Videostraumēšanas vietni TikTok ķīniešu uzņēmēji un ražotāji pēdējās nedēļās burtiski pārpludina ar video, kuros stāsta, kāda ir tādu dārgo zīmolu kā Hermes, Louis Vuitton, Gucci, Prada un citu realitāte. Stāstītāji atklāj šo preču patieso cenu un uzcenojumu veikalos, turklāt daži pat atklājuši, kā lēti iegādāties šīs preces pa tiešo no ražotāja.
Saprotams, ka dārgie zīmoli mākslīgi uzceļ cenu – tas nu ir skaidrs katram. Tomēr līdz šim īstās cenas un uzcenojuma starpība bija miglā tīta. To zināja tikai pats ražotājs un zīmola radītājs. Taču laikā, kad ASV nekaunīgi ceļ tarifus Ķīnai, vietējie metuši kaunu pie malas un izstāstījuši, kā pasaulslavenie zīmoli muļķo patērētājus. Viņi stāsta, ka lielākā daļa no šo zīmolu produktiem ir darināti tepat, Ķīnas fabrikās.
The real cost of #Birkin bag and what you are really paying for.🤦♂️ pic.twitter.com/WQTHFL2jKD
— Humanbydesign (@Humanbydesign3) April 13, 2025
Kādā videoklipā, kuru platformā TikTok jau paspējuši noskatīties gandrīz 10 miljoni cilvēku, redzamā sieviete stāsta, kā slavenais sporta preču zīmols Lululemon paceļ cenu teju par 90%. Kā piemēru fabrikas strādniece min Lululemon jogas legingus, kuri veikalā maksā ap 100 eiro. Taču pašizmaksa šiem legingiem esot tikai 5 – 6 eiro. Savukārt citā video kāds vīrietis atklāj, ka Louis Vuitton somas var uzražot tikai par 50 eiro. Pat slavenā Hermes somiņa Birkin, uz kuru gribētājām ir jāgaida vairāku gadu garā rindā, lai samaksātu aptuveni 10 000 eiro par luksusa klases aksesuāru, patiesībā ar izgatavošanu, augstākās kvalitātes materiāliem un apstrādi izmaksā 1 400 eiro.
China TikTok is so messy rn Because now that the Chinese government legalize Counterfeit products of all American goods because of the tariffs their now exposing a lot of Big brands and how their stuff is manufactured and encourages you to buy them in House China for cheaper pic.twitter.com/GLftzEnF3y
— Klair-O-Spinach ( Saint Era) (@ClairoSpinach) April 12, 2025
Vīrietis, kurš stādās priekšā kā Ķīnas somiņu fabrikas vadītājs, klāsta, ka teju 90% no somiņu un citu preču vērtības veido tikai zīmola nosaukums. Patiesībā šuvējs un arī uzņēmums, kurā ražo luksusa zīmolu preces, saņemot tikai mazu daļu no lielās summas.
Vai tā ir taisnība?
Paši luksusa zīmoli noliedz TikTok publicētajos video izskanējušos apgalvojumus. Piemēram, Louis Vuitton pārstāvji jau vairākkārt ir paspējuši paziņot, ka neviena no zīmola precēm nav ražota Ķīnā. Arī Lululemon pārstāvji precizējuši, ka tikai aptuveni 3% tā galaproduktu tiek ražoti Ķīnā, un uzņēmums savā mājaslapā ir publiskojis pilnu oficiālo piegādātāju sarakstu.
«Vai dārgie pulksteņi un rokassomas, uz kurām norādīts, ka tās ir ražotas Šveicē vai Itālijā patiesībā ir ražotas Ķīnā? Atbilde nav skaidrs «jā» vai kategorisks «nē»,» portālam CNN sacīja Londonas Mākslas universitātes profesore Regīna Freja.
Daudzi luksusa zīmoli saņem jau gatavus materiālus no Ķīnas un saliek kopā visu preci Francijā vai Itālijā. Tiesa, reālo situāciju nav iespējams uzzināt dārgo zīmolu necaurredzamo piegādes ķēžu dēļ. Freja norāda, ka mūsdienu pasaulē apģērbu un aksesuāru ražošanas uzņēmumam ir teju neizbēgami iztikt bez sīkumiem, kuri ir ražoti Ķīnā. «Ja mēs runājam par ļoti dārgām somiņām, kuru ražošanā detaļas ir jāpiešuj ar roku, skaidrs, ka to darīs kādā citā valstī, bet visu produktu pabeigs, piemēram, Francijā,» saka britu profesore.
Taču, kas attiecas uz video redzamajām precēm, eksperti skaidro, ka tie, visticamāk, nav īstā zīmola darinājumi, bet drīzāk šo preču kopijas. «Viņi mēģina sajaukt cilvēkiem galvas un viltīgi uzdot viltotus pakaļdarinājumus par īstiem. Turklāt viņi ļoti gudri izmanto sociālos medijus un veicina pieprasījumu Rietumos,» stāsta grāmatas Dark Luxury autors Konrāds Kviltijs-Hārpers.