Laikam ikviena mamma jau kopš brīža, kad mazulis sācis lalināt, gaida, kad viņš beidzot sāks runāt. Katram bērnam ir savs temps, kā apgūt un izteikt pirmos vārdiņus, tomēr daudz ātrāk un raitāk viss notiek tad, ja vecāki aktīvi iesaistās. Šoreiz par vingrinājumiem bērniem gada vecumā un mazliet vecākiem.
Kā palīdzēt attīstīt valodu?
Bērna ķermeņa kustībām un runas motorikai ir vienoti mehānismi, proti, centri, kas smadzenēs atbild par kustībām un runu, ir cieši saistīti. Tieši tāpēc jau no piecu mēnešu vecuma var sākt trenēt mazos pirkstiņus – tos pamasējot, skaitot, liekot bērniņam rokās dažādus priekšmetus, kam ir dažādas faktūras. Lūk, daži piemēri pirkstiņnodarbēm kopā ar bērnu! Rotaļājoties nosēdies aci pret aci ar bērnu, lai viņš redz, kā dari tu, un šīs darbības spoguļo.
Rotaļas ar dabas materiāliem
Pastaigas laikā salasi akmeņus, čiekurus, sprungulīšus un citus dabas materiālus. Izžāvē tos, ieliec groziņā un ļauj bērnam kārtīgi apčamdīt, izjust to faktūru. Tādējādi mazulis gan izmasē pirkstu galiņus, gan izvingrina pirkstiņus.
Pudeles atskrūvēšana, aizskrūvēšana
Ņem plastmasas pudeli (vislabāk piena pudeli, kam ir plats kakls) un ierādi bērniņam, kā atskrūvējams un aizskrūvējams vāciņš. Pēc tam vari izsniegt kādu sauju zīļu un ļaut tās pa vienai likt pudelē – arī šī nodarbe gan trenē pirkstu sīko motoriku un koordināciju, gan arī palīdz izveidoties acumēram.
Plēšana, plucināšana
Šim nolūkam labi der gan vilna, gan salvetes, gan avīze, gan arī vienkāršs papīrs un vate. Kamēr bērniņš pats vēl nesaprot plēšanas mehānismu, ar vienu roku turi lapu, ar otru bērna rociņu un palīdzi viņam plēst strēmelītes. Pēc otrās trešās strēmelītes viņš jau pats lieliski paveiks šo darbu. Lai attiecīgā materiāla plēšana nebūtu veltīga mantas izšķiešana, no iegūtā materiāla varat kaut ko uztaisīt.
Vēršana
Vēršanai iespējams izmantot speciāli šim nolūkam veikalā iegādājamas rotaļlietas vai arī uz aukliņas savērt pogas. Svarīgi, lai bērnam katrs uzdevums šķistu interesants. Lai tā notiktu, būtiski radīt kādu noslēpumu, ieinteresēt bērnu. Veramo materiālu, kā arī auklu, uz kuras to vērsi, vari ievietot aizsienamā maisiņā, bet darīt to tā, lai no maisiņa rēgotos auklas galiņš. Mazulis to ieraudzīs un vēlēsies noskaidrot, kas tas ir, kas slēpjas maisiņā. Sākotnēji, visticamāk, mammai vai tētim būs jāpietur gan aukla, gan arī veramais priekšmets, jo mazulis šādi apgūst arī acumēru. Taču, vairākkārt atkārtojot vienu un to pašu darbību, drīz vien šo prasmi apgūs arī bērns.
Darbs ar plastiku
Lai gan šķiet, ka plastika piemērota lielākiem bērniem, tā labi noder arī mazuļu rotaļām. Paņem nelielu plastikas gabaliņu, sadali to vairākos mazos un savel nelielas bumbiņas. Bumbiņu uzliec uz kādas lapas un ļauj bērniņam ar pirkstu to saplacināt, tad atkal savelt bumbiņu.
Piramīdas veidošana
Vari iegādāties speciāli bērna attīstībai paredzētās piramīdas vai piramīdu izgatavot pati. Piemēram, paņemt metāla statīvu, kas paredzēts virtuves dvieļu turēšanai, un uz tā vērt aizkaru riņķus, mammas vai māsas matu gumijas.
Rotaļas ar nelielām bumbiņām
Vienā grozā saliec nelielas dažādu materiālu un faktūru bumbiņas – gludas, spurainas, ar zobiņiem… Kādas vien pieejamas! Ļauj tās bērniņam izcilāt, paripināt, paņem viņa plaukstiņu un pamasē to ar bumbiņu. Tas ļaus apgūt dažādas sajūtas, attīstīt tausti.
Rotaļa ar bumbu un lakatiņu
Oball bumbā ieliec lakatiņu un, attīstot tā dēvēto pincetes satvērienu, palīdzi mazulim to izvilkt. Pincetes satvēriens noderēs, gan mācoties rakstu darbus, gan attīstot runu.
Priekšmetu atrašana
Rīsus, mannu vai citus putraimus ieber palielā bļodā, ieliec tajos dažādus priekšmetus un ļauj bērniņam tos sameklēt un izvilkt laukā.
Grāmatu lasīšana
Vārdu krājuma bagātināšanai regulāri kopā skatieties, lasiet grāmatas. Skaļi sauc priekšmetu, lietu nosaukumus. Šķirstīšana, runāšana palīdz arī noturēt uzmanību, iemācīties to saglabāt arvien ilgāk.
Puzles likšana
Sīko motoriku labi attīsta koka puzles, kur, piemēram, katram dzīvnieciņam ir sava vieta. Liekot sunīša figūru, saki vau, vau; liekot kaķa – ņau, ņau.
Ņem vērā!
Vingrinājumu ir daudz, un mēnesī bērnam nevajadzētu piedāvāt vairāk par divām trim jaunām nodarbēm. Ļauj, lai viņš apgūst, labi pārzina vienu, tikai tad ķeries pie nākamās. Jauki, ja izvēlētos vingrinājumus atkārto atkal un atkal. Tas rada bērnā drošības izjūtu, ceļ pašapziņu, jo viņš redz, ka ar šo darbiņu labi tiek galā.
Muskuļu nostiprināšana
- Vispārējās muskulatūras nostiprināšanai, kas arī svarīga runas attīstībā, noderēs jebkuras kustības. Ja bērns vēl nestaigā, svarīgi, lai viņš pēc iespējas vairāk rāpo. Kad jau sācis staigāt, būtiskas ir pastaigas (turklāt bērnam jāiet pašam, nevis viņš jāved ratiņos) un skriešana.
- Kopš brīža, kad bērns sācis rāpot, veido dažādus šķēršļus no spilveniem, kastēm, autiņbiksīšu pakām, mācot bērniņam uzkāpt, nokāpt, pārrāpties pāri.
- Lielisks vingrinājums, kas mazajiem parasti rada lielu jautrību, ir tuneļu spēle – no krēsliem un segas uztaisi tuneli un, noliekot galā kādu mantiņu, mudini rāpot tai pakaļ.
- Svarīgas ir arī bumbu spēles – ripināšana, mešana. Tās gan attīsta sīko motoriku, gan darbina muskuļus, gan arī attīsta veiklību un koordināciju.
Kas vēl palīdz runas attīstībai?
- Atkārtošana. Kad bērniņš sācis izteikt pirmās skaņas, palīdzi viņam apgūt, iemācīties, izteikt vairāk. Sākumā atkārto to, ko teicis bērns, bet vēlāk, kad skaņas jau kļūst konkrētākas, izsaki vārdu, kuru bērns vēl nespēj. Piemēram, bērns saka ga, ga, domājot grāmatu. Saki: «Jā, pareizi – grāmata.» Paslavē bērnu, uzmundrini. Pēc laika bērniņš varēs izteikt nākamo skaņu, tad aizvien vairāk un vairāk.
- Neaizraujies ar bēbīšu valodu. Jāatceras arī, ka, sarunājoties ar bērnu, tavai runai jābūt skaidrai, saprotamai, izteiksmīgai arī ikdienā. Lai bērnu uzmundrinātu, pa kādai reizi var atkārtot vārdus viņa valodā, taču svarīgi ar to neaizrauties, jo, lai bērns iemācītos runāt, viņam ir jādzird skaidra pieaugušo cilvēku valoda.
- Pietiekams klusums. Svarīgi, lai mājās nemitīgi neskanētu radio vai televizors. Tas ir būtiski, lai bērns dzirdētu vecāku izrunātās skaņas, paša veidotās skaņas, salīdzinātu tās ar vecāku izteiktajām skaņām.
- Runā ar bērnu aci pret aci. Nečuksti viņam pakausī vai ausī, runājot mēģini vienmēr atrasties aci pret aci ar bērnu. Redzēsi, cik uzmanīgi viņš runājot vēro tavu muti un iegaumē skaņu veidošanas tehniku.
- Priecājies par bērna panākumiem. Izrādi prieku par katru bērna izdvesto skaņu, atkārto to, tādējādi mudinot viņu runāt vēl vairāk.
- Skaiti skaitāmpantus, kas īpaši svarīgi, veicinot runas attīstību. Piemēram: Vāru, vāru putriņu (maisa ar rādītājpirkstu plaukstā), Pieci milti katliņā (pieskaras pie katra pirkstgala ar rādītāju); Šim dos, tam dos, šim dos, tam dos (pēc kārtas pieliec katru pirkstiņu, sākot ar īkšķi); Tam nepietika (pieliec mazo pirkstiņu, viegli saspiež visu plaukstu); Pele aizskrēja pēc ūdentiņa (ar roku pārskrien puncim un sūdzoties pakutina ausi vai padusi).