Situācija – Kundzei cienījamos gados veselība neļauj pašai saņemt izmeklējumu rezultātus, taču tie nepieciešami tālākai ārstēšanai. Ne visi pakalpojumu sniedzēji piedāvā iespēju rezultātus aizsūtīt elektroniski. Kundze lūdz palīdzību kaimiņienei, taču poliklīnika atsakās viņai izsniegt atzinumu: lai sirdzēja nāk pati vai arī gādā notariāli apstiprinātu pilnvaru!
Kā rīkoties pacientam, lai šajā gadījumā tiktu pie rezultātiem?
Pietiek ar parastu pilnvaru. Jā, tā varētu būt viltota, bet – kas liedz ārstniecības iestādei piezvanīt kundzei un pajautāt, vai tiešām viņa uzrakstījusi pilnvaru? Izmeklējuma rezultātus iespējams arī nosūtīt pa pastu, bet, runājot par telefonisku atbildi, ārstniecības iestādei ir jāveido pietiekami droša sistēma, kā identificēt zvanītāju, piemēram, izsniedzot paroli.
Pieņēmums, ka pa telefonu pacienta datus nedrīkst sniegt, ir kļūdains. Tomēr tādā gadījumā jābūt izstrādātai autentifikācijas sistēmai, lai garantētu datu drošību. Ja ārstniecības iestāde atsakās sniegt ziņas pa telefonu, jo tai šādas sistēmas nav, jārunā par sliktu pakalpojuma kvalitāti. Tāpat ārsti nereti cenšas atkratīties no zvanītājiem, aizbildinoties ar regulu, lai gan negrib darīt darbu, par ko nesaņem atalgojumu. Latvijā joprojām trūkst izpratnes par telefonkonsultāciju, lai gan tā ir daļa no mūsdienīgas veselības aprūpes un ļautu saņemt samaksu par attālināti sniegtām konsultācijām.
Ja cilvēkam ir pazīmes par īpašām fiziskām vai garīgām vajadzībām (nav pat jābūt oficiāli noteiktai invaliditātei!), jāņem vērā, ka Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām nosaka: informācijas saņemšana ir ļoti būtiskas tiesības un, lai tās īstenotu, jānodrošina dažādi informācijas tehnoloģiju risinājumi.
Jaunajā regulā teikts, ka «personas datu apstrāde būtu jāveido tā, lai tā kalpotu cilvēkam».
Ko darīt, ja medmāsa slimnīcas nodaļā atsakās izsniegt analīžu rezultātus pašam pacientam?
Medicīnas iestādei nav tiesību liegt pacientam iepazīties ar saviem veselības datiem! Jaunā regula prasa precīzi noteikt, kādā veidā tu vari iepazīties ar saviem analīžu un izmeklējumu rezultātiem, anamnēzi, ārstēšanas plānu un citām niansēm. Diemžēl līdzīgi pārkāpumi nav retums: pacients vēlas konsultēties ar citu ārstu, bet esošais atsakās izsniegt kartītē pieejamo informāciju.