• Smuko numurzīmju trakums Latvijā – 4000 eiro par dažiem burtiem

    Neparasti
    Lolita Lūse
    Lolita Lūse
    24. septembris, 2022
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: No publicitātes materiāliem
    Divas minūtes pirms pulksten deviņiem un divi tūkstoši automašīnu īpašnieku. Tik liela ir interese par jauno sēriju izvēles numuriem. Bet tas vēl nav viss. Cilvēki ir gatavi ne vien maksāt tūkstošus, bet pat cīnīties, lai numurzīmē ierakstītu lamuvārdu.

    Tev gan mašīnai smuks numurus: 5000! Tādu jau var labi atcerēties – nav nekāds 4861, kur jāštuko, pie kā prātā piesiet nejēdzīgo ciparu virknējumu, lai savas mašīnas numuru zinātu no galvas. Ja vēl 5000 komplektā ir zīmīgi burti, tad vispār labais!

    Katram, kam ir smuks automašīnas numurs, parasti ir stāsts, kā pie tāda tikts, – rindā stāvējis, kaut kur sarunājis, iemainījis, vecos laikos caur paziņu paziņām dabūjis. «Mašīnai, ar kuru braucu uz darbu, ir visparastākais numurs. Negribu, lai sabiedrība sāk aizdomīgi skatīties,» saka CSDD Reģistrācijas departamenta vadītāja ­vietnieks Aivis Ozoliņš. Tomēr viņš nenoliedz, ka arī CSDD darbinieku mašīnām mēdz būt smuki numuri. Kā saka – ja veikalā ievests svaigs piens, neņems taču pārdevēja to, kas jau pastāvējis. Protams, par jebkuru izvēlētu numuru arī CSDD darbinieks maksā paaugstinātu maksu.

    Kāds saimnieks, tāds numurs

    Lielai daļai autobraucēju mašīnas numurs ir vienaldzīgs. Tikmēr daudziem ir sava izpratne par to, kas ir īpašs mašīnas numurs un kāpēc tādu vajag. Reizēm tikai pats saimnieks zina savas mašīnas numura nozīmi. Piemēram, visu ciparu summa veido kādu īpašu skaitli, un numerologs atzinis – tas tev der! Ir cilvēki, kas fenomenāli atceras ļoti daudzu mašīnu numurus, un ir arī tādi, kas paši nezina, kāpēc, bet automašīnu numurzīmēs automātiski saskaita ciparus un ļoti priecājas, ka summā iegūts 21.

    Kāds konkrēts automašīnas numurs vienam var neizteikt neko, bet citam būt īpašs. Piemēram, neatkarīgi no sērijas pieprasīti ir dzimšanas gadu skaitļi no 1960 līdz 2020. Vērtīgas ir arī numurzīmes ar vienādiem sērijas burtiem vai ar mašīnas saimnieka iniciāļiem, kas savienojumā ar kādu īpašu skaitli ir īsts atradums.

    Iniciāļus numurzīmēs īpaši iecienījuši, piemēram, hokejisti. Tie automašīnas numurzīmē ir Kasparam Saulietim, Kasparam Daugaviņam, Mikam Indrašim, Kristapam Sotniekam, Oskaram Bārtulim. Turklāt ­vairākiem hokejistiem komplektā ar iniciāļiem ir viņa spēlētāja numurs. Tāpat arī vairākiem advokātiem, piemēram, Jānim Kārkliņam un Jānim Rozenbergam, ­numurzīmēs ir iniciāļi. 

    Numuru autoparks

    Ir saimnieki, kas gādā, lai visām automašīnām ir, ja ne vienādi, tad vismaz līdzīgi numuri. Dobeles kravu pārvadājumu kompānijai Mazšķeltiņi visām 23 kravas automašīnām, busiem un arī vieglajam transportam numurzīmēs ir skaitlis 2600, atšķiras tikai sērijas burti.

    «Savulaik man bija vieglā automašīna ar numuru 2900. Pērkot pirmo kravas mašīnu, gribēju tādus pašus ciparus, bet pieejams bija tikai 2600. Domāju – lai ir apgriezts deviņnieks! Pērkot nākamās četras mašīnas, sagadījās, ka 2600 atkal bija pieejams – nav jau nekāds īpašais numurs,» stāsta Mazšķeltiņu saimnieks Mārtiņš Kalviņš.

    «Tā tas iegājās un palika – visam mūsu autoparkam tiek izvēlēta šāda numurzīme. It kā nekā īpaša tajā nav, vienīgi uzreiz var ­atpazīt – tā mūsu mašīna.»

    Mežistrādes uzņēmuma Stiga RM vairākiem desmitiem transportlīdzekļu numurzīmē ir skaitļi 666.

    «Kad pirms 20 gadiem nopirku lietotu Audi A6, tirgotājs teica – tādai mašīnai nevar likt parastu numuru,» atceras Stiga RM īpašnieks Andris Ramoliņš. Tirgotājs piedāvāja 777, bet tāds numurs jau bija Andra draugam, arī 888 nepatika, tāpēc piekrita numuram 666.

    Vēlāk, pērkot mašīnu sievai, tas pats tirgotājs Andrim piedāvāja numurzīmē atkal tos pašus ciparus, pēc laika – vēl divas tādas pašas numurzīmes, un tās jau uzlika firmas kokvedējiem. Reiz kāds uzņēmuma šoferis saimniekam teica, ka arī viņš savai mašīnai grib numurzīmi 666, lai justos piederīgs uzņēmumam, un tā tas sākās – ilgus gadus visām Stiga RM mašīnām tika izvēlētas numurzīmes ar skaitli 666.

    Šādu stāstu ir daudz: Jēkabpils puses mežistrādes uzņēmuma Indāres mašīnām numuros ir divi septiņnieki – 77, MILCH mašīnām – skaitlis 40, SIA Ponton – 10 un vēl, un vēl. 

    Neparasts ir kravu pārvadājumu uzņēmuma Kreiss stāsts. Pirmajos pastāvēšanas gados uzņēmums sāka saukt automašīnas sieviešu vārdos – papildus valsts izsniegtajai numurzīmei uz katras mašīnas bija labi redzams arī tās personvārds. Ideja tika aizgūta no sengrieķiem, jo viņi pret saviem kuģiem izturējās kā pret sievietēm – uzskatīja kuģi par daļu no mājām, savukārt mājas asociējas ar māti vai sievu, tāpēc kuģiem deva sieviešu vārdus.

    Lai šoferi, dodoties tālā reisā, saglabātu saikni ar mājām, Kreiss sieviešu vārdos sāka saukt savas mašīnas: Kleopatra, Afina, Aphrodita, Aurora, Calipso, Gera, Solomea, St. Maria, Europa, Atlantida, Elizabeth.

    Kad tehnikas kļuva vairāk, automašīnas numurēja, līmējot tām borta numurus, kas turklāt sakrita ar valsts izsniegtās ­numurzīmes pēdējiem cipariem. Proti, ­reģistrējot automašīnu, tai izvēlējās numurzīmi, kuras pēdējais cipars vai cipari sakrita ar reālo kravas vilcēju skaitu. Tā sestajai mašīnai pēdējais cipars numurzīmē bija 6, divdesmit trešajai – 23, trīs simti astotajai – 308. Šāda sistēma ilga līdz 2015. gada sākumam, ar numurzīmēm sanumurējot gandrīz 800 uzņēmuma mašīnas.

    Cipari, ko iekārot

    Vispārējā kārtībā valsts reģistrācijas numuru piešķir datorprogrammas noteiktā secībā, savukārt jebkurš numurs, kurš tiek izvēlēts ārpus datorprogrammas noteiktās secības, ir izvēles numurs. Jebkuram numuram, kurš tiek izvēlēts ārpus datorprogrammas noteiktās secības, ir paaugstināta maksa.

    Ir automašīnu numuri, kas CSDD klientu apkalpošanas centrā publiski redzami ekrānā vai saraksts ir pieejams klientu zonā – kuru gribi, to ņem. Te var gadīties īstas pērles. Piemēram, numurs AT 2101 vienam neizteiks neko, bet kādam Arnim Tokam, kas dzimis 21. janvārī, tas būs īsts atradums. Tomēr ir arī tik iekārojami numuri, par kuriem cīnās tūkstoši. To ­iegūšanai ir noteikts īpašs regulējums.

    Īpaši pieprasīti ir visi automašīnu valsts reģistrācijas numuri ar vienu vai diviem cipariem – tātad visi no 1 līdz 99.

    Tāpat arī visas vienādo ciparu kombinācijas, piemēram, 222, 555, 3333, 8888. Vēl pieprasīti numuri ir visi apaļie simti un tūkstoši – 300, 600, 4000, 7000. Lielā pieprasījuma dēļ Ministru kabineta noteikumi paredz, ka šos automašīnu numurus var izvēlēties un pasūtīt ne biežāk kā reizi gadā katram vienas personas īpašumā, turējumā vai valdījumā esošam transportlīdzeklim. «Man šķiet, ka šis ierobežojums ir par vāju, jo vēlme iegūt numurus joprojām ir nesamērīgi liela,» saka Aivis Ozoliņš.

    Iespējams, pieprasījums samazinātos, ja gada laikā īpaši pieprasītam izvēles numuram persona varētu pieteikties tikai vienreiz, nevis vienreiz katrai piederošajai mašīnai. CSDD jau rosinājis izmaiņas likumdošanā: variēt un palielināt maksu par vairāk pieprasītiem izvēles numuriem, piemēram, katras sērijas pirmais numurs varētu maksāt krietni vairāk nekā 1980 vai citas sērijas 2020 numurs.

    Pašlaik jebkurš izvēles numurs maksā 150 eiro, turklāt šī nauda jāmaksā tikai tad, kad numurs tiek reģistrēts CSDD, bet, ­izvēles numuram piesakoties e-pakalpojumos, jāmaksā tieši tikpat, cik par parasto, – kā saka, bleķa cena. 

    Lai sporto pēc Panorāmas

    Savulaik jauno sēriju numuriem CSDD klientu apkalpošanas centros bija jāpiesakās klātienē. Pieejamo numuru apjomu sadalīja visām 26 CSDD nodaļām, un tur jau no agra rīta bija cilvēki, kas nāca kā uz darbu – dokumenti un iepriekšējās numurzīmes jau sagatavotas, vecos numurus mainīja pret jaunajiem, veidojot izvēles numuru uzkrājumu.

    Tagad ir jauna kārtība. Jauno sēriju numurus jau gadu CSDD vispirms piedāvā tikai un vienīgi e-pakalpojumā. «Labāk lai cilvēki sporto un izmēģina savu veiksmi internetā, nevis bariem nāk uz klientu apkalpošanas centriem un apgrūtina citu pakalpojumu pieejamību pārējiem klientiem,» saka Aivis Ozoliņš.

    Elektroniskā sistēma izvēles numuriem bija iecerēta jau sen, attālinātā pakalpojuma ieviešanu paātrināja pandēmija. Turklāt elektroniskā sistēma ļauj izvairīties no pārmetumiem, ka visus smukos numurus savāc CSDD darbinieki.

    Par to, ka gaidāmi jaunas sērijas numuri, CSDD publiski paziņo vismaz nedēļu iepriekš.

    Pirmajās e-pakalpojuma piedāvājuma reizēs jaunajiem numuriem varēja pieteikties parastā darba laikā, bet klientu pieprasījums izrādījās tik liels, ka tika traucēta citu e-pakalpojumu darbība. Līdz iekārojamākajiem jaunas sērijas numuriem vienlaikus elektroniski mēģināja aizskriet pat vairāk nekā 2000 klientu, tāpēc datorsistēma brēca: par daudz darba, par daudz darba – netieku galā! Tagad pieteikšanās jaunajiem sērijas numuriem sākas deviņos vakarā – kad Panorāma noskatīta, bērniem mājasdarbi izpildīti un sieva vannā.

    Kurš pirmais samaksās

    Ir! Paspēju! Sanāca! Man mašīnai tiks riktīgi laba jaunās sērijas numurzīme – visi četri piecnieki! Vēl tikai elektroniski jāaizpilda veidlapa un jāsamaksā. Kā man tā noveicās! Tūlīt, tūlīt… Vēl tikai jāsamaksā, un viss. Bāc, nu tā noveikties, tā noveikties… Ko? Nav?! Kā – nav? Tikko taču bija! Bļāāāā! Šmaukšanās! Tā ir šmaukšanās!

    Iespējams, tieši tā jūtas daudzi, kas pulksten deviņos vakarā elektroniski piesakās smukajiem numuriem. Sākums daudziem izskatās cerīgs, jo, pieslēdzoties sistēmai, jebkuru numuru var izvēlēties visi autorizētie e-pakalpojuma lietotāji. Vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku autorizējas. Vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku norāda savā īpašumā, turējumā vai valdījumā esošu transportlīdzekli. Vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku izvēlas visvairāk pieprasīto numuru. Vairāk nekā divi tūkstoši cilvēku norāda CSDD klientu apkalpošanas centru, kur saņems numura zīmes. Un tad visi divi tūkstoši grib par savu izvēli samaksāt. Tieši šis ir izšķirīgais brīdis – izvēlētā numurzīme tiek tam, kurš pirmais samaksā, bet pārējie saņem ziņu, ka numuru iegūt nav izdevies. «Lai dabūtu kāroto numuru pirmais, jāsakrīt veiksmei, ātrumam un jābūt arī tehniskam nodrošinājumam – stabilam interneta pieslēgumam,» saka Aivis Ozoliņš.

    Jaunās sērijas numuru izlaišana CSDD vienmēr saistās ar pārmetumiem un dusmīgām sūdzībām. Ja ir simts smukie numuri, bet tos vēlas 10 000 gribētāju, ir pilnīgi skaidrs, ka tovakar būs 9900 dusmīgie un tikai 100 priecīgie klienti. «Pieņemu, ka par smukajiem numuriem vairāk cīnās vīrieši, savukārt sūdzības vairāk raksta sievietes,» saka Ozoliņš.

    Analizējot klientu sūdzības, ir pamanīti vairāki iemesli, kāpēc pakalpojums neizdodas.

    Kādam ir pārāk vecs dators ar nejēdzīgu pārlūkprogrammu, citam savukārt viss tik jauns, kas neiet kopā ar CSDD programmatūru. CSDD datorspeciālisti ir pamanījuši, ka uz numuriem piesakās, izmantojot arī automatizēti izstrādātas programmas jeb robotprogramatūras, lai visus vajadzīgos soļus izdarītu ātrāk nekā konkurenti, tāpēc tiek veidotas īpašas sistēmas robotu darbības ierobežošanai. Sistēma pastāvīgi tiek pilnveidota.

    Tirgus ir, nozieguma nav

    «Nezinām, kas ir cilvēku tūkstoši, kuri tik aktīvi piesakās izvēles numuriem. Man ir tikai minējumi. Katrā ziņā – šie cilvēki ir ļoti dažādi. Pieņemu, ka pārsvarā tie ir jauni, ambiciozi cilvēki – tādi, kas grib drusku pazīmēties,» saka Ozoliņš. CSDD redz tikai to, kur izvēles numurus reģistrē. Pārsvarā tās ir lielās pilsētas, galvenokārt Rīga, arī Valmiera, Ventspils, Daugavpils, Rēzekne, mazāk – mazpilsētas.

    Visticamāk, daudzi, kas piesakās izvēles numuriem, tos nevis paņem sev, bet piedāvā citiem automašīnu īpašniekiem. «Ja numuru iegūšanas nosacījumus sašaurinātu, tie, kas tiešām vēlas ko īpašāku, to arī iegūtu, nevis veidotu izvēles numurzīmju otrreizējo tirgu,» saka Ozoliņš.

    Tas, ka šāds tirgus ir, nav noslēpums. Lai gan numurzīmju pārdošana ir aizliegta, tiek atrasti visdažādākie veidi, kā izgrozīties, jo automašīnas numura nodošana citai personai un numurzīmju maiņa Latvijā ir atļauta. CSDD informāciju par numurzīmju tirgošanu ir sūtījis tiesībsargājošām iestādēm, bet situācija ir tāda, kāda tā ir, – viens par numurzīmi grib naudu, bet otrs ir gatavs maksāt, un abām pusēm par to nav nekādu pretenziju.

    Tiesa, sludinājumu portālos atrodami piedāvājumi par pārsimt eiro pārdot pat šķietami parastas numurzīmes, bet – kas zina, varbūt kāds tajā saskata ko īpašu. Ir pat atsevišķas interneta lapas, kurās numurus ne vien pērk un pārdod, bet pat izsola. Te nu CSDD iesaka uzmanīties. Iespējams, tā ir visparastākā krāpniecība, jo dažkārt piedāvājumā manītas numurzīmes pat no tādām sērijām, kas vēl nemaz nav izlaistas.

     «Kopš 1992. gada esam tikuši līdz divciparu numuru sērijai XV un četrciparu numuru sērijai NF. Pašlaik esam kaut kur pa vidu visām iespējamām divu latīņu alfabēta burtu un četru ciparu kombinācijām, tāpēc kādam laikam – apmēram divdesmit gadiem – vēl vajadzētu pietikt,» saka Ozoliņš. Šobrīd Latvijā numurzīmes standarts ir divi burti un viens līdz četri cipari. Ja tiešām burtu pietrūks, nāksies pamainīt numuru standartu – piemēram, sērijām būs trīs burti vai skaitlim pieci cipari.

    Kamēr divi tūkstoši slapju pieru gaida pulksten deviņus vakarā, lai pieteiktos izvēles numuram ar diviem vienādiem cipariem, kāds sev vēsā mierā pasūta individuālo numuru un valstij noskaita par to 3647,59 eiro. Katru nedēļu individuālo numuru pasūta vismaz viens un pat divi, trīs automašīnu īpašnieki.

    Visbiežāk izvēlas maksas numurzīmi ar saviem iniciāļiem. Mēdz gadīties, ka šāda numurzīme jau ir aizņemta, bet divas vienādas CSDD neizsniedz. Tad tiek meklēti dažādi veidi, kā savu īpašo burtu kombināciju tomēr iegūt. Piemēram – ja burti RR ir aizņemti, numurzīmē izmanto burtu X vai I, iegūstot XRRX vai IRRI.

    Autoīpašnieku fantāzija ir nebeidzama – ir izsniegtas numurzīmes DEVIL, BARONS, BAMBUSS, AMSERV, BRP, CAT, JAMESON, arī visdažādākie meiteņu vārdi.

    Maksājot gandrīz četrus tūkstošus, individuālajā numurzīmē tomēr nevar ierakstīt visu, ko vēlas, jo tām ir strikts regulējums. Nevar izmantot vairāk kā trīs vienādus simbolus pēc kārtas. Burtu un ciparu simbolus nevar lietot pamīšus – burti seko cipariem vai otrādi.  Izmantot drīkst tikai latīņu alfabēta burtus un arābu ciparus. Simbolu kombinācija nedrīkst veidot nepieklājīgus un rupjus vārdus, kā arī iestāžu nosaukumus ne latviešu, ne citā valodā. Starp burtiem un cipariem var būt tikai viena atstarpe, un to var izmantot vien vārdu un ciparu atdalīšanai. Turklāt individuālā pasūtījuma numurzīmē atļauti divi līdz astoņi simboli, kas izvietoti vienā vai divās rindā. Lai cik strikti ir noteikumi, asprāšu un viltnieku netrūkst – nereti pasūtītāji individuālajā numurzīmē mēģina ieslēpt kādu īpašu domu, tāpēc CSDD ir īpaša komisija, kas izvērtē – šāda numurzīme ir vai nav atļaujama. Ir gadījumi, kad komisija zīmes reģistrēšanu atsaka.

    Nesen kāds vēlējās savai automašīnai individuālo numurzīmi POXYIST. CSDD šādas numurzīmes reģistrēšanu atteica. Klientam tas nepatika, tāpēc viņš atteikumu pārsūdzēja Satiksmes ministrijā, kas arī atzina, ka CSDD lēmums bijis pareizs – ar zīmi POXYIST Latvijā reģistrēta mašīna nebrauks. Bet… pagāja laiks, un šādu pašu numurzīmi izsniegt lūdza cits automašīnas īpašnieks, kas arī, protams, saņēma atteikumu. CSDD ir atteicis reģistrēt arī citas numurzīmes, piemēram, NELIETE, VELLS, BAD BOY, HELL, SS. Reģistrēt neļāva arī numurzīmi XYIBAM – lasot angliski nekā divdomīga šajā vārdā nav, bet, lasot krieviski, vārdam ir pavisam cits konteksts. Ētisku apsvērumu dēļ atteikts reģistrēt arī numurzīmi COVID 19. Vēl pirms dažiem gadiem šāda zīme, iespējams, tiktu atļauta, bet pandēmijas kontekstā – nē.

    Noderīgi fakti

    • Pārdodot automašīnu, numuru var saglabāt, rezervējot to citam transportlīdzeklim. Ja gada laikā numurs netiek izmantots, rezervācija anulējas un tas nonāk publiskajā apritē.
    •  Atrasta numurzīme jānodod tuvākajā CSDD klientu apkalpošanas centrā. Ja numurzīme pazaudēta, tā jāmaina pret citu parasto, arī tādu pašu izvēles vai individuālā pasūtījuma numurzīmi pazaudētās vietā neizsniedz. Ja numurzīme ar vārdu NEKAS pazudīs, pasūtīt jaunu NEKAS nevarēs.
    • Mainot automašīnu, iepriekšējo numurzīmi var saglabāt, ar numurzīmēm var mainīties un savam auto esošās numurzīmes vietā var izvēlēties arī citu numurzīmi.
    • Ja transportlīdzeklim uzstāda ierīces, kas paredzētas velosipēdu vai papildu bagāžas pārvadāšanai un šī ierīce vai ar to pārvadājamā bagāža aizsedz uzstādīto numura zīmi, transportlīdzeklim var papildus piešķirt vienu ar identisku simbolu kombināciju apzīmētu numura zīmi, ja tiek uzrādītas iepriekš izsniegtās numura zīmes.

    Latvijā reģistrētās numurzīmes

    •  Vairāk par 1 miljonu standarta
    •  1030 individuālā pasūtījuma
    •  370 diplomātiskie
    •  1345 taksometru
    •  2700 elektroauto
    •  2760 bezceļu transportlīdzekļu

    Latvijā izsniegtajām numurzīmēm ir pretviltošanas pazīmes. Šobrīd izsniegtajām – atstarojoši simboli LV. Līdz 2021. gada septembrim izsniegtajām bija arī divas pelēkas, horizontālas viļņveida līnijas, kas vizuāli rada telpisku efektu.

    Vidēji e-pakalpojumā pasūtītos numurus 50 % saņem Rīgā un 50 % citos CSDD klientu apkalpošanas centros.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē