Latvijā rīkotajā Porsche Road Tour 2019 pasākumā bija 15 karsti auto, par kuru spējām pārliecinājāmies Latvijas koplietošanas ceļos, trasē un pat bezceļā. Katrā no programmas sekcijām atradām kādu pārsteigumu…
Hipodroms
Pasākuma vietā 333 sacīkšu trases starta taisnē gaidīja jaunākās paaudzes Porsche modeļi – 718, 911, Panamera, Macan un Cayenne. Turpat netālu atradās arī Cayenne Coupe Turbo, kas tikai šāgada pavasarī piedzīvoja pasaules pirmizrādi. Šāds gods ļāva sportisko SUV aplūkot vien ar acīm, lai gaidītu savu testa braucienu citā reizē.
Kopumā sanākušajiem viesiem tika atvēlētas 15 Porsche automašīnas, kuru kopējā jauda bija 7000 ZS. Papildus pieredzes bagātajai Porsche komandai un 333 trases instruktoriem detalizēti par šo zirgspēku savaldīšanu prata izstāstīt autošosejas pilots Haralds Šlēgelmilhs un rallija ceļos pieredzes bagātais Aleksandrs Grīva. Pēc dienas plāna iepazīšanas sanākusī publika tika sadalīta divās grupās un pēc neliela brīfinga varējām doties ielās.
Citi lasa
Ejot ārā no galvenās 333 kompleksa mītnes, pirmais uzdevums bija izvēlēties kādu no rindā saliktajiem auto.
Paprasiet bērnam konfekšu veikalā, kuru no saldumiem vislabāk izvēlēties. Kamēr rokās ir viens, jau kāri skatāmies uz otru.
Ar apziņu, ka pagaršot brauciena laikā varēs visus, uzreiz sēdāmies kolonnas pirmajā un vācu zīmola simboliskākajā modelī – 911 Carrera S. Nelielajā cimdu nodalījumā atrodam informatīvu A4 lapu, kas vēsta ne tikai par galvenajiem auto raksturlielumiem, bet arī par labu dienas sākumu. 3,0 litru motors, 450 ZS un 156 000 eiro.
Vietējie Ropažu apkārtnes ceļi atspoguļo kopējo ceļu stāvokli Latvijā. Dažviet līdzens, citviet bedres, bet pāris posmos ceļa reljefs pārvērties trijstūrī, asfaltam kā saldējumam nokūstot no ceļa braucamās daļas. Sekojot vadošajai automašīnai, kuru pilotēja Šlēgelmilhs, drošos apstākļos bija iespēja izmēģināt visu Porsche klāstu.
Apšaubāmas kvalitātes koplietošanas ceļi un Porsche. Salikums, kas muguras veselībai un dārgiem vieglmetāla diskiem varētu nepatikt. Mēs pārliecinājāmies par pretējo.
Esat mēģinājis kādam izskaidrot, cik straujš ir elektroauto paātrinājums? Cilvēkam, kas to nekad nav izjutis, saprast iekšējo orgānu vēlmi savstarpēji samainīties ar vietām būs gaužām grūti. Tāpat ir ar Porsche uzvedību uz ceļa.
Sportisks, stabils, ass, patīkams – vācu inženieriem saliekot šīs un citas īpašības zem virsbūves, rodas fenomens, kas liek vēlēties nākamo auto maiņas punktu redzēt ejam nevis nākam. Pat divdurvju kupejas, kuras jau kopš dzimšanas vērstas uz azartisku braukšanas stilu, spēja saglabāt savu stāju pāri ceļu ieplakām un droši sekot grupas vadonim visdažādākajos braukšanas režīmos. Varbūt motora rūkoņa un adrenalīns ņem virsroku, taču tas ir komfortablāks, nekā varētu domāt.
Tieši uz šosejas lielāko pārsteigumu sagādāja Macan krosovers. Ņemot vērā, ka iepriekšējas pieredzes ar šo modeli nebija, visi priekšstati par tā nepiemērotību ikdienai ātri vien izgaisa. Aktivizējot sportiskākos balstiekārtas, stūres sistēmas, dzinēja un transmisijas režīmus, tas kļūst neraksturīgi atlētisks, vienlaikus uzsūcot ceļa nelīdzenumus, it kā riteņu arkās atrastos mazi dūnu spilveni. Ar Macan braucam brīdī, kad deguns jau bija pagriezts atpakaļ trases virzienā, tāpēc šā modeļa gaitu varējām vislabāk salīdzināt ar citiem zīmola pārstāvjiem.
Uznes mani kalnā
Pēc atgriešanās no šosejas uzreiz varējām mesties bezceļos.
Uzbraukt kalnā ar Porsche nav gluži tas pats, kas doties nakts copē ar izbuktētām ūziņām.
Jā, sākotnēji jutīsimies neērti abos gadījumos, taču Porsche parūpējies, lai nokļūšana līdz kalna virsotnei neradītu mulsumu vai vēl trakāk – problēmas. Atliek tikai aktivizēt offroad režīmu un tālāko var vērot kā izrādi.
Viena no 333 kompleksa sastāvdaļām ir kalns, ap kuru izveidota savdabīga bezceļu trase, ļaujot variēt bezceļu braukšanu dažādās grūtības pakāpēs. Viens no uzdevumiem ir nostāties stāvā slīpumā, cenšoties bez ieskrējiena uzsākt kustību. Skats pa logu ir amizants, jo šādā pozīcijā acīm redzams vien debesjums, kamēr mugura pilnībā ir iegāzusies sēdekļa atzveltnē. Tiklīdz nospiežam gāzes pedāli, Porsche apvidnieki bez liekas riteņu izbuksēšanas sāk virzīties kalnā, it kā priekšā kāds būtu piestiprinājis vinču. Īpaši pārsteidzoši tas ir Cayenne gadījumā, piecmetrīgaja karietei majestātiski uzslīdot līdz augšai. Un tas viss ar riepām, kas gatavas mesties ātrgaitas piedzīvojumos uz šosejas. Atliek tikai uzslavēt inženieru veikumu, izstrādājot pretslīdes sistēmu un citus bezceļu elektroniskos palīgus. Bravo!
Pēdējo un skarbāko uzdevumu – uzbraukt pašā augstākajā virsotnē – atstājām citai reizei. Ņemot vērā tuvojošos nokrišņus un, ko tur slēpt, arī premium klases modeļu pašrisku, šādas izklaides nebija iekļautas dienaskārtībā. Gan mēs, gan instruktori bija pārliecināti – ja to vajadzētu, viss Porsche apvidnieku arsenāls gozētos virsotnē.
Tankeris
Tālāk no mākoņiem un tuvāk pie zemes. Nākamais pārbaudījums bija 333 kompleksa segments, ko izmanto drošas braukšanas iemaņu iegūšanai vai atjaunošanai. Konusu slaloms uz slapja seguma un apļveida kustība uz asfalta, kas pēc slīdamības varētu līdzināties atkalas laikā sastopamajai ceļa virsmai.
Šis bija īstais spēļu laukums 718 Cayman GTS, kas pat mazā ātrumā pierūcināja trasi un ar veiklām kustībām luncinājās ap izliktajiem piloniem. Aizmugures piedziņa, vidū novietots motors, pārdomāts izsvarojums un neliels svars ir bezalkoholisks kokteilis, kas liek reibt ik reizi, kad to pamēģinām. Turklāt šis auto ir teju trīsreiz lētāks par savu 911 sugasbrāli.
Pārsteigums? Ja slalomu trasē tiktu fiksēts distancē pavadītais laiks, iespējams, ātrākais mums izdevās ar šķietami lempīgāko no visiem – Panamera. Kamēr 911 Carrera S un 718 Cayman GTS modeļos eksperimentējām ar pretslīdes kontroli un dažbrīd jau braucām pāri savām iemaņām, cīnoties ar slideno segumu, Panamera lepni un paklausīgi veica visus manevrus. Masīvā virsbūve jau psiholoģiski vadītājam liek padomāt, ka pārgalvīgi nebūs vērts trakot, labāk ar prātu un bez kļūdām.
Skaidrs ir viens – no paparaci acīm aizbēgt ar šo auto būs vieglāk par vieglu.
Odziņa
Pēc gardas maltītes gaidāms vēl gardāks deserts. Šlēgelmilha un Grīvas pavadībā bija iespēja riņķot pa 333 sacīkšu trasi, rācijā uzklausot norādījumus par pareizākajām trajektorijām un bremzēšanas punktiem. Kad 911 Carrera S un 718 Cayman GTS riepas uzsildītas, ar instruktoru varēja uzspēlēt improvizētas ķerenes, kas kā uz makšķerkāta uzliktu ēsmu arvien ātrāk un ātrāk velk sekojošo auto līdz pat finišam. Šajā duelī galvenais uzdevums ir braukt gan pēc iespējas pareizāk, gan ātrāk. Patiesībā jebkurā autosporta veidā šie faktori viens otru tikai papildina, taču karstasinīgākie braucieni to aptver vien pēc laika. Līdzīgi kā iepriekš, arī šeit 718 Cayman GTS jutās kā zivs ūdenī, ļaujot ļoti vēlu veikt bremzēšanu un kā korķis izspurgt ārā no līkumu izejām.
Pēc vairāku apļu riņķošanas devāmies trases malā un veltījām brīdi pārdomām – cik tad ātri mēs tiešām braucām?
Spidometrā laika nav skatīties, turklāt trase vairāk paredzēta kartingiem kā 450 ZS jaudīgiem auto. Tātad kilometru skaits instrumentu panelī nebūs arguments. Svarīgāk būtu noskaidrot, cik no sava ātrā braukšanas potenciāla bēgšanas laikā izmantoja instruktori. Haralds atzina, ka pēdējos apļos jau bija sasniegti aptuveni 85%. Glaimi vai taisnība, bet tas lika justies labi divu iemeslu dēļ. Pirmkārt, varam pasist pa plecu paši sev. Otrkārt, uzslavas varam veltīt arī Porsche modeļiem, jo braucējiem ar salīdzinoši piezemētām ātras braukšanas iemaņām, šīs kupejas ļauj izsportoties līdz sviedru lāsītēm.
Finišs
Pēc tam, kad bijām nedaudz pamocījuši ne vien Štutgartē ražoto modeļu klāstu, bet arī vienus no labākajiem pašmāju braucējiem, bija laiks noslēgt dienu. Atvadoties no Porsche Road Tour 2019, mēs pārliecinājāmies par to, ka Porsche automašīnas ir piemērotas visdažādākajām dzīves situācijām. Pamanījāt, ka katrā no braukšanas elementiem atradām kādu modeli, kas mūs pārsteidza visvairāk, bet nevienā neesam īpaši izcēluši elegantāko un dārgāko no visiem – 911 Carrera S? Tas nepārsteidza, tas vienkārši bija un vēl joprojām ir ultimate Porsche.