Matemātika ir visapkārt
Viena no domāšanas operācijām ir spēja salīdzināt, ko var novērot jau agri – bērns spēj atšķirt savējos cilvēkus no svešiem. Lai vingrinātu spēju salīdzināt, var dot bērnam divas vienādas krāsas un izskata pogas, karotes, krūzes, un tad var salīdzināt – kura no tām lielāka. Var arī salīdzināt, piemēram, rotaļu automašīnu izskatu – cik kurām durvju, vai ir kravas kaste, kāda ir krāsa utt.
Svarīgi ir arī spēt analizēt jeb domās lietas sadalīt pa daļām vai īpašībām, kā arī spēt sintezēt jeb, ņemot vērā īpašības, spriest par lietas veselumu.
Prasmi analizēt var vingrināt, piemēram, saverot krelles vai būvējot māju no klučiem pēc parauga, sintezēšanu – liekot puzles, krāsojot attēlus.
Vēl viena no domāšanas operācijām ir spēja abstrahēt – spēja saskatīt svarīgākās īpašības, nekoncentrējoties tikai uz sīkumiem, un spēja vispārināt – atrast kopīgo dažādām lietām. Spēju vispārināt var vingrināt, salīdzinot un spriežot, kas kopīgs vienādām lietām – visiem cilvēkiem, visām puķēm, visiem kvadrātiem. Savukārt prasmei sintezēt nāk par labu uzdevumi, kuros no dažādām lietām jāizvēlas tās, kurām kopīgas īpašības, piemēram, izkrāsot bilžu grāmatā tikai taureņus, nosaukt tikai tās zināmās pasakas, kurās darbojas pūķis, izvēlēties tikai lelles ar tumšiem matiem.
Būtiska domāšanas operācija ir arī spēja klasificēt, un te labi noder šķirošanas vingrinājumi, kurus bērniem varam piedāvāt jau no divu gadu vecuma. Savukārt spēja sistematizēt palīdz grupēt noteiktā secībā, kas, bērnam pieaugot, būs nozīmīga laika plānošanā, un arī te palīdz vingrinājumi, kuros lietas jāsarindo noteiktā secībā, dažādas kustību spēles, kurās svarīgi ievērot secību, kā arī ļoti palīdz relatīvi nemainīgs bērna ikdienas ritms.
Atbilstoši piemēri bērna vecumam
Kad pirmsskolas vecuma bērnam tiek rādīti pirmie vingrinājumi matemātikā, joprojām svarīgi ņemt vērā, lai mazajam būtu iespēja šīs abstraktās darbības ar skaitļiem izprast, arī aptaustot un izmantojot reālus priekšmetus, nevis tikai zīmējot priekšā uz papīra. Izvēloties piemērus no ikdienas, būtiski arī padomāt pāris soļu uz priekšu, lai bērnu neapmulsinātu, ar tādiem piemēriem kā «sadalīsim piecus kaķēnus trim bērniem – katram būs pa 1,7 kaķēniem».
Dalīšanā minot piemērus ar dzīvām būtnēm, daudz labāk ir izstāstīt, ka katram bērnam būs pa kaķēnam, bet divi kaķēni paliks pāri.
Populārākie raksti
Matemātika pasakās
Dažādus matemātiskos jēdzienus varam novērot arī tautas pasakās, piemēram, virzienus: taisni cauri mežam, pāri upei, uz priekšu, gar zemi, augstu gaisā, nomest lejā, katrs uz savu pusi, viņpus mežam, zem koka un citus. Tāpat pasakās bērni gūst pirmo pieredzi par mēriem, piemēram, maza mājiņa, jaunākais dēls, mērens vīrelis, un priekšstatus par skaitļu virknēm, kas būs jāapgūst skolā, piemēram, istaba aiz istabas, atsiet vienu mezglu, tad otru mezglu, tad trešo mezglu, kā arī kopu jēdzienus: gan kopas, kurā ir galīgs skaits vienību (trīs pūķi), gan bezgalīga skaita kopas (visa putra), gan arī tukšas kopas (nekas pāri nebija palicis).
Pasakās lasāms arī par sadalīšanu divās daļās, piemēram, sadalīt maizi uz pusēm, aizpeldēt upē līdz pusei, kā arī par funkciju sakarībām – jo mazāks augums, jo lielāka dūša vai arī jo mazāk ļaunuma sevī turēsi, jo labāk pašam veiksies.
Vislabāk bērns sapratīs, ja matemātiku parādīsim ikdienas dzīvē. Dalīšanā – dalām īstus augļus, dārzeņus, picu vai kūku!
Arī saskaitīšanu un atņemšanu mazais apgūs veiksmīgāk, ja dosim saskaitīt un atņemt īstas lietas, nevis tikai zīmēsim uz papīra.
Tikai pēc tam, kad bērns darbojies ar saskaitīšanu un atņemšanu, izmantojot īstas lietas, varam mācīt tās pierakstīt – zīmējot, izmantojot uzlīmes vai zīmodziņus.
Bērnam, kas tikko aizrāvies ar saskaitīšanu un skaitļu pierakstīšanu, tas var būt aizraujoši – tabulā jāievieto divu skaitļu saskaitīšanas rezultāts, līdzīgi kā reizināšanas tabulā.
Ar pērlēm tiek parādīts princips, kā veidotas skaitļu šķiras – vieni, desmiti, simti un tūkstoši. Tāds pats princips novērojams arī naudas vienībās, tomēr sākumā bērnam var būt grūti izprast naudas daudzumu jēdzienu.
Kad bērns izpratis skaitļu šķiru veidošanos, īstais laiks ierādīt divciparu skaitļu veidošanu – kāds skaitlis rodas desmitiem pievienojot vienus? Var pagatavot īpašu grāmatiņu. Arī te talkā var nākt pupas, zirņi, kluči un citi priekšmeti.
Kad mazais sapratis skaitļu šķiru principu, var piedāvāt saskaitīt un atņemt četrciparu skaitļus ar skaitīkļiem – visticamāk, bērnam patiks rēķināt tieši lielus skaitļus un pārliecināties par savu varēšanu!
Cik gadā dienu? Cik dienu katrā mēnesī un katrā gadalaikā? Kurā diena gadā ir mana dzimšanas diena? Bērns skaita pērles, un arī te ir darbs ar saskaitīšanu, atņemšanu un pat reizināšanu un dalīšanu.