Darja un Egors uz Latviju pārcēlās pirms trim gadiem. Naudas abiem līdzi bija tikai tik, lai iegādātos automašīnu un noīrētu dzīvokli. Sākumā abi dzīvoja Ādažos, kur vajadzēja Egora palīdzību jaunas alus darītavas W1 Brewery izveidē. Sanktpēterburgā viņi atstāja veiksmīgu biznesu, personisko dzīvokli, mutuļojošu kultūras dzīvi, draugus un paziņas. Taču Krievijā valdošā kārtība nešķita pareiza.
Abi izlēma, ka vēlas dzīvot eiropeiskā sabiedrībā un ka jāpārceļas, kamēr vēl jauni un bez bērniem. Vēlāk tas būtu grūtāk. «Nebija gan arī tā, ka iebakstījām ar pirkstu kartē un trāpījām Latvijai. Šeit jau gandrīz desmit gadu dzīvo mana mamma,» stāsta Egors. «Viņa apprecējās ar latvieti un pārcēlās uz Ogri. Bijām šeit bijuši un zinājām, uz kurieni braucam.»
Garbari kombuču gatavo citādi nekā konkurenti Latvijā un citās Baltijas valstīs. Viņu kombuča ir divreiz fermentēta un pildīta bundžās. Bundžas dzērienu pasargā no gaismas un ir hermētiski noslēgtas, un tas ir ļoti svarīgi.
Turklāt bundžas ir videi draudzīgākas nekā stikls.
Arī vieglākas, tāpēc transportējot patērē mazāk degvielas. Alumīnija pārstrāde prasa mazāk siltumenerģijas nekā stikla.
«No vienas puses, esam īpaši, bet, no otras puses, mums ir vieglāk, nekā būtu bijis pirms gadiem četriem pieciem, kad šeit neviens par kombuču neko nebija dzirdējis. Tad attīstītos lēnāk, jo vajadzētu nodarboties ar tirgus izglītošanu. Tagad to jau ir izdarījis zīmols Dzīvības dzēriens,» atzīst Egors.
Garbari dzērienam, kas gatavots no tējas sēnes, pievieno dažādus augļus, ogas un garšvielas. Aromāts mazliet atgādina alu, mazliet kvasu.
«Sākumā dzērienu gatavojām dzīvoklī un devām nogaršot draugiem. Viņi teica, ka ir garšīgi, un tā tas kļuva par mūsu ģimenes biznesu,» stāsta Darja. Starta kapitāls bija vien tūkstoš eiro, ko atlicināja no algas par darbu alus darītavā.
Pašlaik sortimentā ir četru veidu kombučas. Ja vien iespējams, ražošanai izvēlas vietējās izejvielas. Piemēram, kāds Kuldīgas apkārtnes lauksaimnieks speciāli zīmola Rudy’s kombucha vajadzībām audzē baziliku.
Dzērienu realizē tādās tirdzniecības vietās kā Sky, Gemoss, Stockmann, Spirits&Wine, daudzās kafejnīcās un restorānos, kā arī eksportē uz Vāciju, Igauniju, Somiju, drīzumā arī uz Singapūru. Lai izplatīšana Igaunijā noritētu veiksmīgāk, tur uz vietas strādā cilvēks, kas zina valodu.
«Mēs apzināti neejam tādos lielveikalos kā Rimi un Maxima, jo vēlamies piedāvāt augstas kvalitātes dzērienu, nevis masveida produktu,» pamato Egors. Šā iemesla dēļ arī cenu noteikuši augstāku nekā konkurentiem.
Kas ir kombuča?
- Dienvidu valstīs, kā arī ASV, Nīderlandē, Dānijā un citās Eiropas valstīs iecienīts dabīgs, fermentēts dzēriens.
- Satur antioksidantus, probiotiķus un vitamīnus C, B1, B6, B12.
- Uzlabo gremošanas orgānu darbību.
- Gatavojot kombuču, var izmantot dažādus tējas sēnes veidus, eksperimentēt ar vārīšanas temperatūru un ilgumu.
- Pēc tam pievieno cukuru un gaida, kad sāk augt mikroorganismi un notiek pirmreizējā fermentācija.
- Otrreizējās fermentācijas laikā pievieno ar rokām sīki sasmalcinātas ogas, augļus, garšaugus, kokosa skaidiņas, kas rada garšas īpašības.
Visu rakstu lasi žurnāla LAUKU MĀJA oktobra numurā, kas pieejams preses tidzniecības vietās visā Latvijā.