Šī teorija ir praktiski pielietojama, domājot par to, kādus bērna talantus ir vērts attīstīt. Tāpēc izlasi un izanalizē, kurš intelekta tips* piemīt tavam bērnam.
1. Vizuālais – telpiskais
Šā tipa bērniem patīk zīmēt, veidot puzles, pētīt kartes, būvēt telpiskus objektus, izdomāt simbolus. Pieaugot viņi labi izjūt un izprot fizisko telpu, pievērš uzmanību videi sev apkārt. Vizuāli novērtē pasauli.
2. Ķermeniskais – kinestētiskais
Šiem bērniem patīk kustēties, darīt kaut ko ar rokām, viņi ir fiziski aktīvi, viņiem patīk spēlēt bumbu vai nodarboties ar citiem sporta veidiem. Pieaugot viņi labi izjūt un pārvalda savu ķermeni, prot veikli un meistarīgi darboties ar rokām.
3. Muzikālais
Bērniem patīk mūzikas instrumenti, aizrautīgi klausās mūziku, dzied, labi izjūt ritmu. Pieaugot daudz klausās mūziku, labprāt mācās vai strādā, ja fonā skan mūzika. Ir laba dzirdes atmiņa.
4. Interpersonālais (sociālais)
Ļoti priecājas par spēlēšanos ar citiem bērniem, patīk lomu spēles, komandas sporta veidus. Pieaugot šo cilvēku stiprā puse ir komunikācija ar citiem, spēja atrast kopīgu valodu, iejusties dažādos kolektīvos, spēja iedziļināties citos cilvēkos, izprast viņu argumentus, motīvus, strādāt komandā vai vadīt to.
5. Intrapersonālais (intuitīvais)
Šie bērni ir vērsti uz sevi, nepatīk lielas kompānijas, ir kautrīgi. Pieaugot viņi labi izprot savas vajadzības un mērķus, motīvus, labi pazīst sevi. Viņiem piemīt iekšēja gudrība, un viņiem ir vairāk piemērota darbošanās jomās, kur nav jāstrādā komandā.
6. Lingvistiskais (verbālais)
Bērniem patīk lasīt grāmatas, spēlēt vārdu spēles, viņi ātri sāk runāt un agrīni prot noformulēt idejas. Pieaugot ir labi oratori, diskutētāji, prot veikli lietot valodu, izteikties rakstot, veikli apgūst svešvalodas.
7. Loģiski matemātiskais
Bērniem patīk eksperimentēt, likt puzles, risināt cietos riekstus, meklēt risinājumus sarežģītiem uzdevumiem, uzdod jautājumus par pasaules uzbūvi, patīk strādāt ar datoru. Pieaugot viņi domā konceptuāli, spēj ieraudzīt likumsakarības, izkalkulēt situācijas, izprast cēloņus un sekas.
8. Naturālais (dabiskais)
Bērns, kuru interesē daba un tās norises, izteikti patīk dzīvnieki. Viņiem patīk vērot putnus un mākoņus, pētīt augus, veidot herbārijus, audzēt augus un rūpēties par mājas mīluļiem. Vecākiem bērniem patīk veikt dabas novērojumu pierakstus.
9. Eksistenciālais
Bērns, kuru izteikti interesē eksistenciāli jautājumi: par to, kā izcēlies cilvēks, kas ir kosmoss, Dievs, kā radusies pasaule un kāda ir mūsu dzīves jēga. Pieaugot šie cilvēki turpina meklēt atbildes uz šiem eksistenciālajiem jautājumiem, ejot dziļumā.
*Amerikāņu psihologs Hovards Gārdners pagājušā gadsimta 80. gados izstrādāja teoriju par septiņiem intelekta tipiem, par ko uzrakstīja grāmatu Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Jau pēc grāmatas iznākšanas teorija papildināta ar vēl diviem intelektuālajiem tipiem.
Populārākie raksti