Kā tiek atlasītas filmas lielākajam starptautiskajam kino notikumam Latvijā?
Filmu atlases process tiek sākts jau ļoti laicīgi – vairāk nekā gadu iepriekš. Veidojot retrospektīvas, sadarbojamies ar dažādiem kino arhīviem, kuri nereti plāno savu filmu ceļojumus pasaulē pat vairākus gadus uz priekšu. Sekojam līdzi arhīvu plāniem saistībā ar kino klasikas restaurāciju, un šogad festivālā izrādām nesen kā restaurētu čehu jaunā viļņa filmu izlasi, izcilas un joprojām aktuālas kino strāvojuma filmas, kā piemēram, Juraja Herca ”Kremētājs” un Jana Ņemeca filma ”Nakts dimanti.” Vienlaikus, tiek turēta roku uz pulsa, ceļojot uz dažādiem starptautiskiem festivāliem, kuru ietvaros, kino profesionāļiem, tiek prezentēti vēl tapšanas stadijā esošie kino projekti.
Kādas valstis lielākoties tiek pārstāvētas kino festivālā?
Riga IFF programmas ģeogrāfiskais spektrs ir ļoti plašs, cenšamies aptvert visus svarīgākos kino notikumus, neatkarīgi no valsts, kur tie tapuši. Šogad sadaļā Found in Berlinale, ko ierasti veidojam sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā, vienkopus skatāms izcilākais Vācijas kino, sākot no Kristiana Pecolda filmas ”Undīne”, kas ir moderns nāras un industriālā nirēja mīlas stāsts, līdz pat Janas Ji Vonderas dokumentālajam savas dzimtas portretam ”Mūžīgi Valhenzē”.
Viena no skatītāju iemīļotākajām festivāla programmām ir Nordic Highlights, kurā skatāmas jaunākās ziemeļvalstu filmas. Šogad tajā iekļauts neliels atskats zviedru kino vēsturē caur režisoru – sieviešu skatījumu. Skatāmas būs tādas filmas kā Kārinas Svānstrēmas ”Meitene frakā” (1926. gads) un Majas Seterlingas ”Mīlas pāri” (1964.gads.) Savukārt, Home Made sadaļā šogad ietvertas tādas filmas, kas ir Latvijas un Lietuvas kino producēšanas studiju kopdarbi, kā arī Baltijas animācijas izlase.
Cik filmas katru gadu tiek pietiektas un izvirzītas konkursam?
Pilnmetrāžas konkursam filmas lielākoties meklējam mēs paši, rūpīgi izskatot Baltijas jūras reģiona valstu topošo filmu projektus. Ir režisori, kuru radošais rokraksts mūs interesē tik ļoti, ka viņu veidotās filmas jau vairākkārt startējušas šajā skatē, piemēram, Ivans Tverdovskis (filmas ”Zooloģija” un ”Konference”) un Daniels Borgmans (”Mīlošā Pia” un ”Sveķi”)
Ar katru gadu būtiski palielinās arī pašpieteikto filmu skaits, šogad tuvojoties jau simtam. Tāpat aug arī pieteikto filmu kvalitāte, kas liecina par to, ka mūsu konkurss ir pamanīts un raisa aizvien lielāku interesi.
Sonoras Brokas top filmu saraksts
Izcilākā vācu kino režisora Kristiana Pecolda variācija par klasisko ūdensmeitas leģendu. Mīlas stāsts par ūdensskaidru jūtu dzimšanu pasaulē, kuras kādreiz šķeltās puses atkal savienojušās.
- ”Vīziju grāmata” https://rigaiff.lv/lv/films-2020/viziju-gramata/
Jauna sieviete, pētot 18.gadsimta ārsta piezīmes, sāk piedzīvot vīzijas par savu dzīvi citā laikmetā. Iespējams, tas nav sapnis, bet kāda cita realitāte. Niansēts un izjusts fantāziju lidojums par dvēseles un fiziskā ķermeņa mijiedarbību.
- ”Neredzamā dzīve” https://rigaiff.lv/lv/films-2020/neredzama-dzive/
Emociju pārpilna, laikmetīga un piesātināta filma, kas ļauj skatītājam izjust stāstu par divām māsām, kuru liktenim labpatīk piespēlēt tumšus noslēpumus un šķirt uz mūžu.
- ”Visi mirušie” https://rigaiff.lv/lv/films-2020/visi-mirusie/
19.gadsimta beigas Brazīlijā. Stāsts ar ģimeni, kurai agrāk piederēja kafijas plantācija, bet kopš verdzības atcelšanas viņu dzīvesveids mainās. Bijusī greznība izzūd, un jaunā dzīve nozīmē arī jaunus izaicinājumus.