Skaidrs, ka klasika var būt gandrīz jebkas. Protams, tā ir antīkā pasaule, romiešu arhitektūra, mūzika vai arī nedarbos pieķerta politiķa nesavaldīgs izteiciens. Arī vecmāmiņas kostīms var būt ļoti klasisks. Tātad varam secināt, ka šis jēdziens ir visnotaļ ietilpīgs un, ja tiek attiecināts uz automašīnām, arī visai stiepjams. 50. gadu Mercedes-Benz 300 SL ir īsts klasiķis, tur šaubu nav. Kādēļ?
Jo tā pievilcība ir nemirstīga. Jo tas atspoguļo vienu vēsturisku pacēluma mirkli, izstaro perfektu harmoniju, turklāt arī iezīmē veselas ēras beigas. Bet vai tā paša laika Opel Rekord arī ir klasiķis? Formāli jā, jo mūsdienās 50. un 60. gadu modeļi oficiāli tiek ierindoti klasisko automobiļu kategorijā. Taču, vērīgāk paskatoties, tas tāds tomēr nav – varbūt tikai mīlīgs veterāns. Taču vēl grūtāk ir atbildēt uz jautājumu: kas būs klasiķi nākotnē? Un kādēļ? Šī joma ir tipisks rēbuss – mīnu lauks. Itin bieži pagātnē cilvēki ir piešķīruši apzīmējumu nemirstīgs tādiem automobiļiem, kas pēc neilga laika pazuda vēstures mēslainē.
Turpretī citus, piemēram, Jaguar MK II, savulaik eksperti uzskatīja kā nemodernus. Bet tagad? Tieši tā, klasiskāk jau nu vairs nevar būt. Un tomēr mēs uzdrošināsimies vilkt ārā kristāla bumbu: kuram no mūsdienu automobiļiem piemīt potenciāls kļūt par klasiķi? Kuru no visiem mēs visvairāk vēlēsimies iegūt, pēc kura visvairāk ilgosimies? Te nu ir mūsu izvēle.
Citi lasa
Audi R8
Kaut kas tāds bija tikai vienreiz un vairs nekad neatkārtosies – Audi tīrasiņu supersporta automobilis. Rets, ekskluzīvs, ar vidū novietotu desmit cilindru motoru. Vācijas slepenā zvaigzne, vienīgais auto, kas norāva lauru vainagu Porsche. Maz ticams, ka kaut kas tāds vēl kādreiz atkārtosies, jo sevišķi tagad, kad abas markas ietilpst vienā koncernā.
No tā jau arī nebūtu lielas jēgas, turklāt vairāk par astoņiem cilindriem nav lielas nākotnes. Tātad ceļš uz pieczvaigžņu klasiķa nākotni šķiet jau nobruģēts. Tādi sasniegumi līdz šim ir bijuši tikai vienam Audi – pašam pirmajam Quattro.
Vērtējums: Audi supersporta automobilis – tas nepārprotami kļūs par klasiķi.
Klasikas potenciāls: 4,5 / 5
Alfa Romeo Brera
Jāatzīst, ka Brera nebija nekādi lieli panākumi. Tas bija pārāk smags, pārāk ēdelīgs; autotestētāji sprieda, ka šis nu gan nav nekāds uzvarētājs. Bet tas taču netraucē. Šā automobiļa stiprās puses ir drīzāk emocionālas: tā ir viena no skaistākajām pēckara Alfa Romeo kupejām – līdz ar Giulietta Sprint un Giulia GT. Perfektas proporcijas, nevainojama un bez jebkādiem liekiem izgreznojumiem, ar ko tik bagāta tagadējā automobiļu mode.
Skats, kas apgarotam autobraucējam liks aizrauties elpai. Vēl tas ir pieejams pavisam jauns, vēl to ražo, bet tā dienas ir skaitītas. Pēctecis šai Alfa Romeo kupejai tik drīz nav gaidāms. Protams, šis būs izturīgāks kā tā agrākie modeļi, kas mēdza izšķīst ūdenī. Un kādreiz mēs to uzcelsim arī uz podesta.
Vērtējums: Tā ir kādas klasiskas tradīcijas beigu punkts: pagaidām pēdējā Alfa kupeja.
Klasikas potenciāls: 3 / 5
Land Rover Defender
Kur gan šeit vairs ir nākotnes klasiķi, ja Defender tāds bijis jau no sākta gala. Un šā statusa cēloņi ir nepārprotami. Pirmkārt, tas ir vienreizīgs un tādēļ arī nesalīdzināms. Otrkārt, tā forma ir strikti funkcionāla – nekāda dizaina, izskaistinājumu, tīra funkcionalitāte. Un arīdzan klasiski: tas ir Land Rover Defender braucamais gandrīz bez kompromisiem, dzimis, lai darītu savu darbu.
Kaut ko tādu uzdrošinās vien Land Rover. Citi varbūt ir to mēģinājuši, bet nav spējuši ilgi noturēt šo līniju. Ja nu vienīgi Mercedes ar savu G modeli. Cik ilgi šis klasiķis vēl pastāvēs? Nebaidieties, daži gadiņi šim anglim vēl atvēlēti.
Vērtējums: Automobiļu klasiķa iemiesojums. Piedevām vēl dzīves laikā.
Klasikas potenciāls: 5 / 5
Mercedes-Benz G-Klase
Ja Mercedes izstrādā Land Rover, tad tas katrā ziņā notiek ilgāk (ražošana sākta 1979. gadā), dārgāk, sarežģītāk un visā visumā gandrīz vai perfekti. Kopīgās īpašības: tāpat kā Defender, arī G modelis ir radīts smagam darbam, smagiem apstākļiem , grūtību pārva- VW Beetle Cabrio Mercedes G modelis pavisam atvērts. Tāds jauks kabriolets, ko gribas filmēt uz lauku ainavas fona, gluži kā tā priekšteci VW vabolīti. Un jau tagad šķiet, ka topošajam sekotājam diez vai izdosies aizpildīt tukšumu, kas radīsies pēc New Beetle aiziešanas. rēšanai, neņemot vērā nevienu dizainera vēlmi vai jebkādas mārketinga stratēģijas.
Tieši tāpēc tas ir kļuvis par kulta auto, tieši tāpēc tas tik ilgi ir veiksmīgs – tā vērtība tik noturīga. Velti būtu mēģināt radīt tā sekotāju, kaut kas tāds tikai padarītu pašu koncepciju ūdeņaināku, liktu ievērot tādus kompromisus, ko nekad nepieņems neviens īsts G modeļa draugs. Tādēļ ceram, ka mēs vēl ilgi spēsim par to priecāties, par Vācijas savu Land Rover.
Vērtējums: Klasiķis jau no pirmajām dzīves minūtēm. Tāds, kas vienmēr ir uzticīgs pats sev.
Klasikas potenciāls: 5 / 5
BMW 1. sērija
Kad tas būs pavisam pazudis, tikai tad sapratīsim, kā mums pietrūkst. Šā kompaktā auto ar aizmugures piedziņu laiks ir pagājis. Un, kā izskatās, uz neatgriešanos. Septembrī parādīsies jaunais 1. sērijas modelis: garāks, platāks, smagāks, vārdu sakot, vairs ne kompakts. Tiesa, kupejas un kabrioleta formā arī šis modelis vēl turpinās savu eksistenci, taču tas neko nemaina.
Senču galerija, kas sākās ar 2. sēriju 60. un 70. gados, ir noslēgusies ar tagadējo 1. sēriju. Iztrūkumu piedāvājumā tagad aizpildīs tradicionālas koncepcijas auto ar priekšpiedziņu. Tik tālu nu mēs esam! Tiem, kas spēj novērtēt klasiskās BMW vērtības, vajadzētu paspēt nopirkt vienu eksemplāru, lai braukšana vēl arvien sagādātu prieku.
Vērtējums: Pēdējais aizmugures piedziņas auto kompaktklasē – ar to pietiek, lai kļūtu par goda klasiķi.
Klasikas potenciāls: 4,5 / 5
Lotus Elise
Kad Lotus laida klajā pirmo Elise, šīs markas fani bija sajūsmā. Un ne tikai viņi: šeit nu mazs, bet labi ieredzēts autoražotājs pierādīja, ka arī moderns sporta auto var būt patiesi viegls un kompakts. Priekšnoteikums – tam jākoncentrējas uz būtisko un jāizvairās no kompromisiem. Tādēļ Lotus pietiek tikai ar mazu motoru, lai paveiktu lielas lietas – pa Eiropas lauku ceļiem to tik viegli nebūs apdzīt.
Līdz ar to Elise atbilst Lotus dibinātāja Kolina Čepmena moto: kļūt ātrākam, pievienojot vieglumu. Bet šodien sākušas valdīt citas vēsmas – Lotus tiecas pēc jaudas un luksusa, te vairs nav vietas vienkāršiem pagātnes sporta auto.
Vērtējums: Pēdējais īstais Lotus? Pavisam iespējams, bet katrā gadījumā īsts klasiķis.
Klasikas potenciāls: 4,5 / 5
Mercedes-Benz C 63 AMG
Šī mašīna ir traka: ņemam neievērojamu, prātīgu, pensionāru iecienītu vidējās klases auto un iestūķējam tajā lielāko V8 motoru, kāds vien Vācijā pieejams. Vai vēl kādi jautājumi? Jā, pareizi: 6,2 litru motora tilpums, tas nozīmē 457 ZS un 600 Nm. Toreiz, sešdesmitajos, tik daudz muskuļu bija ASV izcilāko auto izlasei – klasiķiem, kas šodien jau maksā sešciparu skaitļus. Bet tagad mūs ar to iepriecina Mercedes, vecais labais Daimler. Jautājums tikai, cik ilgi.
ZS monstru ēra tuvojas savam galam – ātri un šoreiz, kā izskatās, uz visiem laikiem. Tāpēc C63 pēc savas karjeras beigām neapšaubāmi papildinās klasiķu rindas. Tas būs kā piemineklis laikiem, kad ZS pārmērības vēl bija cieņā.
Vērtējums: Nekādas samazināšanas, nekādi hibrīdu brīnumi, tikai motora tilpums un daudz cilindru.
Klasikas potenciāls: 4 / 5
Citroen C6
Klasiķi nerodas mārketinga aktivitāšu rezultātā. Tos nevar vienkārši izdomāt, uzprojektēt. Tie rodas paši no sevis, un neviens cits autoražotājs to nezina labāk par Citroën. Vai arī, precīzāk sakot, zināja. Jo kopš CX laikiem, tātad nu jau 20 gadus, Citroën tādu nav bijis. Vai arī tomēr ir? Ekstravagantais C6, pārdots nelielā daudzumā, varētu tāds kļūt.
Jāatzīst gan, ka dizaineri pārāk skaidri ļauj noprast, ka viņiem ir bijis šāds nodoms. Un skaidrs, ka tāda dizainiska un tehniska (hidropneimatiska) unikuma, pavisam atšķirīga no pārējiem, otra tāda Citroën tik drīz vairs nebūs.
Vērtējums: Šodien to izvēlas tikai retais. Bet pēc dažiem gadiem mēs pēc tā sērosim.
Klasikas potenciāls: 4 / 5
Chrysler 300C
Kā būtu jāizskatās automašīnai, kas simbolizē amerikāņu raksturu. Tas nav ne pikaps, ne milzīgs ielu auto kā toreiz 50. un 60. gados (tie laiki ir pagājuši), bet arī ne Eiropas vai japāņu auto atdarinājums. Neviens to īsti nezina un, kas zīmīgi, vismazāk jau paši jeņķi. Slavējams izņēmums – Chrysler 300C.
Tiešs trāpījums: spēcīgs, liels, ārkārtīgi stilīgs, savā robustajā veidolā patīkami atšķirīgs no kosmopolītiskās vienmuļības un tādēļ arī tik veiksmīgs. Turklāt vienlaicīgi arī pietiekami moderns. Bet, kā izskatās, šis auto arī paliks tāds vienīgais. Tādēļ tas izskatās pēc īsta klasiķa.
Vērtējums: Citāds – spēcīgu raksturu, amerikānisks – 300C rāda, kā tas būtu jādara pareizi.
Klasikas potenciāls: 3 / 5
Renault Laguna Coupe
Kupejām, kuru vienīgais pienākums ir būt elegantām un kas tiek ražotas lēni un prātīgi, Francijā ir senas tradīcijas. Bez šaubām, tādas parasti ražoja Peugeot, tādēļ pārsteigums ir vēl jo lielāks, ka Renault stilīgo divdurvju auto ražotājam spēj sniegt tādu mācību. Laguna Coupe pilnīgi aizēno savu konkurentu 407 Coupe ar visu tā eleganci.
Protams, tam savā klasē nav jābaidās no konkurences. Patiesībā tie ir labi priekšnosacījumi pirkumam, tomēr šim francūzim neiet nemaz tik viegli ar cienītāju atrašanu. Bet kā nākotnes klasiķi šī nelielā izplatība to padara tikai interesantāku.
Vērtējums: Klasika franču gaumē: skaista, reta un, visticamāk, bez nākotnes.
Klasikas potenciāls: 3 / 5
Rezumējums
Nenosodiet mūs bargi – pat mēs nezinām, ko pēc divdesmit gadiem cilvēki cels uz podesta. Bet, ja runājam par mūsu izlasi, tad izredzes ir visai labas.