav. Katram uzņēmumam ir savs rašanās stāsts, tirgus un klientu specifika, resursi un iespējas, kuru dēļ attīstības posms var šķist nepārvarams vai krietni ieilgt. Tieši pirmo pastāvēšanas gadu laikā jauni uzņēmumi kļūdās, piedzīvo skarbas mācībstundas un iziet cauri sarežģītiem procesiem, iespējams, pat pārformulējot mērķus un mainot uzņēmuma darbības virzienu.

    Biznesa konsultante un trenere Terēze Riekstiņa uzsver, ka piedzīvot kļūdas ir normāli un bez tām attīstība nav iespējama. Tā ir ilūzija domāt, ka viss izdosies uzreiz un ātri. Pirmie pastāvēšanas gadi ir laiks, kad notiek pielāgošanās tirgum, klientiem un produkts vēl bieži mainās. Tiek meklēti labākie iespējamie risinājumi dažādiem izaicinājumiem – piegādēm, loģistikai, servisam, pārdošanai, mārketingam, zīmolam utt.

    Terēze Riekstiņa aicina jaunos uzņēmējus sākt ātrāk, lai šie pirmie gadi ir testēšanai, izpētei, izzināšanai. Nav nepieciešams visu sagatavot uz 100% un tikai tad sākt biznesu. Pirmās kļūdas un pirmie pastāvēšanas gadi dod mums iespēju mācīties un, pieņemot sāpīgus lēmumus, iemācīties saprast, ka bez šīs sāpīgās daļas nav iespējams tikt uz priekšu.

    Biežākie grābekļi, uz kuriem uzkāpj jaunie uzņēmēji laukos

    • Nav apzinātas un aprēķinātas visas izmaksas.
    • Ļoti bieži kavējas termiņi – būvniecības darbos, dokumentu noformēšanā u. tml.
    • Sadarbības partneri prasa garantijas, kuras nav iepriekš zināmas.
    • Pārdošana pirmajā gadā neizdodas tik viegli, jo prasa vairāk resursu, plānošanas un prasmju.
    • Pieprasījums ir tik liels, ka nevar pacelt ražošanas jaudu vai pietrūkst citu resursu.

    Izplatītākās kļūdas

    Atbildot uz jautājumu, kāpēc daudzi uzņēmumi laukos pirmajos darbības gados piedzīvo krahu, Terēze Riekstiņa precizē, ka to piedzīvo nevis tie, kas iesākuši, bet biežāk tie, kas līdz sākumam nemaz nav nonākuši, jo visgrūtākais posms ir tieši uzsākšana. Līdzīgi kā lidmašīnai – pacelties ir visgrūtāk, jo tur nepieciešams visvairāk resursu. Jāskatās, cik esam elastīgi, gatavi mainīties un ļauties plūsmai. Reizēm tik ļoti kaut kam pretojamies, ka tas paņem daudz enerģijas un neļauj attīstīties un iet uz priekšu.

    Eksperte gan nav novērojusi, ka lauku uzņēmumu vidū izputēšana notiktu biežāk nekā pilsētā.

    Šobrīd pasaule ir atvērta ikvienam un uzņēmuma atrašanās vietai vairs nav tik būtiskas nozīmes. Tu vari būt uzņēmējs laukos un strādāt ar visu pasauli, ja vien tev ir produkts, ko piedāvāt, labs biznesa plāns un ambīcijas tiekties pēc panākumiem. Sava uzņēmuma attīstības ceļā Terēze aicina ieraudzīt, ka jebkura krīze ir arī iespēja:

    «Parunā ar jebkuru uzņēmēju, kas ir bankrotējis, un viņš tev pastāstīs, cik daudz jaunu iespēju tas vienlaikus devis. Kad vienas durvis aizveras, tad citām ir iespēja atvērties. Jautājums, vai mēs paši esam gatavi to ieraudzīt, jo ļoti bieži stāvam pie tām aizvērtajām durvīm un dusmojamies, skumstam vai žēlojamies. Protams, ka nav viegli pateikt pagātnei paldies un pievērsties kam jaunam, taču tas ir dabīgs uzņēmējdarbības attīstības cikls.»

    Domāt ilgtermiņā

    Uzņēmuma attīstības stratēģijā ilgtermiņa domāšanai ir būtiska nozīme. Pasaules tirgus aizvien vairāk domā par ilgtspēju, produktu ar pievienoto vērtību, saudzīgu attieksmi pret dabu un tās resursiem, iekļaujošu sabiedrību, labbūtību. No vienas puses, tajā ir daudz iespēju un pat konkurences priekšrocību. No otras puses, ilgtermiņa domāšana neļauj sasniegt ātrus īstermiņa rezultātus. Un jaunajam uzņēmējam tas brīžiem ir izdzīvošanas jautājums. Jo rēķini un algas jāmaksā šobrīd, jāpelna šobrīd, arī jāpārdod šobrīd.

    Ilgtermiņa domāšana noteikti ir dārgāks risinājums, jo tā pievienoto vērtību iegūs tikai vēlāk.

    Tāpēc šajā lietā katram pašam jāuzdod sev jautājums, kas ir svarīgāk man – tagad un uzreiz vai vēlāk un vairāk. Turklāt esošā pasaules situācija mūs izaicina – uzņēmējam jābūt pietiekami elastīgam izjaukt vecās formas, modeļus, plānus un būvēt jaunus.

    Protams, nav viegli šādos neprognozējamos un ļoti mainīgos apstākļos domāt par ilgtermiņu. Terēze Riekstiņa uzskata, ka ilgtermiņa skatījums noteikti palīdz virzīties uz priekšu, ja vien ir gatavība būt arī elastīgam. Viņa iesaka savā ikdienas rutīnā vismaz desmit procentus laika veltīt attīstībai, plānošanai un ilgtermiņa risinājumiem.

    Terēzes ieteikumi veiksmīgai uzņēmuma attīstības stratēģijai

    • Mācīties no iepriekšējās darba pieredzes. Atkal un atkal meklēt savus ierobežojumus.
    • Nebaidīties eksperimentēt, domāt citādi un ieviest inovācijas. Apgūt arī jaunas lietas, tirgus, tehnoloģijas un iespējas.
    • Attīstīt sevi un savas kompetences. Saprast savus talantus un stiprās puses. Saprast, kuru kompetenču trūkst, un tās atrast savā komandā vai ārpus tās.
    • Veidot stāstu. Definēt vīziju, mērķi, sasniedzamo rezultātu.
    • Veidot atbalsta komandu. Pulcēt ap sevi līdzīgi domājošos. Veltīt laiku saviem darbiniekiem, partneriem, klientiem. Komunikācija, spēja sadzirdēt otru un prasme argumentēt ir puse no panākumu atslēgas.
    • Saudzēt sevi. Atrast laiku atpūtai, ģimenei, hobijam. Ja būsi laimīgs un apmierināts, arī bizness ies no rokas.

    Finanšu nozares asociācijas ekspertu ieteiktās stratēģijas mazo un vidējo uzņēmumu attīstībai

    • Uzņēmējdarbības orientēšana uz klientu – padziļināta izpratne par klientu vajadzībām un vēlmēm.
    • Rūpes par savu darbinieku labsajūtu un izaugsmi, jo laimīgi un zinoši darbinieki ir ceļš uz apmierinātiem klientiem.
    • Inovāciju pakāpeniska ieviešana, pamazām pielāgojot produktus un pakalpojumus un izvērtējot jaunievedumu lietderību.
    • Investīcijas uzņēmuma izaugsmē, piesaistot atbilstošu ārējā finansējuma veidu. Stabilu uzņēmumu attīstības ieceres palīdzēs īstenot riska kapitāla fondi un bankas, bet uzņēmuma agrīnajā attīstības fāzē izaugsmē būtisku ieguldījumu var sniegt tieši privātie investori.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē