- Franču neirofiziologs Patriks Maks Leods uzskata, ka neviena smarža nav ne laba, ne slikta. Smaržu interpretē mūsu prāts – pilns visdažādāko atmiņu, pārdzīvojumu un emociju. Kad kādas vielas molekulas satiekas ar ožas receptoriem (tie ir vien piecu milimetru attālumā no galvas smadzenēm), mūsu pieredze un asociācijas pāris sekunžu laikā piešķir aromātam to vai citu nozīmi.
Ja, pirmoreiz mūžā sajūtot vaniļas aromātu, juties silti un labi, vaniļa raisīs patīkamas emocijas visu mūžu.
Ja ar kādu aromātu saistīta sāpīga pieredze (bailes, izmisums vai vienkārši nepatīkams cilvēks), šīs emocijas atcerēsies ikreiz, kad šo aromātu ieelposi.
- Aromātu mēs analizējam vairākos līmeņos. Pirmkārt – patīk vai nepatīk. Otrkārt – vai spējam to atpazīt un kaut kā klasificēt. Treškārt – cik tas ir intensīvs. Ja aromāts neizraisa īpašu interesi, analīze apstājas pirmajā līmenī un tur arī paliek, bet, ja aromāts liek uzvirmot emocijām, tas tiek noglabāts atmiņu krātuvē un liks par sevi atcerēties arī turpmāk.
- Nozīme ir arī fizioloģiskajam aspektam jeb aromāta psihoemocionālajai iedarbībai uz cilvēka organismu. Zināms, ka citrusu ēteriskajām eļļām ir pierādīta uzmundrinoša, garastāvokli uzlabojoša, bet lavandai – nomierinoša un darbspējas paaugstinoša iedarbība.
Ja vien aromāts nesaistās ar negatīvām izjūtām pagātnē, atbilstošā dzīves situācijā tas patiks un pat noderēs.
Tiesa, par aromātu iedarbību uz psihi var runāt tikai dabisku ēterisko eļļu kontekstā, jo sintētiski radītiem analogiem šādas spējas nepiemīt.
- Sajusto aromātu ne tikai uztveram atšķirīgi (tāpēc ir tik grūti to aprakstīt otram) – viens un tas pats aromāts katram uz ādas smaržo citādi. Tas atkarīgs no cilvēka ādas aromāta jeb, kā to dēvē parfimēri, dabiskā muskusa. Gaiša āda atšķirībā no tumšākas smaržo tik tikko jūtami, tāpēc arī aromāts uz tās būs citāds.
Aromāta atvēršanās atkarīga arī no tā, kādu pārtiku cilvēks lieto ikdienā, – ir visēdājs vai veģetārietis, varbūt labāk garšo asi vai saldi ēdieni.
Tas viss ietekmē ādas dabisko aromātu, līdz ar to arī ādas saspēli ar parfīmu. Parfimēri norāda, ka tas ir galvenais iemesls, kāpēc, veikalā izvēloties aromātu, tas jāizmēģina uz delnas iekšpuses, nevis papīra sloksnītes.
- Reizēm šķiet, ka viens un tas pats aromāts dažbrīd patīk, dažbrīd ne. Tā tiešām var būt, jo smaržas sajūtu un arī to, kā tā saspēlējas ar ādu, sievietēm ietekmē hormonu svārstības asinīs. Pat viena menstruālā cikla laikā (nemaz nerunājot par grūtniecības un pēcdzemdību periodu) mīļākais aromāts var piedzīvot gan dievināšanu, gan pilnīgu noliegumu.
Tāpēc jutīgākām sievietēm jaunu aromātu nevajadzētu izvēlēties nedz menstruāciju dienās, nedz arī nedēļu pirms tām, sevišķi, ja ir izteikts premenstruālais sindroms.
Menstruāciju dienās aromāti šķiet asāki, īpaši uzmācīgas liekas muskusa notis, turklāt bieži vien šķiet, ka neviens no piedāvātajiem aromātiem tā īsti nepatīk. Ja uz parfimērijas veikalu dodies pēc dāvanas mīļotajam vīrietim, dari to auglīgajās dienās – nekļūdīgi atradīsi īsto!
- Nevajadzētu ignorēt aromātu sezonālo dabu – tas nav tikai subjektīvas gaumes jautājums. Piemēram, siltajai sezonai piemērotie aromāti ziemā uz ādas smaržo pavisam citādi – virsnotis jūtamas ilgāk, tāpēc aromāts liekas asāks, vienkāršāks. Savukārt siltie ziemas aromāti, lietoti vasarā, visticamāk, šķitīs pārāk intensīvi un pat šķebinoši.
- Smaržu izvēlei ir sakars arī ar personības struktūru un temperamentu. Protams, introverti, kautrīgi cilvēki komfortablāk jūtas ar maigiem, neuzbāzīgiem aromātiem, bet temperamentīgie izvēlas aktīvus, austrumnieciskus aromātus. Atšķirībā no vīriešiem sievietes mēdz eksperimentēt un meklēt oriģinālus aromātus, kas dod iespēju izcelties un pievērš uzmanību.
Siltummīles izvēlas saldākas un spēcīgākas smaržas, kas asociējas ar mājīgumu, siltumu, sveču gaismu.
Mūžam aizņemtās, kas pat ziemas spelgonī skrien ar neaizpogātu mēteli, vairāk lieto garšvielām bagātos un rūgtenos aromātus.
Svaigie un izteikti saldie aromāti bieži vien asociējas ar bērnišķību un naivumu, tāpēc sievietes pēc trīsdesmit tādus izvēlas reti. Bet varbūt velti? Parfimēri novērojuši, ka vīriešu deguni, iegādājoties aromātu dāvanai, pie tiem uzkavējas ilgāk… Viņiem nudien patīk garšīgas lietas!
- Novērots, ka vīrieši biežāk ir lojāli vienam zīmolam, bet sievietes, īpaši tās, kuras interesējas par modi, nepaiet garām jaunākajiem aromātiem, jo saista tos ar modes namu apģērbu kolekcijām.
- Radot aromātus, parfimēri ņem vērā gan klimata un kultūras kontekstu, gan gadalaiku un modes tendences, turklāt kompozīcijā izmanto tikai tādas smaržvielas, kas ir vai tiek uzskatītas par cilvēka degunam patīkamām, – saldumi, ziedi, jūra, koks. Vienkāršākajos aromātos ir desmit, divdesmit sastāvdaļu, bet elites parfīmus raksturo sarežģītas piecsimt, sešsimt sastāvdaļu buķetes.