• Leģendārās aktrises Vazdika un Pupure saņems balvu par mūža ieguldījumu

    Teātris
    Ziņu aģentūra LETA
    Šodien
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: F64/LETA/Evija Trifanova
    «Spēlmaņu nakts» balvu par mūža ieguldījumu skatuves mākslā šogad saņems Dailes teātra aktrises Lidija Pupure un Ilze Vazdika, informēja Latvijas Teātra darbinieku savienības (LTDS) pārstāvis Ričards Vorobjovs.

     Latvijas Teātra darbinieku savienība 23.novembrī Valmieras teātrī organizēs 31.gada balvas teātrī «Spēlmaņu nakts» apbalvošanas ceremoniju. Izvirzītos pretendentus balvai «Par mūža ieguldījumu skatuves mākslā» izvērtēja un apstiprināja LTDS valde. Apbalvošanas ceremonijas organizatori jau atklājuši pirmās divas balvu laureātes. Tās ir iemīļotās aktrises Lidija Pupure un Ilze Vazdika. 

    Teātra zinātniece Edīte Tišheizere norāda, ka Pupure 1962.gadā ienākusi Dailes teātrī, kur nostrādājusi 62 gadus.

    Viņa mācījusies Dailes teātra III studijā, kurā tika uzņemti vairāk nekā 60 studenti, bet beidza 41, tāpēc bija jāiztur sīva konkurence, lai piesaistītu studijas vadītāja Eduarda Smiļģa uzmanību. Tišheizere pieļauj, ka Pupure diez vai bija starp Smiļģa favorītēm, un savas pirmās lomas sagatavoja režisores Felicitas Ertneres vadībā.

    Teātra zinātniece klāsta, ka sākusi ar latviešu klasiskās dramaturģijas «gaišajiem tēliem» – Raiņa Baibu no «Pūt, vējiņi!» un Vizbulīti «Indulī un Ārijā», Blaumaņa Kristīni «Ugunī» – aktrise pamazām savos tēlos, kas joprojām bija gaiši un rāmi, iezīmēja arī gribu un stingru mugurkaulu. Tišheizeres ieskatā par veiksmi kļuva Kalpone Kārļa Auškāpa iestudējumā «Tumšā mitekļa valdnieks».

    Teātra zinātniece uzsver, ka Pupure spēj savienot respektu pret režisora prasībām, nopietnu iedziļināšanos, lai tās padarītu par savām un tad līksmu un pārliecinošu spēles prieku, pat ja loma ir dramatiska vai traģiska. Šo aktierisko prieku – savienot formu un saturu un brīvi eksistēt tēlā vissarežģītākajos nosacījumos – Lidija Pupure atklāja arī Ģirta Ēča iestudējumā «Vigīlija» Jaunajā Rīgas teātrī, ciešā partnerībā ar Ģirtu Krūmiņu, bet visas izrādes laikā nepasakot ne vārda. Pupure joprojām spēlē daudz, dažādu režisoru izrādēs un plašā dramatiskā amplitūdā.

    Savukārt Vazdika pieredzējusi pavisam neparastu karjeras attīstību. Viņa paguvusi spēlēt uz vienas skatuves un pat vienās izrādes gan ar vecākiem – Vilmu Lasmani un Hermani Vazdiku, gan brāli Uldi Vazdiku.

    Kopā ar brāli mācījusies Dailes teātra III studijā, Vazdika sāka ar latviešu klasiku, bet mazliet uz rakstura pusi no blondajām varonēm – ne kautrā Baibiņa, bet savu vērtību zinošā Zane diplomdarbā «Pūt, vējiņi!».

    Teātra zinātniece norāda, ka pēc tam gan bijušas arī liriskās varones – Ibsena Solveiga «Pērā Gintā», Laimdota «Ugunī un naktī», Līgava Pētera Pētersona un Imanta Ziedoņa «Motociklā». Tomēr Vazdikas talants atvērās lomās, kur nepieciešams asums un nebaidīšanās pasmieties par sevi.

    Tišheizere klāsta, ka Vazdikai piemīt absolūtā humora dzirde un mēra sajūta, kas ļāvusi precīzi dozēt smieklīgo arī dramatiskās lomās – kā Zenta «Zemes nodoklī». Šo aktiermākslas izpausmi augsti vērtējis Mihails Gruzdovs, kura režijā tapusi negantā veča Mega «Līnenas skaistumkaralienē» un Petrovičas kundze «Siseņos». Spilgtums, humors un mēra sajūta izcili palīdzējuši Vazdikas spēlētajai viesnīcas pavārei Mildiņai noturēt nemainīgu skatītāju mīlestību seriālu «Neprāta cena», «UgunsGrēks», «UgunsGrēks. Atgriešanās» garajā ekrāna mūžā.


    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē