• Dzīvnieks – uzņēmuma veiksmes simbols

    Karjera un bizness
    Kristīne Alberte
    Zane Piļka-Karaļeviča
    Zane Piļka-Karaļeviča
    19. augusts, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Unsplash
    Izraudzīties dzīvnieku par uzņēmuma simbolu vai kādas preces atpazīstamības zīmi mūsdienās kļuvis ļoti populāri. Un ne velti… Ir ne mazums veiksmes stāstu, kur dzīvnieks uzņēmumiem un organizācijām atnesis ne vien atpazīstamību, bet arī veiksmi un naudu. Tāpēc nav brīnums, ka daudziem jaunajiem biznesmeņiem šķiet – atliek vien uzņēmuma zīmolam izraudzīties atbilstošāko dzīvnieku un panākumi būs kabatā!

    Playboy bez zaķa nav iedomājams

    Ideja, ka par erotikas žurnāla simbolu jākļūst zaķim, nevis, piemēram, stringiem vai kailām krūtīm, pieder žurnāla mākslinieciskajam direktoram Artam Polam. Starp citu, pirmais žurnāls bija bez zaķa uz vāka – visiem mums zināmais Playboy simbols parādījās tikai otrajā numurā, taču tā veidotājiem bija skaidrs – tas ir uz palikšanu. «Zaķis ir jautra simbolika. Turklāt viņiem patīk sekss un viņi ir ļoti aktīvi šajā jomā. Visi taču zina teicienus par trusīšiem un zaķīšiem un viņu ātrumu seksa jomā,» norāda Playboy boss Hjū Hefners, piebilstot, ka sākotnēji skaistajām, garkājainajām Playboy meitenēm nebija absolūti nekāda sakara ar garaušiem. Tikai pēc vairākiem gadiem viņas sāka saukt par zaķiem, zaķu meitenēm. Lai parādītu, ka zaķis nav vienkāršs kniebējs – seksa vergs, mākslinieks A. Pols izdomāja tam piešķirt arī tauriņu, kas liecina par izsmalcinātību. Šodien Playboy un zaķis šķiet divas nedalāmas lietas.

    Wikimedia Commons

    Ferrari zirgs

    Daudzi šīs automašīnas zīmolu saista ar zirgspēku, kuru mašīnai patiešām ir daudz, citi ar nevaldāmību, jo zirgs sacēlies pakaļkājās. Taču patiesībā stāsts ir par mīlestību. Mīlestību uz dzīvniekiem. 1923. gada 17. jūnijā Enzo Ferrari (1898–1988) uzvarēja sacīkstēs Savio trasē Ravennā. Tieši tur viņš satika grāfieni Paolinu – slavenā grāfa Frančesko Baraca māti. Grāfs Baraca bija Itālijas gaisa spēku izcilākais lidotājs, kā arī Pirmā pasaules kara laika nacionālais varonis. Viņš uz savām lidmašīnām uzkrāsoja zirgu, kurš jau izsenis bijis simbolisks spēka un vitalitātes iemiesojums. Sava ātruma un lēkšanas spēju dēļ zirgs ir arī saules simbols un debesu pajūga vilcējs. Grāfiene tikšanās reizē Ferrari ieteica izmantot šo zirga attēlu uz viņa mašīnām, jo tas atnesīšot viņam laimi. Oriģinālais zirgs uz Baracas lidmašīnām bija sarkans uz balta mākoņaina fona, taču Ferrari izvēlējās melnu zirgu uz spilgti dzeltena fona, kas bija viņa dzimtās pilsētas Modenas krāsa. Attiecībā uz laimi un veiksmi grāfienei izrādījās taisnība – vēl šodien melnais rumaks auļo pa pasaules ceļiem, rotādams Ferrari markas automašīnas.

    Pārticības un smalkā stila simbols

    Pirmā Volga GAZ-21 no Gorkijas autorūpnīcas (GAZ) konveijera noripoja rudenīgajā 1956. gada 15. oktobrī un popularitātes ziņā zibenīgi nomainīja tobrīd plaši pazīstamo automašīnas marku Pobeda. Pēc sava ārējā veidola un stila pirmā volga bija tam laikam kaut kas neredzēts. Stilīgs dizains, drošas līnijas, vesela rinda oriģinālu dekoratīvu elementu, piemēram, uz mašīnas motora pārsega stalti izslējies hromēts briedis – veselas ļaužu masas skrēja skatīties uz jauno padomju tehnikas brīnumu, kad volga pirmo reizi izbrauca pilsētas ielās. Brieža autors bija Ļevs Jeremejevs. «Briedis kā Volgas GAZ-21 simbols bija izvēlēts tāpēc, ka tas attēlots arī Ņižņijnovgorodas ģerbonī, turklāt šis dzīvnieks simbolizē ātrumu, vieglumu un dižciltību,» stāsta Motormuzeja galvenais krājumu glabātājs Valdis Kļaviņš. Starp citu, uz 1932. gada Chrysler automašīnu radiatoriem bija ļoti līdzīga zīme, tāpēc, iespējams, Jeremejevs šo ideju ir nošpikojis. Diemžēl drīz vien staltā brieža figūru aizliedza izmantot automašīnas rotāšanai. Un krieviem tam bija vairāki iemesli. «Pirmkārt, briedis izrādījās bīstams dažādās avārijās. Otrkārt, tas bija arī zagļu ļoti iekārots objekts. Joprojām daudziem mājās sekcijā glabājas volgas briedis. Un, treškārt, briedis bojājis mašīnai visu aerodinamiku – braucot pa ceļu (un krieviem tie bija ļoti dubļaini), briedis visus tos mēslus sakoncentrēja uz priekšējā stikla,» Valdis skaidro iemeslus, kāpēc 1962. gadā briedis no volgas motora pārsega tika noņemts.

    Mūsdienu medicīnas simbols – čūska

    Medicīna ir viena no tām profesionālās darbības jomām, kas vēsturiski ieguvusi mantojumā vislielāko dažādu simbolu klāstu. Tiesa, vairākumam cilvēku medicīna asociējas ar tās pamatsimbolu – kausu, ap kuru apvijusies čūska. (Pēc čūskas otra populārākā emblēma ir Sarkanais Krusts).

    Kā čūska kļuva par medicīnas simbolu?

    Sengrieķu teika vēsta, ka reiz Asklēpijs – sengrieķu ārstu un ārstniecības dievs – slepus noskatījies, kā čūskas atdzīvina kādu nogalinātu čūsku ar maģisko zāļu palīdzību. Asklēpijs saprata, ka čūsku inde spēj gan nogalināt, gan ārstēt, un izmantoja šo noslēpumu arī cilvēku ārstēšanā. Asklēpijs ātri vien kļuva slavens ar spēju atdzīvināt mirušus cilvēkus. Par to gan viņam nācās samaksāt, jo dievu valdnieks Zevs viņu par to dusmās nogalināja ar zibeni. Asklēpijs bija miris, bet čūska pārliecinoši nodrošināja sev vietu vēsturē, kļūstot par medicīnas simbolu.

    Ir gan vēl kāda leģenda, kāpēc tieši čūska izpelnījās kļūt par medicīnas simbolu. 27. decembris ir Svētā Jāņa piemiņas diena. Saskaņā ar leģendu šajā dienā pēc mises ticis svētīts vīns, ar kuru Sv. Jāni gribējuši noindēt. Kad viņam pasnieguši biķeri ar vīnu, tajā parādījusies čūska. Svētais Jānis biķeri pārkrustījis un izdzēris. Un inde viņam nav kaitējusi, tāpēc medicīnas simbols vēl šodien ir biķeris, ap kuru apvijusies čūska. Šajā dienā svētītais vīns ir kā veselības nesējs.

    Neatliekamās palīdzības simbols ir Dzīvības zvaigzne – uz balta fona izvietoti seši taisnstūri veido krustu, kura centrā atrodas balta čūskas apvīta nūja. Čūska ir gudrības simbols, bet tās apvītā nūja ir sengrieķu ārstniecības dieva Asklēpija simbols, kas plaši lietots kā medicīnas simbols. Savukārt seši zvaigznes stūri nozīmē galvenos ātrās palīdzības pamatprincipus – konstatēšana, ziņošana, reaģēšana, palīdzība notikuma vietā, palīdzība transportēšanas laikā un nogādāšana pastāvīgās aprūpes vietā.

    Pasaules dabas fonda simbols

    Pasaules dabas fonds (WWF) radās pirms vairāk nekā 40 gadiem – 1961. gadā – ar mērķi izbeigt pasaules dabiskās vides iznīcināšanu, kas notiek cilvēka muļķības, alkatības un nolaidības dēļ. WWF priekšvēsture aizsākās jau 1960. gadā, kad sers Džulians Hakslijs pēc vizītes Austrumāfrikā uzraksta rakstu sēriju laikrakstam Observer, kurā izsaka savas bažas par dzīvnieku valsts straujo izzušanu šajā teritorijā medniecības dēļ. Atsaucoties uz Dž. Hakslija rakstiem, uzņēmējs Viktors Stolans ierosina dibināt starptautiska mēroga fondu, kas vāktu līdzekļus vides aizsardzībai. Apzinoties, ka organizācijai būs nepieciešams spēcīgs, viegli atpazīstams simbols, dibinātāju izvēle nosliecās par labu lielajam pandam, jo tas ir ne tikai skaists dzīvnieks, bet arī strauji izmirstoša suga. Simbola izvēle patiešām bija veiksmīga un lielais panda līdz pat šai dienai simbolizē ne tikai WWF kā organizāciju, bet visā pasaulē izraisa arī plašas asociācijas ar dabas aizsardzību kopumā.

     

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē