• Ko nozīmē tava auto logotips?

    Aizraujoši
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    9. marts, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Katrai auto markai ir sava raksturīga pazīšanas zīme – logotips. Vai esat kādreiz aizdomājušies par viena vai otra auto logotipa jēgu un izcelsmi?

    Visiem logotipiem, tieši tāpat kā valstu ģerboņiem, ir savs unikāls stāsts, sava – vienam īsāka, citam garāka – vēsture. Daudzi no tiem ne vienmēr izskatījušies tādi, kādus tos pazīstam šodien – laika gaitā reizē ar savu zīmolu tie piedzīvojuši evolūciju

    Alfa Romeo

    Norādot uz izcelsmes vietu, logotipā apvienoti divi ar Milānu tradicionāli saistīti heraldiski simboli: labajā pusē čūsku ķēniņš, kurš mutē sakampis maura figūru, ir XIV gadsimta valdnieku Viskonti nama ģerbonis, savukārt sarkanais templiešu krusts kreisajā – Milānas pilsētas ģerbonis. Sākumā gredzena apakšmalā bija uzraksts Milano, taču 70. gadu sākumā, kad Alfa Romeo atvēra ražotni Neapolē, no emblēmas tas tika izņemts.

    Aston Martin

    1913. gadā Laionels Martins un Roberts Bamfords sākotnēji nodarbojās ar sporta mašīnu Singer tirgošanu. Martins bija azartisks sacīkšu braucējs un piedalījās kalnā braukšanas sacensībās Astonhilā. Lai sasniegtu labākus rezultātus, abi partneri nolēma paši būvēt sportiskas un ātras automašīnas. Pirmais pašdarinātais sacīkšu auto bija sakombinēts no Isota-Fraschini šasijas un Conventry-Simplex dzinēja, bet tā nosaukumā tika apvienots braucēja uzvārds un trases nosaukums. 1927. gadā emblēma tika papildināta ar spārnu simbolu.

    Audi

    1932. gadā, apvienojot četrus vācu uzņēmumus – DKW, Horch, Wanderer un Audi –, tika izveidots konsorcijs Auto Union. Par tā emblēmu dibinātāji izvēlējās četrus kopā savītus gredzenus. Sakarā ar to, ka Otrā Pasaules kara laikā kompānija sniedza aktīvu tehnisko atbalstu fašistu armijai, kara beigās rūpnīcas tika iznīcinātas un Auto Union nosaukums dzēsts no uzņēmumu reģistra. 1964. gadā Volkswagen atjaunoja Audi automašīnu ražošanu un par logotipu pieņēma vēsturisko četru gredzenu simbolu.

     

    BMW

    Dibināts 1913. gadā, Bayerische Motoren Werke pirmsākumos ražoja dzinējus vācu militārajai aviācijai. Tajā laikā kompānijas emblēmā bija attēlotas uz debesu fona rotējošas propellera lāpstiņas. 1923. gadā BMW paspārnē tika atvērta motociklu ražošanas nodaļa, bet 1928. gadā kompānija sāka būvēt arī automašīnas. Gadu vēlāk tika modernizēts logotips – izveidota grafiska emblēma, kurā bija saglabāts simboliskais propellera motīvs, kas tika papildināts ar zili baltajām Bavārijas karoga krāsām.

    Citroen

    Jaunais inženieris Andrē Sitroens, 22 gadu vecumā ceļojot pa Poliju, kādās dzirnavās pamanīja neparastu spēka pārvada sazobes risinājumu. Par simbolisku samaksu viņš no dzirnavnieka nopirka patentu, ko vēlāk ar panākumiem lika lietā, strādādams bruņu tehnikas izstrādē franču militāri rūpnieciskajam kompleksam. Kad 1919. gadā Sitroens izveidoja savu automašīnu ražotni, par logotipu viņš izvēlējās unikālo V veida sazobes attēlu.

    Ferrari

    1923. gadā, atzīmējot Savio trasē izcīnīto uzvaru, Enco Ferrari satika grāfieni Paolinu, itāliešu nacionālā varoņa, Pirmā pasaules kara lidotāja Frančesko Barakas māti. Enco piekrita piedāvājumam turpmāk izmantot sacīkšu mašīnām par emblēmu viņas kaujā bojā gājušā dēla veiksmes simbolu – sarkano Cavallino Rampante (pakaļkājās drasējošu ērzeli). Tiesa, Ferrari nolēma, ka ērzelim jābūt melnā krāsā, savukārt fonam izvēlējās savas dzimtās pilsētas Modenas dzelteno krāsu.

    Fiat

    Fabrica Italiano Automobili Torino ir dibināta tālajā 1899. gadā. Divus gadus vēlāk kompānijas emblēmā parādījās abreviatūra FIAT. Laika gaitā vairākkārt ir mainījusies logotipa forma, proporcijas un fons, bet burtu stils ar specifisko A ir saglabājies līdz pat mūsdienām. Tagadējā emblēma ir slavenā vairoga, kas no 1931. līdz 1968. gadam rotāja FIAT automobiļus, moderna interpretācija.

    Ford

    Henrija Forda dizaineris un galvenais inženieris Harolds Viliss jaunībā iztiku pelnīja, izgatavodams vizītkartes. 1903. gadā, kad darbu uzsāka Ford Motor Company pirmā automašīnu ražotne, tai bija nepieciešama firmas zīme. Šeit nu Viliss lika lietā savas senās prasmes un uzzīmēja glītu monogrammu. Nosaukumu ieskaujošais ovāls parādījās 1912. gadā, savukārt zilais fona tonis zīmolā pirmoreiz tikai izmantots 1927. gadā, laižot klajā A modeli.

    Lamborghini

    Feručo Lamborgini ir cēlies no senas un tradīcijām bagātas lopkopju dzimtas. Viņa vecāki audzēja šķirnes buļļus. Tādēļ nav brīnums, ka savas traktoru ražotnes emblēmā Feručo attēloja bulli kā izturības un mehāniskā spēka simbolu. 1963. gadā, kad Lamborghini paralēli uzsāka automobiļu ražošanu, kompānija turpināja izmantot šo logotipu. Bullis uz superautomobiļa motoru pārsega izskatās ne mazāk iespaidīgi kā uz traktora.

    Maserati

    Brāļu Maserati 1914. gadā dibinātais uzņēmums, līdzīgi kā Alfa Romeo, lepojas ar savu izcelsmi. Logotipā redzamais trejžuburis pārņemts no vēsturiskā Boloņas ģerboņa.

    Mazda

    1936. gadā izveidotā pirmā Mazda Motor Manufacturer emblēma bija stilizēts M burts, kas simbolizēja Hirosimai raksturīgos trīs kalnus. Pēc tam vairākkārt notika mēģinājumi mākslinieciski noformēt nosaukumu, taču neviens par logotipu tā īsti akceptēts netika. 1991. gadā japāņu ražotājs sāka izmantot aplī ieskautu rombu – saules un liesmas simbolu. Bet 1997. gadā slavenais imidžmeikeris Rejs Jošimara pēc kompānijas pasūtījuma radīja moderno logotipu. Plastiski veidotais V simbolizē atplestus spārnus, kuri simbolizē radošumu, misijas apziņu, uzticamību un elastību.

    Mitsubishi

    Daudznozaru korporācija Mitsubishi Group auto ražošanas kompāniju Mitsubishi Motors izveidoja salīdzinoši nesen – 1970. gadā. Japāniskais nosaukums ir no divām daļām: mitsu tulkojumā nozīmē trīs, bet bishi ir Uzlecošās saules zemē vēsturiski vērtīgs produkts – ezerrieksts. Saistībā ar to arī tapusi stilizētā emblēma, ko dažkārt mēdz dēvēt arī par trīs dimantiem.

    Nissan

    1914. gadā trīs partneri – Kendžiro Dens, Rokuro Aojama un Meitaro Takuči – izveidoja DAT Motorcar Company. Septiņus gadus vēlāk uzņēmums tika pārdēvēts par Datsun un ieguva emblēmu, kur firmas nosaukumam fonā bija japāņu sarkanais saules aplis. 1928. gadā tika izveidota investīciju kompānija Nipon Sangyo; pēc pāris gadiem ieguva saīsinātu nosaukumu Nissan. 1934. gadā tā pārņēma finanšu grūtībās nonākušo Datsun, un autoražotāja logotipā parādījās jaunais nosaukums, kādu to pazīstam vēl šodien.

    Opel

    Sākotnēji logotipu veidoja kompānijas dibinātāja Adama Opeļa iniciāļi. Meklējot ideālo zīmējumu, laikā gaitā A burts tika vairākkārt modificēts. 1939. gadā tā vietā parādījās stilizēts cepelīns – tolaik tas simbolizēja progresu un augstu domas lidojumu. Savukārt 1963. gadā, kad cepelīns ļaužu apziņā jau saistījās ar kaut ko lēnīgu, smagnēju, tas tika nomainīts ar sudraba zibeni.

    Peugeot

    Franču kompānijas saknes meklējamas vēl XIX gadsimta sākumā, kad Pežo ģimenes manufaktūra Sošo pilsētiņā izgatavoja zāģu asmeņus, pulksteņu atsperes un citus metāla izstrādājumus. 1847. gadā Emils Pežo reģistrēja emblēmu ar lauvas siluetu, ko bija izgatavojis juvelieris Džastins Bleizers. Starp citu, pirmais Peugeot automobilis tika uzbūvēts krietni vēlāk – 1891. gadā. Sākumā emblēmā bija attēlots grotesks uz bultas stāvošs lauvas tēviņš. Vēlāk lauva tika stilizēta un vairākkārt mainīja pozas. No 1960. līdz 1980. gadam emblēmā bija redzama tikai zvēru karaļa galva. Pēc tam lauva uzcēlās pakaļkājās, un tāda tā dižojas joprojām.

    Porsche

    Briežu ragi un sarkani melnais svītrojums palicis mantojumā no Virtembergas karalistes heraldikas, bet emblēmas centrā atrodas Porsche dzimtās pilsētas Štutgartes ģerbonis. Tāpēc, ka pilsēta ir uzcelta vietā, kur iepriekš atradās zirgaudzētava, tajā attēlots lēkšojošs ērzelis.

    Renault

    1900. gadā kompānijas Renault pirmajā emblēmā bija attēloti triju brāļu autobūvētāju iniciāļi. 1906. gadā burti tika nomainīti ar stilizētu auto priekšpuses attēlu. Pirmā pasaules kara laikā automobiļi tika atstāti novārtā, un uzņēmums koncentrēja uzmanību un spēkus tanku ražošanai. Tas bija tik veiksmīgs bizness, ka kara nobeigumā emblēmā mašīnas purnu nomainīja tanks. 1925. gadā tika ieviests raksturīgais rombs. Tas gan bija kā auto radiatora režģis – horizontāli svītrots. 1972. gadā rombs ieguva telpisku veidolu un Renault vārds no tā tika izņemts.

    Saab

    1969. gadā, apvienojot spēkus kravas automobiļu ražotājam Scania Vabis un aviācijas kompānijai Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tika izveidots uzņēmums SAAB-Scania. Sākotnējā emblēma izskatījās kā divi kopā savīti gredzeni, kurus vienoja Zviedrijas dienvidu provinces Skones vēsturiskais simbols – mistiskais radījums ar ērgļa galvu un lauvas krēpēm. Pēc tam, kad SAAB ar General Motors gādību atkal tika šķirts no Scania, no logotipa vienkārši tika izņemts otrs (Scania) gredzens.

    Subaru

    Pēc industriālā konglomerāta Fuji Heavy Industries valdes priekšsēdētāja Kendži Kitas personīgas iniciatīvas 1953. gadā tika izveidots autobūves uzņēmums Subaru. Nosaukums ņemts no japāņu valodas. Ar to apzīmē Plejādes zvaigžņu kopu Vērša zvaigznājā. Visas sešas zvaigznītes ir attēlotas firmas logotipā.

    Škoda

    Spārnotā bulta – vienkārši un bez jebkāda zemteksta – nepārprotami simbolizē ātrumu. Idejas autors bija Pilzenes filiāles komercdirektors Tomašs Magličs. Pirmo reizi šis simbols Škoda emblēmā parādījās 1926. gadā un bez izmaiņām tika izmantots 63 gadus. 1999. gadā gaiši zilā bulta tika pārkrāsota zaļā krāsā, tādējādi norādot videi draudzīgu ražošanu. Savukārt to skaujošais aplis kļuva melns, tas piešķīra emblēmai lielāku svaru.

    Toyota

    Japāņu autokompānijas logotipā ir kopā savītas trīs elipses. Divi mazākie, perpendikulāri novietotie ovāli, kas grafiski it kā veido burtu T, simbolizē uz abpusēju uzticību balstītas attiecības starp klientiem un Toyota. Fonā novietotā lielākā elipse norāda uz ražotāja tehniskās jaunrades visaptverošo raksturu. Savukārt kompozīcijas mijiedarbība sola neierobežotas iespējas.

    Volvo

    Atvasinājumā no latīņu valodas Volvo nozīmē es ripoju. Nosaukums cēlies no gultņu kompānijas SKF, kur vēsturiski meklējamas zviedru autokompānijas saknes. Aplis un slīpi augšup vērsta bulta simbolizē Marsa vairogu un šķēpu, bet alķīmijā tas pazīstams kā dzelzs simbols. Tas savulaik izvēlēts, lai uzsvērtu Volvo automašīnu konstruktīvo stingrību un izturību, uzticamību un drošību.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē