Semināros, publiskās lekcijās, nozares pārstāvju kongresos un būtībā jebkāda veida profesionāļu saietos Latvijā vai ārpus tās – vienmēr jābūt gatavam, ka cilvēki var vaicāt: «Kā tevi var atrast LinkedIn?» Ja tevi tur atrast nevar, dažkārt var iestāties arī zināms mulsuma brīdis, jo LinkedIn šobrīd ir lielākā profesionālu kontaktu veidošanas platforma pasaulē. Tai jau ir ap 900 miljonu lietotāju 200 valstīs – tās ir gan privātpersonas, gan uzņēmumu konti. LinkedIn būtībā ir vecāks sociālais tīkls nekā Facebook, taču vairāk atpazīstams kļuvis tieši beidzamajos gados. Tajā pulcējas cilvēki savu profesionālo un ar karjeras izaugsmi saistīto mērķu sasniegšanai.
Darbības princips ir līdzīgs kā citiem sociālajiem tīkliem – ir lietotāja profils ar fotogrāfiju, ir draugi un sekotāji, ir ziņu lente, kurā parādās gan lietotāju publicētais saturs, gan arī reklāmas. Cilvēki iesaistās, redzēto komentējot, atstājot īkšķīšus, sūtot vēstules, taču galvenais mērķis ir izveidot attiecības, kas var palīdzēt profesionālo mērķu sasniegšanā. Tāpēc viena no būtiskākajiem punktiem šajā profilā ir lietotāja CV un ziņas par profesionāli paveikto – tas potenciālajiem sadarbības partneriem ļauj uzzināt, kas par putnu un cik labs savas jomas speciālists darba tirgū tu esi.
Kā tas darbojas
«LinkedIn ir sociālo mediju platforma, kur profesionāļi šobrīd atrod cits citu. Tur veido savu komūnu, domubiedru un interešu loku, partneru auditoriju, ja orientējamies uz kādu produktu vai pakalpojumu, tur darba ņēmēji meklē darbu un darba devēji – darbiniekus, sadarbības partnerus,» skaidro Ieva Drāzniece, kas konsultē uzņēmumus un privātpersonas par LinkedIn iespējām. «Es pati atklāju LinkedIn pirms dažiem gadiem, jo vēlējos mainīt savu karjeras profilu, un tuvi cilvēki ieteica: «Ieva, tev ir jābūt LinkedIn!»
Sāku tur veidot savu profilu, aizpildīju sadaļas, bet… nekas tik ātri nenotika. Sāku interesēties – kā šī platforma un tās algoritmi vispār darbojas? To pa īstam sapratu, kad LinkedIn vidē noskatījos video, kurā kāds nozares profesionālis dalījās ar projektu vadības atziņām. Saņēmu drosmi, uzaicināju viņu draudzēties un uzrakstīju vēstuli ar tekstu, ka redzētais man bija ļoti noderīgi. Jau pēc divām minūtēm šis augsta ranga profesionālis man atbildēja: «Paldies par atsauksmi; ja ir vajadzīga kāda palīdzība – droši vaicā.» Man tā bija momentāna atbilde par patieso platformas vērtību! Un arī atklāsme, ka, veidojot attiecības ar profesionāļiem, komunicējot, es dodu arī iespēju pamanīt un iepazīt sevi; ka tādā veidā pie manis atnāks darbs. Tā arī notika.»
Vizītkarte un reklāma
LinkedIn profils ir tava reputācija, profesionālā seja, vizītkarte un tava personīgā reklāma, uzsver Ieva. Virknē industriju un nozaru šis portāls arī Latvijā ir ļoti populārs, dati rāda, ka no aktīvajiem sociālo mediju lietotājiem Latvijā pirms pāris gadiem 40 procenti bija reģistrējušies arī LinkedIn. Visaktīvākie lietotāji ir vecumā no 25 līdz 45 gadiem. Šo resursu te ir ļoti iecienījuši personāla piesaistes speciālisti, kas meklē uzņēmumiem jaunus darbiniekus, tas ir ļoti populārs dažādu līmeņu vadītāju vidū, IT, mārketinga, pārdošanas un citu nozaru speciālistu vidū, sevišķi, ja tie ir starptautiski uzņēmumi.
Ir trīs mērķi, ko cilvēki vēlas sasniegt platformā LinkedIn.
- Atrast darbu. Vēlme piesaistīt sev vadītāju, personāla speciālistu un izvēlētās nozares profesionāļu uzmanību.
- Parādīt lojalitāti savam darba devējam – sakārtojot savu profilu un tā uzņemoties līdzatbildību par uzņēmuma kopējo reputāciju un tēlu.
- Pārstāvēt savu uzņēmumu, zīmolu un tādējādi viest uzticību klientos par uzņēmuma komandas profesionāļu zināšanām, pārliecināt potenciālos klientus sadarboties, arī atrast darbiniekus.
Personīgi, bet ne privāti
Līdz ar to LinkedIn nav kanāls, kurā cilvēki vienkārši sērfo pa lenti un nosit laiku, – šā kanāla jēga ir to izmantot kā stratēģiskas informācijas ieguves vietu. «Piemēram, ja gribi atrast darbu, tu jau veido savu profilu tā, lai tas būtu vērsts uz iecerēto darba devēju – lai uzreiz ir skaidrs, kā konkrēti tu vari uzņēmumam būt noderīgs. Mums ir katram unikāla pieredze, izglītība, profesionālais ceļš, un no visas šīs mūsu bagātības LinkedIn ir svarīgi izcelt tās profesionāli stratēģiskās lietas, kas var noderēt otrai pusei. Arī ļaut labāk novērtēt, kas jums saskan, un, ja viņam kaut kas sāp, kā tieši tu to var atrisināt,» skaidro Ieva.
Tas gan nenozīmē, ka te cilvēki vispār neapmainās ar personīgāku informāciju. «Ja grib sasniegt mērķi – karjera, bizness, darbinieku piesaiste – jāveido uzticēšanās. Uzticēšanos veido, nevis tikai pārpublicējot kādus industrijas jaunumus un informējot par savu pieredzi un zināšanām, bet arī atklājot daļiņu no savas personības. Nav runa par privātu, bet tieši personīgu saturu – savām vērtībām, pieredzi, piedzīvoto, kritumiem, kāpumiem, tādējādi atklājot daļu personības. Tas parasti rezonē ar citu pieredzēto – ā, es neesmu vienīgā, arī viņai tā ir bijis! Vai arī – šis cilvēks domā tāpat kā es! Arī tā veidojas saskarsmes punkti, rodas interese – ko tu dari profesionāli, ko tu zini un proti, un varbūt ir kaut kādas iespējas sadarboties?»
Ja ne darbu, tad – iespējas
Vai tiešām visiem strādājošiem cilvēkiem būtu vēlams profils LinkedIn? Nē, protams. Taču arī tad, ja tu šobrīd nemeklē darbu, klātbūtne šajā portālā tiknun tā var izrādīties karjeras ceļam noderīga. «Piemēram, ja man piederētu smalkmaizīšu kafejnīciņa mazpilsētā, tai noteikti jau būtu savs mazais klientu loks – un tad tiešām nevajag LinkedIn, lai atrastu klientus. Bet tu vari izmantot šo kanālu, lai uzzinātu, kā darbojas līdzīgi mazie uzņēmumi citur, kādi ir jaunumi šajā nozarē Latvijā un pasaulē, kā un ko dara citi. Tu vari izmantot kanālu kā ziņu lenti, jo LinkedIn algoritms paredz – jo vairāk konkrētas industrijas un konkrētu personāžu saturu mēs aplūkojam, jo vairāk no šīs tēmas algoritms pats mums piedāvās, tā arī veidojas ziņu lentes saturs.»
Vēl viens piemērs. «Skolotāja no mazpilsētas LinkedIn noteikti atradīs informāciju sava redzesloka paplašināšanai – var sekot notiekošajam nozarē Latvijā, tam, ko dara kolēģi citās valstīs, kādiem interesantiem projektiem iespējams pieteikties. Kādus starptautiskus sadarbības projektus varētu atvest uz savu skolu? Tā var iepazīt dažādas izglītības iestādes ārpus Latvijas, smelties idejas, uzaicināt kādu ciemos uz savu skolu. LinkedIn būs informācija, ko ne vienmēr var saņemt no ziņu portāliem, bet var dabūt te, jo pēc dažādiem meklētāja filtriem var atsijāt konkrētas valstis, reģionus, personālijas, organizācijas.»
Veido reputāciju
Jāņem vērā, ka ziņu lentē šeit parādās arī diezgan daudz reklāmas, tāpēc jāpalīdz algoritmam, aktīvāk apmeklējot tevi interesējošus profilus un lasot konkrētas ziņas, skaidro Ieva Drāzniece. «Knifs ir tāds – ja, piemēram, vēlamies piesaistīt kāda darba devēja uzmanību, aizejam un padarbojamies organizācijas un tās darbinieku profilos, esam tur aktīvāki pie ierakstiem, komentējam, izsakām viedokli. Tas nozīmē, ka arī viņi kādu laiciņu savā lentē aktīvāk saņems informāciju, kas nāk no mums, – tā mūs ātrāk var pamanīt.» Noteikti nevajag sākt veidot savu profilu un tad pamest to novārtā – būtībā tā mēs kaitējam paši savai reputācijai, jo parādām, ka esam pret sevi un savu informāciju pavirši. Tas gan arī nenozīmē, ka noteikti nemitīgi jābūt portālā aktīvam – var izveidot profilu un atstāt savu kontaktinformāciju, lai tie, kam ir radusies interese, var tevi atrast.»
Ievas špikeris svarīgāko Linkedin sadaļu izveidē
Šis ir globāls tīkls, tāpēc var veidot profilu un tā pamatinformāciju uzreiz angļu valodā – tas netraucēs publicēt lentē saturu, svarīgus atslēgas vārdus saturošus tekstus arī latviešu valodā.
- Profila bilde – pārliecinies, lai tā ir redzama publiski visiem gan platformā, gan ārpus LinkedIn.
- Zem profila bildes ir poga Ad profile section – te atradīsi profila sadaļas. Aizpildi visas, kas attiecas uz tevi, ieteicams nevienu neizlaist.
- Zem vārda un uzvārda iesaka veidot aprakstu, kurā redzams, kam un kā tieši tu vari būt noderīga, jo norāde, ka esi projektu vadītāja uzņēmumā X citiem īsti nepalīdz saprast, vai esi īstā persona, kas tiek meklēta.
- Sadaļu Skills papildini ar saviem muskuļiem, lietām, nodarbēm, kas tev sanāk un patīk vislabāk, kas var būt visnoderīgākais tavai mērķauditorijai – vai tas ir darba devējs vai klients.
- Experience – apraksti katru darba pieredzi ar paveikto, nevis uzskaiti uzdevumus, lai profila apmeklētājam rodas ticība tavai profesionalitātei.
- About – aprakstoša sadaļa, kurā tu būtībā parādi savu personību, vērtības, intereses un profesionalitāti. Domā, kā vari platformas lietotājam radīt sajūtu, ka tieši tu esi īstais cilvēks, tev var uzticēties un ka esi savā īstajā vietā.
- Rekomendācijas – aicini savus iepriekšējos partnerus, klientus sniegt atsauksmi par tavu labi paveiktu projektu, sadarbību. Nav ieteicams kolēģiem rekomendēt citam citu.