• Kāpēc iepazīšanās portālos uzrunā tikai rupekļi un lūzeri?

    Sekss
    Ieva
    Ieva
    Ričards Pirtnieks
    24. oktobris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    «Nu kādēļ interneta iepazīšanās portālos un lietotnēs mani uzrunā tikai rupekļi un lūzeri?» Man nereti nācies dzirdēt līdzīgas vaimanas no savām draudzenēm un kolēģēm. Dažas atbildes var atrast vīriešu virtuālās iepazīšanās stratēģijā.

    Meklēju Akmentiņu, bet pilns ar Edgariem

    Katram no mums ir zināms kāds pāris, kas iepazinies internetā, jo mūsdienās šis iepazīšanās veids arvien pārliecinošāk izkonkurē tradicionālās iepazīšanās metodes. Skaidrs, ka atrast precību cienīgu kandidātu naktsklubā vai bārā ir teju neiespējamā misija, jo šādās izklaides vietās daudz reālāk ir sastapt purva bridēju Edgaru, nevis kārtīgo darbarūķi Akmentiņu, kurš ikdienā pārvietojas pa maršrutu mājas – darbs – sporta klubs – lielveikals – mājas. Tad nu gan vīriešiem, gan sievietēm, kas meklē nopietnas attiecības, nekas cits neatliek, kā vien izmēģināt laimi internetā.

    Tas ir līdzīgi kā piedalīties loterijā: mēs jau it kā saprotam, ka izredzes uz lielo laimestu nav lielas, tomēr kāds jau vienmēr laimē, un, ja nopirksi biļeti un pamēģināsi, tavas izredzes vismaz būs lielākas par nulli.

    Lai atvieglotu piņķerīgo iepazīšanās procedūru, tagad ir pieejams daudz šim mērķim domātu interneta portālu un mobilo lietotņu, kuru reklāmās attēloti laimīgie pāri, kam beidzot izdevies atrast savu otro pusīti. Taču šādai idillei ir diezgan attāla līdzība ar iepazīšanās portālu realitāti. To es zinu no personīgās pieredzes.

    Ilūzija par milzīgo izvēli

    Iepazīšanās portālu veidotāji uzsver, ka tas ir vieglākais un ātrākais veids, kas paver iespēju satikt cilvēkus, ko ikdienā mēs nekad nesatiktu un neuzrunātu. Taču pieredze rāda, ka moderno tehnoloģiju izmantošana ne vienmēr nozīmē lielāku efektivitāti. Līdzīgs paradokss ir vērojams arī darbā, kur datori, internets un mobilie tālruņi it kā atvieglo mūsu dzīvi, bet veicamo pienākumu saraksts stiepjas arvien garāks. Slavenais britu ekonomists Džons Meinards Keinss pirms nepilna gadsimta prognozēja, ka līdz ar tehnoloģiju attīstību 2030. gadā cilvēki varēs atļauties strādāt trīs stundas dienā, taču mūsdienu birojā daudzi joprojām vergo pa 10–12 stundām dienā.

    Arī iepazīšanās portālu izmantošana patiesībā ir nogurdinoša un laikietilpīga procedūra, kas cilvēku ar trauslu nervu sistēmu var ātri vien novest līdz eksistenciālām skumjām un depresijai. Šī stadija iestājas, kad saproti, ka milzīgā izvēle ir tikai ilūzija, jo vajadzīgā prece ir pieejama ļoti ierobežotā daudzumā. Varu tikai izteikt līdzjūtību sievietēm, kas šajā spēlē ir vēl neizdevīgākās pozīcijās, jo iepazīšanās internetā ir vairāk pielāgota vīriešu vajadzībām. Pirmkārt, tādās iepazīšanās lietotnēs kā Tinder vai Satiecmani.lv lielākais uzsvars tiek likts uz izskatu, kas vīriešiem ir daudz svarīgāks kritērijs potenciālās partneres izvēlē. Vīrietim parasti pietiek ar dažām bildītēm, lai saprastu: jā, es gribu šo sievieti! – bet sievietēm vīrieša izvēlē ir svarīgs daudz plašāks kritēriju kopums.

    Pat ja internetā meklē nevis vīru, bet seksa partneri nenopietnām attiecībām, no vīrieša profilā norādītās informācijas būs teju neiespējami izlobīt, kāda ir viņa personība, ķermeņa valoda un smarža, kas varētu rosināt patiesu iekāri.

    Ja meklē vīru un vēlies uzzināt ko vairāk par iespējamā partnera sociālo statusu, ienākumiem un izglītības līmeni, tad ir liels risks piedzīvot vilšanos, jo iepazīšanās portālos ir pilns ar krāpniekiem, kas izliekas par kādu citu.

    Iepazīšanās kā spēle

    Tādas lietotnes kā Tinder ir balstītas uz pirmo iespaidu, un par otru cilvēku no tām iespējams uzzināt ļoti maz: vārds, vecums, dažas bildes, labākajā gadījumā arī pāris rindiņas teksta. Tad nu arī izvēle, kurus kandidātus sūtīt pa kreisi (atmest kā nederīgus) vai pa labi (atzīmēt kā intereses objektu), tiek veikta zibenīgi, bieži vien sekundes laikā. Šajā ziņā tinderis vairāk atgādina nevis iepazīšanās portālu, bet gan mobilā tālruņa spēlīti, tādu kā Angry Birds vai Candy Crush versiju ar īstiem cilvēkiem, kur spēlētāji cenšas sakrāt pēc iespējas vairāk match (saderības, kad abi lietotāji izrādījuši interesi viens par otru). Ne velti pētījumi rāda, ka populārākais laiks tindera lietošanai ir no rīta pa ceļam uz darbu un vakarā atpakaļ, kad daudzi lietotāji īsina laiku, braucot sabiedriskajā transportā vai sēžot sastrēgumā.

    Es kā tindera lietotājs, kas par šāda veida iepazīšanos izlasījis arī gana daudz pētījumu, varu apgalvot, ka vīrieši un sievietes izmanto Tinder un tamlīdzīgas lietotnes atšķirīgos nolūkos. Vīrieši šajā vidē biežāk meklē iespējas vienas nakts sakariem, savukārt sievietes vairāk interesē nopietnas attiecības. Šo pretrunu vēl vairāk pastiprina atšķirīgās stratēģijas, ko vīrieši un sievietes izmanto partnera izvēlē.

    Tinder vidē vīrieši nav pārāk izvēlīgi un spiež patīk aptuveni pusei sieviešu profilu, respektīvi, vismaz 50 procentiem sieviešu viņiem šķiet gana labas, lai pamēģinātu ievilkt gultā un varbūt veidotu ko nopietnāku.

    Tādēļ nav ko ņemt pie sirds, ka arī abpusējas patikšanas gadījumā neseko pat skopa vēstulīte. Ja vēl ņem vērā, ka latviešu vīrieši uz komunikāciju nav nekādas raķetes… Savukārt sievietes ir daudz izvēlīgākas un kā pieņemamus atzīmē ne vairāk kā 10% pieejamo kandidātu. Turklāt arī attiecībā uz vīrieša ārējo izskatu sieviešu prasības ir daudz stingrākas, jo saskaņā ar iepazīšanās portālu datiem sievietes uzskata, ka šajos portālos 80% vīriešu vizuāli ir zem vidējā. Tādējādi visa uzmanība tiek koncentrēta uz tiem, kas ir virs vidējā, savukārt šiem smukulīšiem nav vērts iespringt uz nopietnu attiecību veidošanu, jo viņi lieliski apzinās, ka vienmēr varēs izvēlēties starp simtiem pieejamu sieviešu.

    Forši, es visiem patīku!

    Atšķirīgo izvēles stratēģiju dēļ veidojas tāds kā apburtais loks: vīrieši retāk saņem match un vēstules no sievietēm, tādēļ spiesti pazemināt savus kritērijus un biežāk spiest like, savukārt sievietes ir nogurušas no šķietami lielās izvēles un vīriešu uzmācības, tādēļ paaugstina kritērijus un retāk spiež like. Kad iepazīšanās stratēģiju pētnieki eksperimenta nolūkā izveidoja 14 vīriešu un sieviešu profilus Tinder lietotnē, viņi atklāja, ka sievietes daudz biežāk saņem like un match, attiecīgā proporcija bija graujoša – 8248 pret 532.

    Virspusēji raugoties, šāda situācija šķiet izdevīga sievietēm, kas var izmantot iepazīšanās portālus un lietotnes sava ego spodrināšanai: «Baigi forši, es visiem patīku!» Taču patiesā aina ir daudz sarežģītāka. Pirmkārt, kā jau minēts, vīrieši šajās vietnēs nav pārāk izvēlīgi un spiež patīk vairumam sieviešu. Otrkārt, pašām sievietēm ir grūti novērtēt pieejamo vīriešu kvalitāti, jo internetā ir ļoti viegli izlikties labākam, nekā esi patiesībā. Treškārt, vīriešu interese par sievietēm iepazīšanās portālos nereti ir virspusēja un nemaz nenonāk līdz sarunām un plašākai komunikācijai.

    Pētījums par iepazīšanos tindervidē rāda, ka vīrieši tikai 7% gadījumu, kad viņiem ir match ar kādu sievieti, uzskata par vajadzīgu nosūtīt viņai ziņu, lai uzsāktu sarunu. Savukārt sievietes izvairās rakstīt pirmās, jo uzskata, ka pirmais solis vienmēr jāsper vīrietim.

    Pirmā soļa priekšrocības

    Attiecību pētnieki norāda, ka tas ir kļūdains pieņēmums un patiesībā sievietes krietni uzlabotu savas izredzes atrast piemērotu partneri, ja ņemtu iniciatīvu savās rokās un iepazīšanās portālos pirmās uzrunātu vīrieti, kas viņām iepaticies. Tam ir arī samērā loģisks izskaidrojums. Iedomāsimies situāciju, ka ballītē ir satikušies desmit vīrieši un desmit sievietes. Tradicionāli pieņemts, ka vīrietis izrāda iniciatīvu un pirmais uzrunā sievieti. Visticamāk, viņš vispirms izmēģinās veiksmi pie skaistākās no desmit dāmām, bet, ja nepaveiksies, dosies pie otrās pievilcīgākās, trešās pievilcīgākās utt. Šādā gadījumā katram vīrietim būs garantēts labākais viņam pieejamais rezultāts, savukārt sievietēm ieguvēja būs tikai visvairāk pieprasītā daiļava, kas varēs izvēlēties jebkuru no desmit kandidātiem. Pārējām nāksies samierināties ar to, kas būs palicis pāri pēc tam, kad rangā augstāk esošas sāncenses jau izdarījušas savu izvēli.

    Tādēļ sievietēm būtu izdevīgāk nomainīt pasīvo pozīciju pret aktīvo un pašām uzrunāt noskatīto vīrieti, jo pastāv iespēja, ka viņš atbildēs ar jā. Protams, šādā veidā jārēķinās ar to, ka lielā daļā gadījumu nāksies saņemt atteikumu, taču interneta vidē tas nav tik sāpīgi un vienmēr var novirzīt uzmanību uz nākamo intereses objektu.

    Droši vien katrai no jums ir gadījies raudzīties uz kādu pāri un brīnīties: ar kādām burvestībām šī nepavisam ne tievā, ne pārāk glītā, ar briesmīgu raksturu apveltītā sieviete tikusi pie TĀDA vīrieša?

    Visticamāk, viņas noslēpums ir nevis kotlešu un mineta lielmeistares tituls, bet gan tas, ka ballē viņa nesēdēja stūrī un negaidīja, kad sapņu princis viņu uzlūgs uz deju. Drīzāk pati ķērās pie lietas un mērķtiecīgi ievilināja savos tīklos. Un šis princips tikpat labi var nostrādāt arī internetā.

    Zelta formula, kā izvēlēties

    Iepazīšanās portālā cilvēks savā ziņā var justies kā bērns lielveikala saldumu nodaļā: visapkārt ir tik daudz kārdinājumu, bet kā izvēlēties īsto? «Mūsu smadzenes nav piemērotas, lai izvēlētos starp simtiem un tūkstošiem alternatīvu,» secina portāla Match.com attiecību eksperte Helēna Fišere. Viņa iesaka sašaurināt izvēli līdz deviņiem cilvēkiem: iepazīšanās portālā atlasīt deviņus kandidātus vai deviņas Tinder saderības, ar ko uzsākt plašāku komunikāciju. Ja neviens no variantiem nav sekmīgs, tad var sākt no sākuma un atlasīt nākamos deviņus.

    Savukārt cita iepazīšanās formula balstās uz skaitli 37, piemēram, Tinder vai Satiecmani.lv noraidīt vismaz 37 kandidātus un pēc tam izvēlēties pirmo, kurš šķiet labāks par visiem iepriekšējiem. Šī formula, kuras pamatā esot XVII gadsimta matemātiķa Jākoba Bernulli aprēķini, palīdz izdarīt izvēli īstajā brīdī: ja izvēlēsies pārāk ātri un ņemsi pirmo pretimnācēju, vari palaist garām labākus kandidātus, kas ir tālāk rindā, savukārt pārāk izvēlīgie, kas vilcinās ar izvēles izdarīšanu, riskē vispār palikt bešā.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē