• Bankas eksperti iesaka vecākiem uzmanīt bērnu tēriņus vasarā

    Pusaudži
    Estere Jansone
    27. maijs
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Nereti vasaras periods ir laiks, kad daudzi jaunieši uzsāk savas pirmās darba gaitas, tādējādi būtiski palielinot kabatas naudas apjomu. Šajā laikā vecāku vidū īpaši aktuāls kļūst jautājums par bērnu finanšu pratību un tēriņu tendencēm. Kam bērni atvēl lielākos naudas līdzekļus un ko vecākiem ņemt vērā, tuvojoties vasaras sezonai, skaidro finanšu eksperte Jekaterina Ziniča.

    Visvairāk tērē pārtikai, dzērieniem un transportam

    Lai gan kopumā bērnu kabatas naudas tēriņi ir vienmērīgi visa gada garumā, vasaras sezonā novērojamas zināmas paradumu izmaiņas. Kā liecina Luminor bankas datu analīze, vasaras periodā bērni lielākoties savu kabatas naudu tērē, iegādājoties dažādas patēriņa preces lielākajos mazumtirdzniecības veikalu tīklos, piemēram, veikalos Rimi, Maxima, Lidl. Novērojama arī tendence, ka naudas līdzekļi tiek tērēti degvielas uzpildes stacijās, kur jaunieši iegādājas pārtiku un dzērienus, kā arī ātrās ēdināšanas restorānos.

    Ņemot vērā, ka vasaras sezonā bērni vairāk laika pavada ārpus mājas, būtiski palielinās arī transporta izdevumi. Luminor dati liecina, ka topa augšgalā ierindojas izdevumi par Bolt, kas, iespējams, galvenokārt liecina par skrejriteņu nomu, un pērn vasarā vidēji vienā reizē jaunieši šim pakalpojumam iztērēja 2,5 eiro.

    Vasaras brīvlaikā bērni vairumā gadījumu izvēlas atpūsties un pavadīt laiku ar draugiem, kā rezultātā lielāks kabatas naudas īpatsvars tiek tērēts dažādiem gardumiem, uzkodām un transportam.

    Tomēr, lai visa kabatas nauda netiktu iztērēta pāris dienu laikā, eksperte J. Ziniča aicina vecākiem ar bērniem regulāri pārrunāt viņu tēriņus un atsevišķu pirkumu nepieciešamību,

    darot to ar ieinteresētību un skaidrojot, ja bērns vai jaunietis ar kādiem izdevumiem netiek galā.

    Vairāk pirkumu internetveikalos – vērtīgi atkārtot finanšu drošības pamatus

    Vasara ir laiks, kad mazāk naudas tiek tērēts pusdienām skolā, tādējādi sniedzot iespēju bērniem iekrāt un naudu tērēt citām savām vajadzībām. Bieži vien iekrātie naudas līdzekļi tiek iztērēti dažādās iepirkšanās vai izklaides platformās, piemēram, Aliexpress, Shein, Apple un Google, kur vidējā pirkuma summa ir 10 eiro.

    J. Ziniča atgādina, ka

    pirms vasaras sezonas sākuma vecākiem svarīgi pārliecināties, ka bērns ir informēts par drošu iepirkšanos internetveikalos un zina iespējamos krāpniecības riskus un kā sevi no tiem pasargāt.

    Lai izvairītos no nepatīkamām situācijām, vecākiem ir iespēja izvēlēties bērniem maksājuma kartes, kas ietver, piemēram, tādu papildu drošības elementu kā pirkumu apdrošināšanu. Tāpat pirmos pirkumus būtu vērtīgi pārrunāt soli pa solim.

    Vairāk darījumi ar maksājuma kartēm

    Tieši vasaras periodā jauniešu vidū pieaug darījumu skaits, kas veikti ar maksājuma kartēm. Luminor bankas novērojumi liecina, ka pirmā bankas karte bērnam tiek izveidota dažādos vecumos, sākot jau no pirmās vai otrās klases, tomēr

    vidēji bērnam pirmā karte tiek noformēta 11–12 gadu vecumā.

    Visbiežāk vecāki izvēlas noformēt bankas piedāvātās debetkartes, ņemot vērā, ka bērnam nav vajadzība pēc papildu pakalpojumiem, ko piedāvā kredītkartes. Savukārt, ja bērns ir aktīvs, brauc uz nometnēm ārpus valsts vai piedalās kādās starptautiskās sacensībās, vecākiem būtu vērts apsvērt pat kredīkartes noformēšanu. Tas uzreiz nenozīmē kredītlīnijas izmantošanu – kredītkarte sniedz arī citas funkcijas un papildu iespējas, piemēram, skaidras naudas izņemšanu un ceļojumu apdrošināšanu, kas sniegs arī sirdsmieru aktīvo bērnu vecākiem.

    Eksperte uzsver, ka maksājumu kartes ieviešana ir atbildīgs solis kā vecākiem, tā arī pašiem bērniem. Pirms bērnam tiek noformēta sava maksājuma karte, jāpārliecinās, ka viņam ir skaidra izpratne gan par naudas lomu ikdienā, gan kā patstāvīgi apieties ar karti, savukārt vecākiem individuāli jāizvērtē tieši sava bērna ikdienas vajadzības un kāda maksājumu karte būs nepieciešama.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē