“Tvaicinieks” Stanley model 63 Toy Tonneau (1911.g.) – auto, kuru darbina ūdens tvaiks
Šis spēkrats ir ražots brāļu Stenliju dibinātajā uzņēmumā Stanley Motor Carriage Company ASV. Tvaika iegūšanai kā degviela tika izmantota petroleja, ar kuras palīdzību ūdens tvaiks tika sakarsēts līdz 420 grādiem, tādejādi sasniedzot 42 kg/cm2 spiedienu, ļāva motoram attīstīt 10 ZS jaudu. Stanley tvaika automobilis bija pirmais autobūves vēsturē, kas jau 20. gadsimta sākumā spēja attīstīt ātrumu virs 200 km/h.
Autobūves pirmsākumos “tvaicinieks” bija nopietns konkurents automobiļiem ar iekšdedzes motoru. Tomēr tam bija arī vairāki trūkumi: tā darbībai bija nepieciešams liels ūdens daudzums, auto bija sarežģīti vadāms, turklāt tā iedarbināšanas process bija ilgs, īpaši ziemā. Vairāk nekā 20 gadu laikā Stanley Motor Carriage Company saražoja 10 tūkstošus tvaika automobiļu.
STAR 3 ½ HP (1899.g.) – pirmais Lielbritānijas sērijveida automobilis un šobrīd pats vecākais spēkrats Baltijā
Šo modeli 19. gadsimta beigās sāka ražot Lielbritānijas uzņēmumā Star Motor Company pēc Benz & Cie licences. Tas tehniski un vizuāli bija tuvs Benz Velo, kurš pasaulē ir pirmais sērijveidā ražotais automobilis. Sākotnēji rūpnīcas strādniekiem bija nepieciešama nedēļa, lai izgatavotu vienu spēkratu. Bet attīstot ražošanu, jau pēc gada rūpnīca nedēļas laikā izlaida 20 STAR automobiļus. Kopumā tika izgatavoti tikai 200 šī modeļa spēkrati.
STAR 3 ½ HP motors ir novietots automobiļa aizmugurē un to iedarbina, ar roku iegriežot spararatu. Tieši šis auto ir regulāri piedalījies un finišējis leģendārajā Londonas – Braitonas braucienā, tāpat kā cits Rīgas Motormuzeja auto “vectētiņš” Krastin (1903.g.). Pērn spēkratu orģinālā stāvoklī izsolē iegādājas kolekcionārs no Latvijas.
Tāpat izstādē būs aplūkojams amerikāņu auto sacīkšu lepnums STUTZ series A (1912.g.), kas tiek uzskatīts par ASV sērijveida sporta automobiļu pirmsākumu.
Vēlme meklēt arvien jaunus, izcilus autobūves paraugus Latvijā sakņojas 1972. gadā dibinātā AAKbūtībā – seno spēkratu meklēšana līdzinās dārgumu medībām. Toreiz plašās Padomju Savienības garāžās, šķūnīšos vai vienkārši “pie pakša” varēja atrast izcilus autobūves paraugus, kas pārsvarā bija kara trofejas. Daudzi no šiem vērtīgajiem atradumiem tagad apskatāmi muzeja ekspozīcijā.
Seno spēkratu medības neapsīkst, bet šobrīd spēkratu meklēšanas metodes un iespējas ir kļuvušas daudz plašākas, tās aptver visu pasauli. Pateicoties kolekcionāru entuziasmam, jauni eksemplāri Latvijā parādās ik gadu ne tikai Latvijas AAK, bet arī individuālo kolekcionāru garāžās. Latvija var lepoties ar plašu un ekskluzīvu spēkratu kolekciju, sākot no 19. gadsimta auto “vectētiņiem” līdz pat modernās klasikas paraugiem.