• Arī Latvijā var nopelnīt ar blogu? Pieredzē dalās Laura Grēviņa, Kristīne Virsnīte un Paula Roze

    Mammu blogi
    Sindija Meluškāne
    Sindija Meluškāne
    1. aprīlis, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Shutterstock
    Tieši bērnu kopšanas atvaļinājuma laikā nereti rodas jaunas biznesa idejas. Ir mammas, kas sadomā rakstīt bērnu grāmatas, citas pievēršas mazuļu apģērba darināšanai, un arvien populārāki visā pasaulē kļūst mammu un tētu blogi.

    Blogs kā biznesa ideja īpaši pievilcīgs ir tāpēc, ka, lai to uzsāktu, tikpat kā nav nepieciešami finansiāli ieguldījumi. Darbs un laiks gan, jo, kā stāsta Latvijā populāro blogu autores, tas ir pilnas slodzes darbs, un pasaulē blogeris jau sen tiek uzskatīts par nopietnu profesiju un ar to tiek pelnīta nauda. Izrādās, nu jau arī Latvijā, veidojot savu blogu, var papildināt ģimenes budžetu, saimniecības, virtuves un viesistabas plauktus, kā arī piedzīvot un piedalīties interesantos projektos.

    Sadarbības piedāvājumi katru dienu

    Kristīne Virsnīte, TV raidījumu vadītāja, bloga wanderingeverafter.com bloga autore, sociālajā tīklā Instagram Kristīnei ir vairāk nekā 15 000 sekotāju.

    «Ja ir rāviens rakstīt blogu, tas noteikti jādara, un nevajag klausīties, ja kāds saka: «Kāda jēga, pilna pasaule ar tādiem!» Tiesa gan, šobrīd es iesaku veidot videoblogu, jo video un tiešraides pašlaik kļūst arvien populārākas, jo cilvēki grib ne tikai lasīt, bet arī redzēt un piedzīvot šo izjūtu. Turklāt no savas pieredzes varu teikt, ka rakstītajos tekstos cilvēki itin bieži mēdz pārprast rakstīto, jo vienu un to pašu teikumu katrs izlasa, ņemot vērā savu pieredzi un sajūtas, kā viņš dzīvo.

    Ikvienam manam ierakstam sociālajā tīklā Instagram ir daudz komentāru, daži ir pretēji manam viedoklim, daži pat ļoti agresīvi. Man šķiet pilnīgi normāli, ka viedokļi var atšķirties, jo katram no mums ir sava pieredze, bet agresija gan ir nepatīkama. Man arī negribētos piekrist viedoklim, ka tad, ja kāds cilvēks ir nolēmis būt publiska persona, ir jārēķinās, ka viņam teiks sliktas lietas. Tas nav pašsaprotami, ja šīs sliktās lietas saka bez iemesla, vienkārši tāpēc, ka kādam ir slikta diena. Uz mani tas nav jāizgāž. Katrā ziņā vienmēr cenšos atbildēt uz visiem komentāriem, jo tā ir labā prakse un tā dara arī lielie blogeri pasaulē.

    Esmu pieredzējusi, ka Latvijā joprojām iesmej par tā dēvētajiem influenceriem jeb interneta viedokļu līderiem, bet tas tikai norāda uz seklu un provinciālu domāšanu, jo visā pasaulē lielie starptautiskie zīmoli labprāt sadarbojas ar atzītiem blogeriem. Un, jā, arī Latvijā ir iespējams, ka tā var kļūt par tavu nākotnes nodarbošanos.

    Es pati no rakstiskā interneta bloga esmu mazliet atgājusi, jo man ir pilna laika nodarbošanās Māmiņu klubā. Turklāt šobrīd jūtos izrakstījusies. Šāda izjūta var pienākt ikvienam blogerim, jo esmu sapratusi, ka rakstīšana ir arī sava veida psihoterapija.

    Turpinu saziņu ar saviem sekotājiem Instagram, un pašlaik man katru dienu e-pastā iebirst vairāki sadarbības piedāvājumi, taču es to vien daru kā atsaku, jo nevēlos pārvērsties par Rīgas Santīmu. Ir aģentūras un uzņēmumi, kas domā – atsūtīs konču kasti un blogeris par to pastāstīs. Jāteic, ka Latvijā blogeri ir ļoti toleranti un bieži vien pastāsta arī, lai gan, manuprāt, tas nav jādara. Ja gribi reklamēt savu preci, maksā par to! Jo bloga veidošana ir darbs. Ja es piekrītu reklamēt kādu produktu, tad izturos pret to ļoti nopietni un veltu laiku, lai šo produktu izpētītu un pārliecinātos, vai tas saskan ar manām vērtībām, dzīvesveidu un to, kam es ticu, jo vismaz es nespēju rakstīt par to, kam neticu pati, vai ieteikt produktu, ko pati nekad nelietošu un nedošu saviem bērniem.

    Man, piemēram, šķiet absolūta izgāšanās tas, kas Instagram nupat notika Daniel Wellington pulksteņiem. Visi zināmākie Latvijas influenceri bija piekrituši sadarbībai ar viņiem, nepajautājot, kas vēl tiks iesaistīti. Un, ja pēkšņi visi sāk tos reklamēt, cilvēkos veidojas pretreakcija un visi par to iesmej. Skumji, jo tas nonivelē gan tavu, gan pakalpojuma un produkta vērtību. Un cilvēki tam vairs netic.

    Arī citiem blogeriem iesaku nevērtēt savu darbu par zemu. Var smīnēt par to, ka kāds prasa 50 vai 500 eiro par vienu bildi Instagram, bet jāsaprot, ka cilvēks ir strādājis gadiem, lai varētu atļauties prasīt naudu par šo bildi.

    Līdzīgi kā man daži cilvēki ir teikuši, tu jau strādā televīzijā, tāpēc tev visu ko sūta. Bet, lai būtu tur, kur esmu tagad, es 15 gadu esmu strādājusi. Nav tā, ka kādā rītā esmu pamodusies televīzijas raidījumā!

    Nopietns sekotāju skaits Latvijas tirgum – ja tavam Instagram kontam ir vairāk nekā 5000 sekotāju. Starptautiskā līmenī nopietns influenceris sākas no 50 000 sekotāju.

    Mammām, kas domā par savu blogu, iesaku neaprobežoties tikai ar Latvijas vidi vien, bet skatīties, ko dara citi blogeri pasaulē. Un esmu pārliecināta, ka arī Latvijas blogerim ir iespējas kļūt starptautiski atzītam. Piemēram, bloga threelittlebirds.blog/ autore Jolanta ir latviete, kas apprecējusies ar francūzi un dzīvo Francijā. Viņas blogs ir tik populārs, ka ar viņu sadarbojas lieli starptautiski zīmoli. Viņas blogi, protams, ir angļu un franču valodā, taču, piemēram, Instagram var uzlikt iespēju See translation, kas ļauj šo ierakstu izlasīt arī citās valodās.

    Par tehniskajām niansēm nav jāuztraucas, es pati savu blogu weebly.com platformā uztaisīju divās naktīs, kad jaunākajam dēlam bija pusgads, neko iepriekš neprotot. Vienkārši sekoju videopamācībai youtube.com un pēc tam sāku rakstīt. Protams, vērtīgi ir izmantot sociālos tīklus, lai reklamētu bloga ierakstus. Varu dalīties pieredzē, ka, reklamējot kādu produktu manā blogā, to izlasīja 1500–3000 cilvēku, bet, rakstot savas pārdomas, esmu sasniegusi arī 15 000 skatījumu dienā. Latvijai tas ir daudz!»

    Nu jau arī Latvijā ar blogu var pelnīt

    Laura Grēviņa, viena no Latvijā vispopulārākā bloga viensplusviens.lv autorēm, Instagram kontam ir vairāk nekā 8700 sekotāju.



    Lai izveidotu savu blogu, var sākt ar visparastāko bezmaksas Wordpress dizainu jeb tēmu. Var gan redzēt, ka vairākos Latvijas blogos ir izvēlēta viena tēma, tomēr arī to var variēt, izvēloties dažādas krāsas un fontus. Ja rodas vēlme atšķirties, par papildu samaksu var lūgt kādam vebdizaineram izveidot unikālu dizainu. Tas gan ir maksas pasākums, bet arī nav mērāms tūkstošos. Piemēram, manam blogam ir izveidots unikāls dizains, sastrādājoties gan ar vebdizaineru, gan ar programmētāju. Turpmākās izmaksas ir pavisam nelielas. Ja vēlies savu domēnu, par to ir simboliska maksa – ap 10 eiro gadā. Par hostingu jeb servera uzturēšanu maksāju trīs eiro mēnesī.

    Veidojot savu blogu, jau zināju, ka man būs lasītāji – mani tā laika sekotāji Instagram –, tāpēc nebija jāsāk no nulles. Pilnīgiem iesācējiem iesaku mēģināt sadraudzēties ar citiem blogeriem jeb influenceriem, tādējādi varbūt panākot, ka tavu saturu nošēros cits blogeris un to pamanīs jauna auditorija. Noteikti ir vērts dalīties ar savu saturu sociālajos tīklos.

    Mākslīgi gan neesmu veicinājusi bloga popularitāti un neiesaku to darīt arī citiem – nevajag pirkt sekotājus vai nodarboties ar pārspīlētu un uzbāzīgu reklamēšanu. Galvenais, manuprāt, ir regulārs, unikāls saturs. Ja ir regulāras publikācijas, blogu lasa aptuveni 30 tūkstoši unikālo apmeklētāju mēnesī.

    Protams, lai sagatavotu vienu kvalitatīvu publikāciju, ir vajadzīgs laiks. Man tas prasa veselu dienu vai vismaz 4–5 stundas bez koncentrēšanās uz kaut ko citu. Ja blogam fotografē, tas prasa vēl ilgāku laiku. Tomēr esmu droša, ka blogošana ir lieta, kuru var apvienot ar bērnu audzināšanu.

    Jā, arī Latvijā ar blogu var pelnīt naudu. Bet, ja ir šāda vēlme, pret to jābūt ļoti nopietnai attieksmei. Ir jāveido regulāras publikācijas. Veids, kā pelna blogeri Latvijā, ir reklāmas raksti vai maksas publikācijas sociālajos tīklos. Protams, jāatceras, ka šāds saturs nevar dominēt un arī reklāmas rakstiem ir jābūt maksimāli patiesiem, lai lasītāji turpinātu autoram uzticēties.

    Nenoliedzami, ka blogošanai ir dažādi bonusi, piemēram, iespēja būt pirmajam, kas izmēģina jaunus produktus un pakalpojumus, kā arī iespēja apmeklēt dažādas prezentācijas un pasākumus. Mana ikdiena ir kurjeri, kas bieži ved dažādas dāvanas no uzņēmumiem.


    Kurš kuru atrod? Sākotnēji arī es pati nereti uzrunāju potenciālos sadarbības partnerus – zīmolus, kas man patīk un ko lietoju ikdienā. Šobrīd lielākoties reklāmdevēji uzrunā mani.

    Patiesībā skatījumiem pat nav izšķirīgas nozīmes, jo, protams, ir zīmoli, kam ir svarīgi klikšķi, laiki un reach, tomēr, manuprāt, un to varu teikt arī pēc sarunām ar reklāmas aģentūrām, svarīgāk par sekotāju daudzumu ir tas, ka blogeris uzrunā konkrētu auditoriju, kas uzticas blogerim un aktīvi komentē viņa radīto saturu (to sauc par iesaisti jeb engagement). Ja tev būs 1000 laiku un neviena komentāra – tas neizskatīsies ticami. Labāk 100 laiku un 10 komentāru!

    Bet visiem, kas apsver iespēju par savu blogu, iesaku: nebaidies un sāc, jo, ja nepamēģināsi, – neuzzināsi. Pats galvenais – esi patiess un nekopē citus. Netulko internetā pieejamus rakstus un neuzdod par savējiem. Nepērc sekotājus. Un neapstājies pie pirmā negatīvā komentāra. Ja tādi būs, tas tikai pierādīs, ka esi sasniedzis plašu auditoriju. Ja sāc blogot, dari to regulāri. Ir daudz blogeru, kuri skaļi paziņo par nule kā uzsākto blogu, bet jaunu rakstu kā nav, tā nav.»

    Par blogu nav jādomā, tas ir jāraksta!

    Paula Roze, bloga mrspaularoze.com autore, Instagram kontam Mrs.Roze ir 5607 sekotāji.

    «Blogojusi esmu jau kopš laika, kad uzzināju, ka internetā pastāv šāda iespēja. Mainījies ir tikai saturs, tematiskie virzieni. Šis blogs man ir kopš 2014. gada, kad apprecējos, kļuvu par Paulu Rozi un šķita, ka ir pienācis noslēgt posmu, ko sevī nesa blogs ar manu iepriekšējo uzvārdu, un tā radās Mrs.PaulaRoze.

    Iepriekš esmu rakstījusi gan par kino, gan modi, un mans mērķis nekad nebija ierobežot sevi vienā rāmī un būt tikai mammu blogerei, tāpēc arī labprātāk sevi saucu par dzīvesstila blogeri, kam diezgan loģiskā kārtā pēdējie trīsarpus gadi ir pagājuši mazulīšu zīmē, jo ir piedzimuši divi bērniņi.

    Man ir arī videoblogs, taču to veidot vienam pašam ir daudz sarežģītāk nekā rakstisku blogu. Jo rakstīt varu katru mīļu brīdi, kad vien man ir iespēja. Rakstu telefonā, rakstu uz lapiņām, rakstu blociņā un tad to visu apkopoju datorā, bet, veidojot video, tā nevar – rakstīšana ļauj būt elastīgākai, plānojot savu darba laiku, un ar maziem bērniem tas ir visērtāk. Vismaz man noteikti. Tieši tāpēc arī mans Youtube kanāls ir nesalīdzināmi klusāks par manu rakstisko blogu, tomēr ceru kādreiz papildināt arī savus videokrājumus, bet, izvērtējot prioritātes, šobrīd dodu priekšroku blogam un Instagram, ja vēlos teikt ko īsāku un vairāk skatāmu.

    Jārēķinās, ka labs blogs paņem daudz laika, jo tas ir apjomīgs darbs. Domāju, ka man neļaus samelot neviens, kurš ar blogošanu nodarbojas kaut vai nopietna hobija līmenī. Es noteikti nevaru pateikt precīzu stundu skaitu, cik tas man prasa nedēļā, varu vien teikt, ka šogad pienāca brīdis, kad sev nodefinēju, kad atļauju sev strādāt un kad tomēr ne, jo pēdējā pusotra gada laikā ir bijuši mēnešiem ilgi posmi, kad bloga projektos strādāju pat septiņas dienas nedēļā, paralēli pildot mammas pienākumus diviem maziem bērniem. Kādā brīdī sapratu, ka atrodos uz ļoti bīstamas nomāktības, depresijas, izdegšanas robežas, un sāku teikt stingru nē daudziem projektiem un iespējām.

    No sevis sanāk atdot diezgan daudz, kā jau jebkurā privātā uzņēmējdarbībā, jo blogot mūsdienās nozīmē ne vien aktīvu rakstu veidošanu, bet arī aktīvu komunikāciju ar aģentūrām, visdažādākajiem cilvēkiem, sociālo tīklu administrēšanu un galu galā pašam sevis nepazaudēšanu visā plašajā interneta pasaulē.

    Tiem, kas par savu blogu vēl tikai domā, gribu teikt: «Par blogu nav jādomā, tas ir jāraksta! Jo tikai tā var saprast, vai jums vispār ir, ko teikt, vairāk par vienu diviem ierakstiem, vai jūs esat pietiekami spēcīgs, lai savu personību liktu publiskai apskatei un nereti izķidāšanai, vai esat pietiekami kaislīgs, komunikabls un interesants pats sev, lai vienmēr atrastu motivāciju darīt šo radošo mūsdienu darbu.

    Latvijā šī industrija vēl ir diezgan augošā stadijā. Savā blogā reklāmas kā tādas neizvietoju, tomēr nereti piekrītu dažādu veidu sadarbībai, strādājot ar konkrētu zīmolu produktiem, ko arī varētu dēvēt par reklāmas formātu, jo zīmols tiek pieminēts un par to tiek stāstīts, kas jau ir reklāma pēc būtības. Bieži testēju dažādus produktus un tad par tiem dalos atsauksmēs savā blogā vai arī veidoju pa kādam konkursam, kurā uzdāvinu kaut ko saviem sekotājiem. Es gan piederu pie tiem blogeriem, kas nepiekrīt reklamēt kaut ko reklamēšanas pēc, un izmēģinu tikai tos produktus, kas man šķiet simpātiski jau idejiski.

    Patiesībā par vienu no lielākajiem papildu bonusiem savā blogeres karjerā esmu izjutusi iespēju būt par vēstnesi dažādos foršos projektos, piemēram, Māmiņu kluba rīkotajā fotoprojektā Mans ķermenis pēc dzemdībām, 2017. gada Nike lielajā skrējienā We Run Riga, kā arī man ir bijusi iespēja vadīt lekcijas visā Latvijā par bērnu drošību sadarbībā ar SPKC kampaņu Bērnam droši un piedalīties citos projektos.

    Ir arī monētas otra puse – uzņēmēji, kuri kļūst rupji, kad par produktu, kurš veikalā maksā divus eiro, atsakies rakstīt plašu bezmaksas recenziju un apskatu savā blogā.

    Grūti pateikt, cik skatītam ir jābūt blogam, lai kāds gribētu atsūtīt savu produkciju dāvanā vai uzdāvinātu kādu pakalpojumu par velti, jo uzskatu, ka kopējais sekotāju skaits blogera definētajos sociālajos tīklos ir ne mazāk būtisks kā paša bloga apmeklētāju skaits. Man ir bijušas sadarbības iespējas gan tad, kad kopējais manu sekotāju skaits bija ap 1000, gan arī tagad, kad tas ir būtiski lielāks. Ticu, ka, vēl pareizinot šo ciparu pāris reižu, sadarbības specifika būtu citāda, bet to man vēl pagaidām nav bijis iespējams noskaidrot. Sadarbība ir iespējama ar jebkuru sekotāju skaitu, jo, ja saturs būs uzticams un labs, blogs tiks pamanīts agri vai vēlu.

    Man pašai vislabāk patīk blogi, kas mudina domāt par veselīgu mērenību gan attiecības ar saviem bērniem, gan pašiem ar sevi. Neiet pie sirds samāksloti un pārgudri blogi, kas mijas ar pārmetumiem citādi domājošu vecāku virzienā, jo pasaulē nekas nav melns vai balts, ir ļoti plaša pelēkā zona, kurā nemaz nav tik slikti atrasties, jo tas ir veselīgs vidusceļš un balanss. Tāpēc man ļoti patīk arī vecāki, kuri atgādina, ka nevajag izlikties un tēlot perfektus, jo, būsim reāli, neviens tam tāpat vairs netic. Perfekti ir atļauties būt tādam, kāds gribi būt, un ir labi, ka blakus ir cilvēki, kuri tev atgādina par to brīžos, kad pats to esi piemirsis.»

    Noderīgi, ja domā par savu blogu

    Domēna reģistrēšanas pakalpojumi Latvijā
    Nic.lv, hostinger.lv

    Vietnes, kas piedāvā jau gatavus risinājumus blogu mājaslapām:

    Weebly.com, wix.com, wordpress.com, jimdo.com

    Populāri blogi Latvijā, kur smelties iedvesmu

    • Viensplusviens – divu dēlu vecāku Lauras Grēviņas un Toma Grēviņa blogs
    • Mrspaularoze.com/ – divu bērnu mammas Paulas Rozes blogs, ne tikai par attiecībām ar bērniem
    • Kola.lv/ – strādājošas mammas blogs
    • Mammassmaids.net/ – Evelīnas Sproģes blogs, kur smelties iedvesmu bērnu audzināšanai pēc Montesori
    • Theaiga.blog – radošas un ceļot mīlošas mammas blogs (viņas ceļojumu pieredzi šomēnes vari lasīt 68. lappusē)
    • Musulapa.lv – Loginu ģimenes fotoblogs, bagāts ļoti skaistām fotogrāfijām
    • Https://augt.lv/ – mamma Anete Kiseļeva, kas raksta par pierādījumos balstītu bērnu audzināšanu

     

     

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē