* Tā kā bērna rociņa vēl ir maza, iespējams, viņš gribēs divus pirkstus iebāzt vienā šķēru gredzenā. Parādi, kā šķēres pareizi jātur un ar kādu kustību tās aizveramas un atveramas.
* Virzi papīru uz priekšu, lai bērns saprot, ka tas nepieciešams griešanai. Nedaudz pārspīlē ar šķēru atvēršanu un aizvēršanu, lai bērns uzskatāmi redz, ka šāda kustība nepieciešama papīra griešanai.
* Kad bērns iemācījies nogriezt taisni, viņu var mudināt
griezt zig-zag un dažādas liektas līnijas.
Citi lasa
* Interesanti ir izgriezt to, ko mazais pirms tam pats krāsojis!
* 2–4 gadus vecam bērnam vēl nav pacietības mazo darbiņu strādāt ilgi. Darbiņam jābūt gatavam 5–10 minūtēs.
* Jāpaskaidro bērnam, kādēļ ar šķērēm jādarbojas ļoti uzmanīgi, turklāt mazais jāuzmana.
* Lai interesantāk, izgrieztās detālas var aplicēt! Aplicējot bērns attīsta pirkstu sīko muskulatūru, veicina pirkstiņu un roku veiklību, mācās veidot kompozīciju savā darbiņā.
Aplicēšanas darbiņi nenozīmē tikai pielīmēt vienu papīra gabaliņu pie otra. Pie papīra var pielīmēt dažādus materiālus – auduma gabaliņus, diedziņus, pat putraimus. Veidojot aplikācijas, bērnam ir jāiemācās pielīmēt papīru vai kaut ko citu konkrētā vietā. Trīs četrus gadus vecam bērnam tas ir pa spēkam!
Mazākie bērni, kuri vēl neprot noturēt rokās šķēres, papīru var saplēst dažāda lieluma gabaliņos. Tāds darbiņš ir pa prātam ikvienam bērnam! Turklāt tiek vingrināta sīkā pirkstu motorika un vienlaikus stimulēti runas centri.
Lielāki bērni, kuri jau ir iemācījušies griezt ar šķērēm, šo prasmi var pilnveidot, izgriežot dažādas figūras, griezt pa iezīmētu līniju. Griezt vienkārši tāpat ir samērā viegls uzdevums, bet griezt pa iezīmētu līniju – pavisam cita lieta! Griežot ar šķērēm, bērns attīsta roku koordināciju. Griezt ar šķērēm bērnam jāļauj, cik vien viņš vēlas, tas nekas, ka pēc šādas darbošanās visa māja šķiet piebērta ar mazmazītiņiem papīriņiem. Kad bērns ir iemācījies griezt papīru, viņu var mudināt pārgriezt dzijas pavedienu, griezt audumu. Tas ir daudzreiz grūtāk.
Ja aplikācijas veidošanai tiek izmantoti nelieli papīra gabaliņi, kā arī dažādi sīki materiāli – pērlītes, graudiņi, putraimi, priežu vai egļu skujas –, darbošanās ar tiem māca bērnam koncentrēt uzmanību.
Teksts: Edīte Valtere
Konsultēja LĪGA RUTULE, bērnu un jaunatnes attīstības centra «Namiņš» pirmsskolas pedagoģe.