Toyota Prius
Patiesībā šāds Prius ir pretrunā ar visiem tirgus ekonomikas likumiem, jo tas ir ārkārtīgi komplicēts un tā ražošana ir sarežģīta, bet priekšrocību nav nemaz tik daudz. Taču pārdošanas rezultāti ir spīdoši. Tā pēkšņie panākumi gan vairāk saistāmi ar gadījumu, nevis gudru stratēģiju. Atcerēsimies 2003. gada beigas: tika gan uzskatīts, ka karš Irākā veiksmīgi beidzies ar uzvaru, bet daudzi amerikāņi nebija apmierināti ar Buša valdības nekontrolēto militāro rīcību.
Un tad pēkšņi gadu mijā parādās šis dīvainais auto no Japānas otrās paaudzes un uzreiz kļūst par protesta kustības simbolu. Prius ir diametrāli pretējs tam, ko Detroitā būvē Buša dvēseles radinieki. General Motors, Ford un Chrysler ar viņu bēdīgi slaveno ietiepību kļuva pilnīgi nepieņemami apgaismoto amerikāņu vidū – ar sekām, kuras labi jūtamas līdz pat šodienai.
Prius tādējādi mantoja to lomu, ko puķubērnu laikā sešdesmitajos gados spēlēja VW vabolīte, proti, tas kļuva par auto, kura cilvēku pārvadāšanas funkcija ir otršķirīga.
Svarīgāka ir vēstījuma nodošana: es nepiedalos procesā, kas ir mūsdienu Amerikas oficiālā ideoloģija. Un nu Prius nes gan savu zīmogu, gan arī braucēju. Es šajā auto jūtos pavisam maigs, jo pasaule sagaida, ka es būšu jauks cilvēks vai arī, kā to nodēvējuši amerikāņu sociologi, – LOHAS, kas ir saīsinājums no Lifestyle of Health and Sustainability (veselīgs un noturīgs dzīvesveids). Ar šo abreviatūru domāti pārtikušie lielpilsētu iedzīvotāji, kuri vadā savus bērnus no baleta nodarbības uz jogas kursiem un, protams, iepērkas tikai ekoloģisko produktu tirdziņos. Un es cenšos uzvesties atbilstoši.
Mana godkāre veltīta degvielas patēriņa samazināšanai un mierīgas atmosfēras radīšanai uz ielas. Toyota hibrīds čukst man ausī, ka pasaule ir vieta, kurā ir vērts dzīvot, taču tās labā man vajadzētu upurēt dažas no savām arhaiskajām tieksmēm. Šajā auto satiksme pati no sevis kļūst par sabiedrisku pasākumu, un, ripojot garām, jūtu, kā man uzsmaida koki. Taču priekam tad ir jāatrod jauna definīcija, jo izbaudīt īstu motora rūkoņu tā arī neizdosies.
Kā modernu prieka paveidu šis auto piedāvā vērot sarežģīto enerģijas plūsmu monitorā. Prieks galvai vēdera baudas vietā. Šī auto elektriskās piedziņas klusā gaita ir īsta sensācija. Kamēr Porsche nodarbina skaņas dizainerus, Prius ir gājis soli tālāk – tas klusē. Diemžēl klusi un ar elektrību tas brauc tikai maksimāli divus kilometrus, tad pieslēdzas nemelodiskais četrcilindru agregāts.