NVD Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece Sintija Kājiņa skaidro, ka saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 10. panta otro daļu informāciju par pacientu drīkst izpaust tikai ar viņa rakstveida piekrišanu.
Ja pacients šādu piekrišanu nav devis, tad ārstam nav pienākums sniegt informāciju citām personām.
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 7. panta pirmo daļu – ja pacients sava veselības stāvokļa vai vecuma dēļ pats nespēj pieņemt lēmumu par ārstniecību, tiesības pieņemt lēmumu par piekrišanu ārstniecībai kopumā vai ārstniecībā izmantojamai metodei vai atteikšanos no ārstniecības vai ārstniecībā izmantojamās metodes ir pacienta pilnvarotajai personai, bet, ja tādas nav, – pacienta laulātajam, un, ja tāda nav, –
pilngadīgam un rīcībspējīgam tuvākajam radiniekam šādā secībā: pacienta bērniem, pacienta vecākiem, pacienta brālim vai māsai, pacienta vecvecākiem, pacienta mazbērniem.
«Informācijas norādīšana, piemēram, par kontaktpersonu, E-veselībā ir kā papildu pacienta tiesības norādīt kādu konkrētu personu, deleģējot konkrētas tiesības noteiktam cilvēkam.
Ja šāda persona nav norādīta, tad, protams, ārstniecības iestādes vadās pēc spēkā esošā normatīvā regulējuma, ievērojot pacienta tiesības.
Kopumā E-veselībā pacientam ir tiesības veikt vairāku veidu deleģējumus, dodot konkrētam cilvēkam noteiktu tiesību apjomu, kas skar ar veselību un veselības datiem saistītos jautājumus,» atgādina Sintija Kājiņa.
Gan pēc negadījuma, gan kritiskā brīdī
Kā stāsta NVD pārstāve, ārsti ar E-veselības portālā norādīto kontaktpersonu sazinās gadījumos, ja pacients pēc ceļu satiksmes negadījuma, infarkta, insulta vai cita notikuma tiek nogādāts ārstniecības iestādē
un ir bezsamaņā vai ļoti smagā stāvoklī, un pacientam pašam nav iespējas informēt tuviniekus par savu atrašanās vietu un veselības stāvokli.
Tāpat E-veselībā norādīto informāciju par kontaktpersonu nepieciešamības gadījumā izmanto arī Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD), kas ir izveidojis īpašu informatīvo tālruni 67337750, uz kuru zvanot iespējams saņemt ziņas, vai un uz kuru slimnīcu mediķi ir nogādājuši cietušo.
Taču svarīgi zināt – apstiprināt izsaukuma faktu un norādīt slimnīcu, uz kuru cietušais ir nogādāts, NMPD drīkst tikai pacienta noteiktajām kontaktpersonām, kas norādītas E-veselībā.
Tas ir drošības solis, lai izvairītos no situācijām, kad kāds mēģina iegūt šādu informāciju negodīgos nolūkos vai aiz ziņkārības.
Ja informācija nav norādīta, tad atkarībā no situācijas – ja ir iespējams cilvēku identificēt, noskaidrot personas datus (viņam ir dokumenti, mobilais tālrunis vai jebkas cits, kādā veidā var atrast kontaktus) – tiek meklēti tuvinieki, radinieki. Ja nav nekādas informācijas, tiek iesaistīta policija.
Kā un kur norādīt kontaktpersonu?
To var izdarīt www.eveseliba.gov.lv. autorizējoties ar kādu no kvalificētajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem (mobilo lietotni eParaksts mobile, personas apliecību (eID karti) vai mobilo lietotni Smart-ID).
Kontaktpersonu informāciju norāda sadaļas Personas dati apakšsadaļā Kontaktpersonas.
Cilvēki, kuri neizmanto internetu, informāciju par kontaktpersonu kārtējās vizītes laikā var lūgt norādīt savam ģimenes ārstam vai citam prakses darbiniekam, kuram ir piekļuve valsts E-veselības sistēmai.
E-veselībā par savu kontaktpersonu jānorāda šāda informācija:
- kontaktpersonas veids (māte, tēvs, vīrs, sieva, civilvīrs, civilsieva, māsa, brālis, meita, dēls, kaimiņš, kolēģis, draugs, sociālās aprūpes darbinieks vai cits),
- kontaktpersonas vārds un uzvārds,
- kontaktinformācijas veids – tālrunis, e-pasts vai cits,
- kontaktinformācija, piemēram, tālruņa numurs, e-pasta adrese utt.
Svarīgi jautājumi
- Kādos gadījumos E-veselībā vērts norādīt vairākas kontaktpersonas?
Vairākas kontaktpersonas E-veselības portālā var noradīt drošības nolūkos, piemēram, ja viena kontaktpersona darba vai citu apstākļu dēļ nevar pacelt tālruni zvana laikā. Tad ārstniecības personas var mēģināt sazināties ar citu personu, kas norādīta pie kontaktpersonām.
Papildu informācijai, ja informāciju pieprasa pacienta pilnvarotā persona un saņem atteikumu, tad jāvēršas ārstniecības iestādē, kas atteikusi, ar iesniegumu.
NVD pārstāvji vērš uzmanību, ka ārstniecības iestāde var atteikties sniegt detalizētu informāciju pa telefonu, jo nav iespējas dokumentāli pārliecināties par to, vai informāciju pieprasa tieši persona, kas norādīta kā pilnvarotā vai kontaktpersona. Tāpat informāciju var nesniegt gadījumos, ja pacients ir pie samaņas un ārstniecības personai to liedzis darīt. Tāpēc katrs gadījums ir vērtējams atsevišķi.
- Vai kontaktpersonu iespējams mainīt?
Jā, gadījumos, kad norādītā informācija vairs nav aktuāla, to var mainīt.