Nosaukums cēlies saīsinājumā no Coupe High Rider – kupeja ar SUV aprisēm. Krosoveru vilnim pārņemot auto tirgu, Toyota pirmajā gadā Eiropā vien cer pārdot vismaz 100 000 vienību. Moderns dizains, pilnpiedziņas iespēja, augstāka sēdpozīcija, ekonomiski un dabai draudzīgi dzinēji – tās ir lietas, kas ļautu aizmirst, piemēram, par Auris hečbeku, taču neskriesim gan ratiem pa priekšu!
Māksla prasa upurus
Kupejas virsbūvi krosovera ietērpā esam jau redzējuši BMW X4 un Mercedes GLC Coupe modeļos, taču C-HR muskuļotais profils, bumeranga formas lukturi un futūristiskās līnijas liek atskatīties vēlreiz. Tiesa, skaistums prasa upurus. Lai arī sēžam augstāk nekā standarta hečbekā, virsbūves formas liedz gūt priekšstatu par to, cik tuvu auto priekša atrodas apmalei vai citam šķērslim. Stāvvietā novietošanas sensori pieejami vien abās dārgākajās aprīkojuma pakotnēs un nav atrodami papildaprīkojumā.
Skatīšanās uz aizmuguri atgādina lūkošanos tumšā akā – masīvās statnes neļauj pārskatīt, vai no stūra netuvojas kāds auto, bet šaurais logs situāciju neuzlabo.
Šo likstu gan cenšas novērst tehnoloģijas – atpakaļskata kamera ar platu objektīva leņķi un sistēma, kas brīdina par aizmuguri šķērsojošiem auto. Vai šeit ir ērti? Testa auto uzstādīti ādas sēdekļi 1500 eiro vērtībā, kuriem nav elektriskās regulācijas iespējas. Līdzko būsit atraduši piemērotu sēdpozīciju un tikuši galā ar pareizu atzveltnes stāvokli, C-HR priekšā sēdošajiem ļaus justies ērti.
Ja vien neesat virs vidējā auguma, arī aizmugurē par vietas trūkumu diviem pieaugušajiem nebūs jāsūdzas, taču ir cita problēma. Melnie griesti, augstā loga līnija un šauri, tanka šaujamlūkas cienīgi logi – cilvēkiem, kas sirgst ar klaustrofobiju, šeit nepatiks. Taču neskumsim – ir bērni, kam patīk bunkuri. C-HR bagāžas ietilpība ir 377 l, kas ir mazāk nekā konkurentiem, un pat nelielais Audi Q2 ir ietilpīgāks.
Sīklietu nodalījumus būs grūti atrast, un ne tikai tāpēc, ka šeit nav apgaismojuma. Kompensējot diskutablo praktiskumu un apkārtējo pārskatāmību, Toyota jauno C-HR padarījusi par vienu no augstvērtīgākajiem zīmola modeļiem, vērtējot tā salona apdari. Mīksti un patīkami materiāli. Šāda kvalitātes latiņa nav raksturīga pat Avensis, un var redzēt, ka C-HR ir gatavs ar ieskrējienu iedrāzties Eiropas tirgū, kur pircējiem salona kvalitāte ir īpaši svarīga. Arī tā dizains ir atkāpies no konservatīviem rāmjiem, iegūstot stilīgāku un jauneklīgāku veidolu.
Toyota zaļā domāšana
Dīzeļdzinēju laiks, šķiet, ir aizgājis, un C-HR tiek dota priekšroka benzīna un hibrīda tehnoloģijām. Viena no divām izvēlēm ir 1,2 l turbopūtes benzīna motors ar 116 ZS, kas pieejams ar 6MT vai populāro E-CVT variatoru. Vidējais degvielas patēriņš būs, sākot no 5,9 l/100 km. Alternatīva ir 1,8 l VVT-i hibrīds. Toyota hibrīda dzinēju ražošanā ir līderis, un septiņiem modeļiem ir pieejama šī tehnoloģija, kas pirmajam tika uzstādīta Prius.
Ražotājs paredz, ka tieši zaļā hibrīda tehnoloģija aizpildīs 75% no visa C-HR pārdošanas apjoma.
Latvijā šobrīd pircēju interese ir vienādi sabalansēta, tas tiek skaidrots ar to, ka hibrīdam atšķirībā no 1,2T nav pieejama mūsu ceļiem piemērota pilnpiedziņas sistēma. Tiklīdz akseleratora pedālis tiek uzspiests straujāk, hibrīda salonā dzirdama nepatīkama benzīna dzinēja rēkoņa. Iespējams, to noteic saspēle ar CVT variatora transmisiju, taču itin bieži sevi pieķērām situācijā, kad motors tiek nevajadzīgi noslogots pat tad, ja nevēlamies nekur skriet.
Pilsētā C-HR spēj nelielu distanci veikt arī EV – elektriskajā režīmā. Uz šosejas elektromotoru sadarbība ar benzīna agregātu nav tik sabalansēta kā Prius, un šķiet, ka elektriskā sistēma nepieciešamajā brīdī nespēj palīdzēt pilnā apmērā. Ražotājs noteicis vidējo degvielas patēriņu 3,9 l/100 km. Pēc mūsu testa pilsētā un ārpus auto uzrādīja 5,4 l/100 km.
Krosovera gaita
C-HR veidots uz tās pašas platformas, kas izmantota Prius. Pilsētā tas ir komfortabls un ērts krosovers ar precīzu vadāmību līkumos. Lielākā ātrumā bedres un citi nelīdzenumi liks par sevi manīt, taču, izvēloties mazāka izmēra diskus, komforts uzlabosies. Instrumentu panelī iespējams izvēlēties kādu no trim braukšanas režīmiem – ekonomisko, standarta vai sportisko.
Pamanāma atšķirība ir vien starp pirmo un trešo, izmainot stūres stingrību un atsaucību akseleratora pedālim, tomēr dzinēja monotonais troksnis hibrīda gadījumā liks ātri vien atgriezties pie pirmajiem diviem režīmiem. 1,2T ir vieglāks, tādējādi arī komfortablāks ikdienas lietošanai.
Drošības sistēmas
Visvairāk labus vārdus varam veltīt drošības tehnoloģijām un vairākas no Toyota Safety Sense palīgsistēmām, kas iekļautas standartaprīkojumā, piemēram, sadursmes novēršanas sistēma ar gājēju noteikšanas funkciju. Ja ceļu apzīmējumi būtu skaidri saredzami visa posma garumā, tad adaptīvā kruīza kontrole un sistēma, kas brīdina par izbraukšanu no joslas, automātiski koriģējot stūri, strādā lieliski.
Atkarībā no priekšā braucošajiem auto CH-R pats prot samazināt ātrumu līdz pat 0 km/h un saprast, kad kustība būtu jāuzsāk. Arī līkumotos ceļos tas prot sevi nogādāt atpakaļ joslā, tomēr brīdinājuma simbols instrumentu panelī aicinās pašam vadīt auto. Dynamic Plus un Luxury Plus iekļauj arī ceļa zīmju atpazīšanas palīgsistēmu un aklo zonu monitoru, un pēdējā sistēma šā auto dizaina īpatnību dēļ ir ļoti noderīga. Tomēr arī Active bāzes aprīkojums ir visai dāsns – divzonu automātiskais gaisa kondicionētājs, atpakaļskata kamera, 4,2 collu ekrāns, LED dienas gaitas lukturi, lietus un krēslas sensori, stūre ar ādas apdari utt.
C-HR konkurenti
C-HR konkurentu spektrs ir ļoti plašs. Vizuāli kičīgais izskats liek to salīdzināt ar Latvijā populāro Nissan Juke, kas gada beigās piedzīvos otro paaudzi. Hibrīda tehnoloģiju piedāvā arī Kia Niro, kas ir ievērojami lētāks.
Iespaids
Ja runa ir par stilu, tad praktiskums paliek otrajā plānā. Patīkami, ka arī mazie krosoveri iegūst šāda līmeņa salona apdari.
Rezumējums
C-HR hibrīda tehnoloģija ir kā radīta pilsētas satiksmei, taču tā nestrādā tik sabalansēti kā Prius modelī. 1,2T dzinējs būs ne vien krietni lētāks, bet arī piemērotāks.
Testa auto 1,8 VVT-iDynamic Plus cena: 30 120 eiro