• Guntars Račs: «Hip-hops ir jaunais rokenrols»

    Mūzika
    Estere Jansone
    24. aprīlis
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Publicitātes attēls
    Interneta mediju, sociālo tīklu spēks jaunā gaismā ir izcēlis vairāk nekā 50 gadus pasaulē pastāvošo hip-hop mūziku, kas ir trešā klausītākā. Es teiktu, ka gan šīs mūzikas jaunā skanējuma, gan tās īpašās spējas vest sev līdzi tik plašu auditoriju, hip-hop ir jaunais rokenrols.

    Pasaule aizvien ir apaļa un, protams, popmūzika ir klausītākā, daudz mazāk atskaņota, bet, man par izbrīnu, aptauju dati liecina, ka otra klausītākā ir rokmūzika. Bet kur slēpjas hip-hop zelta atslēdziņas noslēpums?

    Mūzikas klausītājs aizvien ir pie radio

    Mūzikas industrijas uzņēmējiem jāaizmirst doma, ka hip-hop auditorija vēlētos pirkt savas iecienītās mūzikas diskus, visdrīzāk ne arī plates. Toties ir radio un internets, un radio aizvien saglabā līdera pozīcijas, kā cilvēki vispār šodien klausās mūziku. Vienubrīd es domāju, ka nu jau ar radio būs cauri, bet nekā, to klausās! Līdzīgi bija ar grāmatām, domāja, ka digitālajā laikmetā neviens nelasīs, bet tās aizvien eksistē.

    Šis noteikti ir hip-hop zvaigžņu laiks,

    bet atceramies, kā hip-hop pirms vairāk nekā 20 gadiem, līdzīgi kā agrāk rokenrols, ienāca ar protestu pēc nepieciešamajām pārmaiņām: «Viss slikti – rajonā slikti, visur slikti!» Tagad jau klausāmies vairāk izklaidējošu hip-hop mūziku, tā vairāk pielīdzinājusies popmūzikai jeb kļuvusi popsīgāka. Agrāk hip-hopā jebkurš no Latvijas māksliniekiem pauda reālu protestu, neviens sev nepieļāva kļūt par saldo džeku, auditorija to nepiedotu… Pamazām arī hip-hop pārstāvji atrada savu auditoriju, veidu, kā to uzrunāt, gūt panākumus un kļūt populāriem, nevis ar to, ka vairumam cilvēku riebjas viņu mūzika, bet gan tieši patīk to klausīties. Tā ir jauniešu mūzika, jāpieņem, ka paaudzes mainās, un pret pārmaiņām neko neizdarīt…  

    Rīmēšanā ir ko pamācīties no hip-hop

    Es ar apbrīnu skatos uz atsevišķiem māksliniekiem, kuri hip-hop dziesmām rīmē vārdus, un tas viss kopā labi skan. Lai arī esmu pieredzējis mūziķis un dzejnieks, arī es no viņiem mācos veidot atskaņas, jo veids, kā viņi to dara, mani pārsteidz – hip-hop sacerētāji tās atrod vārdiem, kuriem šķietami nav atskaņu. Protams, ka tekstos tiek vairāk runāts par dažādām sabiedrības problēmām, un, lai pateiktu, ka algas pārāk mazas, priekšnieks nekam nederīgs utt., ir jāprot savirknēt vārdus diezgan meistarīgi. Fonētiskajam tekstam jāiet kopā ar ritmu, bet hip-hop tieši ritmā izrunājot vārdu nedaudz citādi, kā esam ieraduši, tiek arī atrastas jaunas atskaņas.

    Hip-hop Latvijā strauji iegāja jomā, par kuru biju domājis, ka viņi tik ātri nespēs to sasniegt – uzstāties dzīvajā izpildījumā. Es esmu vecās skolas piekritējs, kā jādarbojas uz skatuves, ka man uz tās ir nepieciešamas bungas u.c. lietas., bet te iznāk viens pats hip-hop mākslinieks vai kopā ar DJ, un publika ir sajūsmā. Lai arī kā tas darbojas, jāatzīst, ka diezgan ekonomiski.

    Hip-hopa mākslinieks neiztrūkstoši arī palamājas, bet publika tieši to gaida un priecājas.

    Šīs auditorijas daļa noteikti ir palielinājusies, jo redzam, ka šie mākslinieki organizē koncertus lielajās zālēs, dodas koncerttūrēs, ir neiztrūkstoši vasaras festivālu dalībnieki.

    Vecos grandus nomaina Fiņķis, Patrisha u.c. drosmīgie

    Ja hip-hop mūsu grandi kā Ozols un Gustavo savulaik sevi pierādīja, ir populāri arī šodien, bet, protams, gaidām uzlecam jaunas zvaigznes. Varbūt grūti Fiņķi nosaukt par tipisku hip-hop mākslinieku, bet jāatzīst, ka viņš ir dabūjis gatavus vairākus meistarīgus gabalus, lai gan nenoliedzami popsīgākā un populārākā no tiem «Raķešu zinātne», sava nozīme ir arī Patrishai. Lieliski redzēt, ka reperis Ansis nesen ar bītmeikeru projektu «Netīrās cilpas» ieguva Latvijas Mūzikas ierakstu gada balvu «Zelta mikrofons» nominācijā «hip-hop albums».

    Mēs šajā laikā visi kopā piedzīvojam, kā hip-hop sevī miksē visus mūzikas žanrus, un šeit varam sadzirdēt gan popu, gan roku – hip-hop to visu spēj izmantot sev par labu.

    Radio noteikti būtu sava veida atspēriena punkts, kur jaunajiem pieteikt sevi un varbūt pat sasniegt klausītāju miljonus ārpus Latvijas robežām.

     

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē