Kāpēc R burtu bērni parasti iemācās teikt visvēlāk?
Tas ir dabiski, jo sīkā motorika un koordinācija attīstās pakāpeniski. Tieši tāpat kā bērnam jāiemācās satvert rotaļlietu, pakāpeniski apgūstot arvien smalkākus satveršanas paņēmienus, ir jātrenē arī mēle. R prasa vissarežģītāko artikulāciju, jo ir nepieciešams vienlaikus pacelt mēli uz augšu, pūst elpu un vibrēt mēli. Kamēr mēles muskulis nav pietiekami attīstīts, R skaņa nesanāk. Bet, jo artikulācijas aparāts ir attīstītāks, jo mēle gatavāka šo skaņu izrunāt.
Vai vajadzētu pievērst īpašu uzmanību, pildīt vingrinājumus, lai R izrunu apgūtu agrāk?
Līdz triju gadu vecumam bērns nav jāsteidzina, īpaši trenējot R skaņu. Taču, ja vecāki un audzinātāji grupiņā nodarbosies papildus, tas nāks par labu ne tikai R skaņai, bet valodai un izrunai kopumā. Runājot konkrēti par R, bērns to var iemācīties izrunāt līdz pat septiņu gadu vecumam, un tas ir normāli. Cita lieta, ka tad, ja bērns sešos gados aiziet uz skolu un vēl neprot izrunāt R, tas var atsaukties uz viņa lasītprasmi un rakstītprasmi. Jo, ja bērns neizrunā kādu skaņu, tad viņš nevar izlasīt un uzrakstīt vārdu pareizi, īpaši, ja tās ir vairākas skaņas. Dažkārt var ciest arī bērna pašapziņa, jo grupiņā vai klasē kāds var pasmieties, pamēdīties. Tāpēc, manuprāt, ja piecos gados bērns neizrunā R vai citu skaņu, vajadzētu konsultēties ar logopēdu.
Kas ietekmē to, ka viens bērns R izrunu apgūst agrāk, cits – vēlāk?
Tas atkarīgs no individuālās attīstības – kā attīstās bērna sīkā motorika, lielā motorika, koordinācija. Vienam tas notiek agrāk, citam – vēlāk. Taču tas, cik agri vai vēlu bērns sāk izrunāt R, neietekmē viņa sekmes turpmāk. Dažkārt bērns 4–6 gadu vecumā var uzkavēties stadijā, ka tūlīt, tūlīt burtiņam jau jābūt, bet – kā nav, tā nav. Tad atliek aiziet pie logopēda divas trīs reizes, mazliet pamasēt mēlīti un parādīt, lai bērnam top skaidrs, kā skaņu veidot. Sākot no triju gadu vecuma, reizi gadā pie logopēda būtu vērts aiziet vienkārši tāpat – profilaktiski. Logopēds profesionāli izvērtēs bērna runas attīstību atbilstoši vecumam. Ja viss ir kārtībā, tad uz gadu par logopēdu var aizmirst, bet, ja, piemēram, jau trijos gados var novērot starpzobu izrunu, tad nav ko gaidīt, jo, bērnam nepalīdzot, pati tā nepāriet.
Citi lasa
Vai dažkārt nepieciešams arī pārgriezt mēles saitīti?
Jā, ir gadījumi, kad saite ir par īsu un to pārgriež, bet tas jāskata katrā konkrētajā gadījumā individuāli, jo ne vienmēr bērni ar īsu mēles saitīti neizrunā šo skaņu. Un ir gadījumi, ka arī tad, ja bērns ar īsu mēles saiti R neizrunā, pastrādājot ar vingrinājumiem, skaņu var iemācīties.
Kādi ir labākie vingrinājumi R izrunas trenēšanai, kurus bērns ar vecākiem var veikt mājās?
Ļoti svarīgi, lai, pildot vingrinājumus mājās, to darītu pareizi. Galvenā kļūda, ar ko sastopamies, – vecāki paši ir mēģinājuši parādīt bērnam, kā veidot R skaņu, bet neparāda, kā skaņa veidojas, un bērns sāk šo skaņu izspiest no kakla. Tas ir nepareizi, un to pārmācīt ir daudz grūtāk. Tad labāk nedarīt nemaz. Vislabāk aiziet uz konsultāciju pie logopēda, kurš parādīs, kā pareizi pildīt vingrinājumus. Tāpēc mācīt bērnam R izrunu, atdarinot traktora vai motocikla skaņas, nevajag. Tā vietā labāk izskaidrot un parādīt, ka skaņa rodas, turot mēli pie aukslējām, pūšot tai pa vidu gaisu, lai mēles gals vibrētu. Iesaku trīs vienkāršus vingrinājumus, kuri veicinās mēles muskuļu attīstību un kurus pildot, neko nevar izdarīt nepareizi.
- Garšīgais saldējums – ar platu mēli laiza augšlūpu, it kā tur būtu palicis kaut kas garšīgs. Mute pavērta brīvi.
- Krāsotājs – mutei jābūt atvērtai, mēles gals jāceļ augšā pie aukslējām un jāveic tādas kustības, it kā ar mēli krāsotu griestus, – uz priekšu un atpakaļ. Svarīgs nosacījums – zods paliek nekustīgs.
- Zirdziņš – klakšķināt mēli, atdarinot zirga pakavu klabēšanu. Ļoti sens un labs vingrinājums, ko mācīt bērnam jau no divu gadu vecuma.
Katru vingrinājumu vēlams atkārtot piecas līdz astoņas reizes!