• Meli – apzinātie, neapzinātie, «baltie» un «melnie»

    Psiholoģija
    Ilze Olšteina
    28. jūnijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Unsplash
    3/10Melot vispirms jāiemācās

    Melot vispirms jāiemācās

    Melošana ir arī viena no attīstības pazīmēm. Jau trīsgadnieks kaut ko mēģina samelot. Taču parasti viņam ne cik labi nesanāk, jo pašregulācijas prasmes attīstās pamazām. Bet, stāstot nepatiesību, jāspēj apvaldīt vēlmi teikt patiesību. Vēl jāspēj paturēt prātā, ko tu jau esi samelojis, tātad – gana labi attīstītai jābūt tā dēvētajai darba atmiņai. Jāspēj arī saplānot, ko tieši teikt, lai sasniegtu vēlamo rezultātu.

    Ja pavēro, piemēram, ko stāsta pusaudzis, kurš nav aizgājis uz kādu nodarbību vai stundām, var redzēt, ka viņš spēj izgudrot dažnedažādus ticamus iemeslus. Tomēr vienā brīdī viņa spējas saplānot melus izsīkst. Vecāki saprot, ka viss garais stāsts ir sacerēts, patiesībā pie vainas bijis kas cits. Iespējams, pusaudzis nav pat noformulējis, kādas ir viņa vajadzības, kas liek samelot.

    Pusaudžu vecumā dziļākie iemesli varētu būt savas neatkarības sargāšana – pats izlemšu, ko šodien darīt.

    Un tas ir svarīgi viņa attīstībai, tāpēc nevajag teikt: «Tu melo!» – tas uzreiz radīs aizsardzības reakciju. Turklāt vecāki var kļūdīties. Labāk teikt, ka informācija, ko bērns sniedz, neiet kopā. Var palūgt, lai pusaudzis pats palīdz saprast stāstīto. Tieši ar pusaudžiem vēlami atvērtie jautājumi, gandrīz vai  sokratiskie dialogi, kuros var daudz ko izzināt. Un sarunā ir labi paturēt prātā, ka aiz meliem ir kādas bērna vajadzības.

    Nākamā lapa

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē