Pavilkt pa labi ir viegli, bet, meklējot jaunu īsto mīlu (vai tikai randiņu, ja dodat priekšroku nepastāvībai), pat digitālajā vidē nekas nenotiek tik vienkārši, kā cerēts. Kaspersky pētnieki novērtēja riskus un grūtības ceļā pretī romānam un noskaidroja, ka kibernoziedzniekiem nav svešas mīlas dēkas.
Populāras iepazīšanās lietotnes, kas tiek izmantotas visā pasaulē, piemēram, Tinder un Badoo, bieži vien kļūst par ēsmu, ko izmanto ļaunprogrammatūru izplatīšanai vai personas datu iegūšanai, lai pēc tam bombardētu lietotājus ar nevēlamām reklāmām vai pat tērētu viņu naudu par dārgiem maksas abonementiem.
Šādām datnēm nav nekāda sakara ar īstām lietotnēm, jo tajās tiek izmantots tikai īsto iepazīšanās pakalpojumu nosaukums un dažkārt arī izskats.
Izanalizējot ļaunprogrammatūras, kas izmanto vairāk nekā 20 populāru iepazīšanās lietotņu nosaukumus un atslēgvārdu „iepazīšanās”, konstatēts, ka 2019. gadā tika izplatītas 1963 unikālas datnes, kas nomaskētas par īstām lietotnēm. Interesanti, ka divas trešdaļas no tām bija nomaskētas par Tinder (1262 datnes) un vēl viena sestdaļa bija saistīta ar Badoo (263 datnes). Abas lietotnes ir atzītas visā pasaulē.
Šo ļaunprātīgo datņu bīstamība atšķiras, sākot no Trojas zirgiem, kas var lejupielādēt citas ļaunprogrammatūras, līdz tādām, kas sūta dārgas īsziņas, kā arī reklāmprogrammatūrām, kuras panāk, ka gandrīz katrs lietotāja saņemtais skaņas signāls ir kaut kāds kaitinošs paziņojums par reklāmu, nevis ziņa no potenciālā partnera.
Piemēram, kāda lietotne, kas pirmajā acu uzmetienā izskatās pēc Tinder, patiesībā ir banku Trojas zirgs, kurš nepārtraukti pieprasa piekļūstamības pakalpojuma tiesības un pēc to iegūšanas piešķir sev visas tiesības, kas ir nepieciešamas, lai zagtu naudu no lietotāja.
Cita uzreiz pēc instalēšanas piešķir sev nosaukumu „Iestatījumi”, rāda viltus kļūdas paziņojumus un vēlāk pazūd ar lielu varbūtību, ka pēc dažām dienām tā atgriezīsies ar nevēlamām reklāmām.
Kibernoziedznieki, kas ir specializējušies pikšķerēšanā, arī nelaiž garām izdevību uzbrukt ļaudīm, kuri meklē mīlestību. Internetu pārplūdina populāru iepazīšanās lietotņu un vietņu, piemēram, Match.com un Tinder, viltus kopijas. Lietotājiem ir jāievada personas dati vai jāpievienojas lietotnēm, izmantojot savu kontu sociālajos medijos. Rezultāts nepārsteidz: kibernoziedznieki vēlāk izmanto vai pārdod datus, bet lietotājs paliek ar tukšām rokām.
Turklāt statistika liecina, ka interese par mīlas jautājumiem pieaug pirms Valentīndienas. Piemēram, gandrīz mēnesi pirms Valentīndienas vairāk nekā divas reizes pieauga noklikšķināšanu skaits uz vietnes People Media pikšķerēšanas versijas.
„Mīlestība ir viens no tematiem, kas interesē gandrīz visus, un, protams, tas nozīmē, ka arī kibernoziedznieki ir klāt. Iepazīšanās internetā ir atvieglojusi mums dzīvi, tomēr atklājusi jaunu riskus ceļā pretī mīlestībai. Mēs iesakām lietotājiem būt uzmanīgiem un izmantot lietotņu īstās versijas, kas ir pieejamas oficiālajos lietotņu veikalos. Un, protams, mēs vēlam jums veiksmi ideālā partnera atrašanā šai īpašajai dienai,” komentē Kaspersky vadītājs Baltijā Andis Šteinmanis.
Lai izvairītos no kiberriskiem, Kaspersky iesaka:
- vienmēr pārbaudīt lietotnes atļaujas, lai uzzinātu, ko drīkst darīt instalētās lietotnes;
- neinstalēt lietotnes no neuzticamiem avotiem, pat ja tās tiek aktīvi reklamētas, un viedtālruņa iestatījumos bloķēt programmu instalēšanu no nezināmiem avotiem;
- uzzināt vairāk par iepazīšanās vietni, ko plānojat apmeklēt, — iepazīties ar tās reputāciju internetā un mēģināt atrast lietotāju atsauksmes par to;
- izmantot stipru drošības risinājumu, piemēram, Kaspersky Security Cloud, kas nodrošina uzlabotu aizsardzību gan Mac, gan PC, gan mobilajās ierīcēs.
Lai droši izmantotu iepazīšanās lietotnes, Kaspersky iesaka:
- neizpaust svešiniekiem pārāk daudz personiskas informācijas;
- pārliecināties, ka persona, ar kuru tiekaties, ir īsta, jo krāpnieki blēdībām bieži izmanto viltus profilus.