Pārsteigts par ažiotāžu
Pandēmijas gadā redzētas dažādas idejas, kā ļaudis sevi cenšas pasargāt no ļaunā koronavīrusa, taču auto instruktora izgudrojums ir kaut kas nebijis. Daudzi, redzot neparastās uzpariktes foto, pat nosprieda, ka tas ir joks. Nekā!
Viss ir pa īstam – gan instruktors, gan braukšanas apmācību mašīna, kurā iebūvēta neparasta elpošanas sistēma. Šī izgudrojuma autors ir Ansis Slava, un topošos šoferus viņš māca jau ilgus gadus.
«Nebiju domājis, ka manis izstrādātais veids, kā pasargāt sevi no saslimšanas ar Covid-19, izraisīs tādu ažiotāžu,» sarunā ar PDz atzīst Ansis.
Vaicāts, kur nolūkojis šādu ideju, saka: «Nav jau ko tur daudz špikot. Ir paņemtas gatavas sastāvdaļas un saliktas kopā, izejot no veselā saprāta par to, kas jāpanāk. Es neesmu ne fiziķis, ne matemātiķis.
Kādreiz mums ar vecākiem bija kopējs ģimenes uzņēmums – nodarbojāmies ar šampinjonu audzēšanu. Tur zināmā mērā ir gan mikrobioloģija, gan pārtikas produktu ražošana un plūsma, gan dažādas prasības, kas jāievēro. Kopš tā laika man ir kaut kāda sapratne par sterilitāti, plūsmas dalīšanu, tīrām, netīrām lietām.»
Laiks sadzīvot ar vīrusu
Koronavīrusa dēļ braukšanas instruktoriem ilgu laiku bija liegta iespēja strādāt. Braukt ar auto iemācīt attālināti nevar, tāpēc neplānoti parādījās daudz brīva laika.
«Mājsēdē pirmajā laikā biju aizņemts ar darbiem, kas daudzu gadu gaitā nebija izdarīti aizņemtības dēļ. Taču vienā brīdī jau sāka šķist, ka mājsēde nebeigsies nekad.
Palasīju instruktoru čatu, kur kolēģi raksta, cik viss ir slikti. Ministru prezidents aicināja, ka ir laiks iemācīties sadzīvot ar to vīrusu. Sāku domāt, kā gan to varētu izdarīt, jo nav jau garantijas, ka pēc pāris mēnešiem nebūs klāt jauna kovida mutācija, pēc tam cita, un tā bezgalīgi. Cik tad ilgi mēs tā sēdēsim mājās?» saka Ansis.
Auto instruktoriem nav iespējas ievērot divu metru distanci no saviem studentiem, un Ansis sācis prātot, kā savā darbā paaugstināt drošību koronavīrusa laikā. Viņš izpētījis, ka arī maskas un respiratori nesniedz simtprocentīgu efektivitāti. Noplūde gar maskas malām pastāvot tik un tā. «Sapratu, ka pamatproblēma ir inficēta cilvēka izelpa.
Mēs varam mašīnā sēdēt maskās vai respiratoros, bet tik un tā atradīsimies kopīgā kovida vannā.
Tāpēc drošākais veids ir atrasties katram savā gaisa telpā,» secinājis instruktors. Ansis norāda, ka CSDD eksāmenu mašīnās tas ir veiksmīgi atrisināts ar atdalošu starpsienu, kas sadala mašīnas salonu divās neatkarīgās daļās. Savukārt instruktoru mašīnās šāds risinājums nav drošs, jo mācību laikā instruktoram ir jāiejaucas stūrēšanā vai jāpalīdz iedarbināt dzinējs. Starpsiena to liedz.
«Nolēmu meklēt citus veidus, kā neinficēt vienam otru braukšanas laikā. Mēģināju atrast jau gatavu risinājumu interneta dzīlēs, bet visi, kurus izskatīju, aizsargā tikai ieelpu, ignorējot to, kur paliek infekciozā izelpa.»
Domājot, kā varētu izelpu izvadīt no auto salona, Ansis uzdūries 3M 7500 sērijas sejas pusmaskai ar FFP3 klases filtriem.
«Nopirktu to un palūdzu labam paziņam ar 3D printeri uzmodelēt un izprintēt pāreju, ko pievienot šai pusmaskai. Pāreja vajadzīga, lai maskai varētu pievienot cauruli, pa kuru izelpa tiek izvadīta no mašīnas salona,» sistēmu skaidro Ansis. Divas izvades iestrādātas organiskā stikla plāksnē, kas piestiprināta pie mašīnas loga.
«Mašīna konstruktīvi nav izmainīta. Loga stikls ir nedaudz palaists uz leju, un tajā vietā ielikts organiskā stikla ielaidums. Kad šī sistēma vairs nebūs vajadzīga, to varēs viegli izņemt laukā. Līdzīgi kā sekcijas stiklu,» skaidro viņš.
Brīvprātīga izvēle
Ansis saka – lietot vai nelietot viņa izgudrojumu, kuru pats nosaucis par izelpas masku, ir katra klienta brīvprātīga izvēle.
«Cilvēkiem, kas pie manis mācās, neuzspiežu to likt. Pirms studenti sāka nākt pie manis uz nodarbībām, ZOOM platformā novadīju visiem tādu kā ievadlekciju. Mēs šo jautājumu izdiskutējām, izskaidroju, kā un kāpēc to būtu vēlams lietot. Ja studenti izvēlas nākt uz nodarbību ar citiem aizsarglīdzekļiem, es neiebilstu. Man gan ir prasība lietot FFP3 respiratoru un cimdus ar pārklājumu plaukstas daļā,» saka instruktors.
Ja kāds students tomēr gribētu lietot Anša izgudroto uzparikti, tā viņam izmaksātu 50 eiro.
«Šajā summā ietilpst maska, filtri un 3D pāreja,» skaidro Ansis. Pagaidām interesentu neesot. «Šādā maskā braucu tikai es, studenti lieto respiratoru. Daudziem kopš pandēmijas sākuma finanses ir sarukušas, un 50 eiro arī ir būtiska summa.»
Vai ar šādu aparātu uz sejas nav apgrūtināta redzamība un dzirdamība? «Tieši otrādi. Patiesībā ar šo masku ir daudz vieglāk strādāt nekā ar parasto sejas masku. Īpaši tiem, kuriem ir brilles. Lietojot parastās maskas, brilles aizsvīst, bet ar manis izgudroto var ērti lietot gan saulesbrilles, gan optiskās brilles. Arī dzirdēt caur masku var tīri labi,» apgalvo Ansis.
Un kā ar policiju? Policisti likumsargi nav izrādījuši interesi par dīvaino mācību auto?
«Cik mēs pilsētā esam braukuši, policisti neizrāda pastiprinātu interesi,» saka instruktors.
Un kā ar parastajiem satiksmes dalībniekiem? «Kad vēl tikai testēju masku un braukšanas mācības nebija atļautas, biju atbraucis šajā maskā uz Rīgu. Tad gan viens šoferis uz mani raudzījās pārsteigts. Bet citādi neesmu manījis, ka baigi blenztu vai fotografētu,» teic Ansis.
Vai viņš nav domājis šo metodi patentēt? «Nē, jo tur jau nav īsti, ko patentēt. Vienīgā patentējamā detaļa ir pāreja. Es gan ceru, ka līdz ar vakcinācijas tempa pieaugumu koronavīrusa vilnis beigsies, un mēs varēsim atgriezties ierastajās sliedēs. Taču, ja tik ātri tas vēl nenotiks, būs vismaz efektīvs veids, kā sevi pasargāt, lai strādātu tālāk.»