Kamēr Amerikas tirgū Hyundai laida klajā sportisko Veloster N, mūsu tirgū līdz šim i30 N bija vienīgais N sērijas pārstāvis. Tomēr vientulība nav viena no dzīves vērtībām, tāpēc Eiropā piecdurvju hečbekam pievienojusies sportiskā Fastback versija. Jaunais Hyundai i30 Fastback N ir īpašs auto vairāku iemeslu dēļ. Kaut vai tāpēc, ka šī ir pirmā sportiskā C segmenta piecdurvju kupeja visā pasaulē.
Hyundai Motorsport
Hyundai un autosports. Tagad šie termini sader kopā kā cimds ar roku, un Dienvidkorejas zīmols ar lielu vērienu ieņēmis autosporta skatuvi. Pērn Gabriels Tarkīni un viņa pilotētais i30 N TCR izcīnīja WTCR čempiontitulu. WRC rallijā tika izcīnītas trīs uzvaras un 11 pjedestāli, komandai nodrošinot otro vietu ražotāja ieskaitē un otro vietu pilotu kopvērtējumā. Tomēr šis uznāciens sācies vien nesen, jo Hyundai Motorsport komanda tika izveidota tikai 2013. gadā. Tai pat gadā pasaulei tika prezentēts i20 WRC sacīkšu auto, aizsākot Hyundai panākumu taku.
Straujie panākumi autosportā atspoguļojas arī N sērijas modeļos, pārnesot zināšanas un tehnoloģijas uz ikdienas satiksmei radītiem auto. Ne velti Hyundai izmēģinājumu centrs atrodas vienā no pasaules grūtākajām sacīkšu trasēm – Nirburgrinā. Katrs testētais automobilis nobrauc Nirburgringas trasi 420–480 reizes gan sausā, gan lietainā laikā, simulējot 180 000 km nobraukumu intensīvos apstākļos, jeb vidēja transportlīdzekļa mūža nobraukumu, tikai četru nedēļu laikā. Mūsu rokās nonāca šī procesa rezultāts. Jaunais i30 N Fastback.
i30 Fastback N dizains
Ja esat jau pazīstams ar i30 N, tad jaunā modeļa priekšējais dizains pārsteigumus neradīs. Līdz aizmugurējo durvju ailei Fastback N ir sava brālīša kopija. Līdz ar lejupslīdošo jumtu varam ieraudzīt jaunās aprises. Kļūstot elegantāks un praktiskāks, Čehijas pilsētas Nošovices rūpnīcā ražotais auto cenšas rokās turēt divas pasaules, it kā savienojot sportiskumu ar ikdienas vajadzību apmierināšanu.
Tas gan nenozīmē, ka fastbeks kļuvis par neitrālu spēlētāju. Tam vēl joprojām ir i30 N radītais agresīvais priekšējais tēls ar tumšām gaisa ieplūdes atverēm, sarkana akcenta līnija uz bampera, jauna dizaina aizmugures spoileris, sarkani bremžu suporti, 19 collu diski un trīsstūra formas aizmugurējais miglas lukturis, kas atradis vietu starp masīvajiem izpūtēju uzgaļiem. Un saldajā ēdienā uz radiatora restes esošā N sērijas emblēma, kas tēlaini raksturo asu līkumotu sēriju.
Jaunā modeļa veidošanu Hyundai varēja uztvert kā iespēju uzklausīt pāris kritiķu iebildumus par neuzkrītošo dizainu, kas it kā nav ļāvis i30 N pietiekami izcelties uz konkurentu fona. Dienvidkorejas zīmols gan ir pretējās domās un nav gājis dažu konkurentu iemīto taciņu, radot eksterjeru, kas vairāk atbilst futūristiskai kodolraķešu palaišanas bāzei. Ja vēl drīkstam izmantot veco klišeju, tad i30 N sērija ir gluži kā vilks jēra ādā ar ļoti stipru sakodienu.
Kamēr hečbeka versija tiek asociēta ar zilgano toni, šeit lietu kārtība varētu būt atšķirīga. Krāsu paletei pievienojusies Fastback N ekskluzīvi radīta Shadow Grey krāsa. Iespējams, pelēcīgais tonis nāk modē, jo līdzīgs krāsojums kļuvis populārs arī jaunajiem Audi RS6 un Škoda Octavia RS.
Interjers
Fastback N salons ieturēts līdzīgā stilā kā hečbeka versijai. Tagad šeit redzamas vairāk tumša metāla detaļas, kurām par kontrastu izveidoti sporta sēdekļi ar sarkanām šuvēm un N logotipu. Tāpat sarkanīgās šuves izceļ arī sporta stūri, kas kalpo var vadības centru braukšanas režīmu regulācijai. Multimediju displejā var pārlūkot tradicionālo navigācijas karti, kā arī izmantot Android Auto un Apple CarPlay lietotnes. Zemāk novietota platforma telefona uzlādei bezvadu režīmā.
Papildus šīm ierastajām funkcijām, ekrānā redzami arī braukšanas dati – informācija par zirgspēkiem, griezes momentu, turbīnas spiedienu, kā arī apļu un paātrinājuma hronometrs. Brauciena laikā šīm lietām laika neatliek, taču veiktspējas dati tiek saglabāti, tāpēc tos var analizēt arī pēc sacīkšu skrējiena.
Līdzīgi kā i30 N, arī šeit joprojām nepamet sajūta, ka salons varētu būt vēl īpašāks. Vēl sportiskāks, jo mēs zinām, ka tas tāds spētu būt. Aizsteidzoties notikumiem pa priekšu, mums bija tā iespēja redzēt dzīvē automašīnu, kura patiesībā neeksistē.
Līdzās sacīkšu trasei atradās Hyundai komandas pārvietojamais autobuss, kas vairāk līdzinās lielai mājai. Tajā atradās kāds pavisam īpašs i30 N eksponāts. Gluži kā Svētais Grāls uz riteņiem, tas demonstrēja visu, ko Hyundai inženieri spētu realizēt šķietami vienkāršā ielas auto. Baltās krāsas i30 N bija uzstutētas visas teorētiski iespējamās N opcijas – gigantiski bremžu diski, milzīgs bagāžnieka spoileris, karbona sānu sliekšņi un priekšējais spoileris, alkantaras salons, metālisks ātrumpārslēgs un pats galvenais – kausveida rekaro sēdekļi.
Šie sēdekļi jau iepriekš bija pavīdējuši reklāmas kampaņās un publikāciju materiālos, taču dzīvē tos nebija nācies redzēt. Gluži vienkārši līdz mūsu tirgum tie nav nonākuši, taču būtu kā punkts uz “i” šī salona pilnveidošanā. Pārrunājot šo situāciju ar pārdošanas nodaļas vadītāju, viņš mūsu “sāpi” izprata un dzirdēja ne pirmo reizi, taču nespēja sniegt pozitīvu atbildi, vai šos sēdekļus jebkad redzēsim piedāvājumā. Arī par pārējām lietām visdrīzāk varam tikai sapņot.
Kas ir mainījies?
Ja reiz šī nav i30 N kopija, tad kur redzamas izmaiņas? Atskaitot pagarināto bagāžnieka daļu, lielākie uzlabojumi nav redzami ar neapbruņotu aci. Jaunā Fastback N virsbūve ieguvusi par 7% labāku aerodinamikas koeficentu (0,297 Cd) nekā piecduvju hečbeks, ļaujot šķelt gaisu lielā ātrumā vēl efektīvāk. Tāpat virsbūve ir par 120 mm garāka, bet jumts par 21 mm zemāks. Tāpat Fastback N ir labāks izsvarojums. Uzkraujot aizmugures asij papildus 12 kg, panākts 60:40 izsvarojums, kas hečbeka gadījumā bija 61:39.
Uzlabojumi balstiekārtā garantē labāku saķeri un vienlaikus par 6mm pagarinātais amortizatoru garums sportiskajam auto ļauj sajusties komfortablākam, taču viss būs atkarīgs no braukšanas režīma uzstādījumiem. Fastback N bagāžnieks ir par 14 litriem mazāks nekā standarta Fastback, samazinoties līdz 436 l. Tas izskaidrojams ar aizmugurē novietoto šķērsstabilizatoru.
Ģimenes mantojums
Hyundai bija parūpējies par īpašu pārsteigumu. Pasākuma ietvaros kompānijai bija izdevies iegūt pieeju privātam kalnu ceļam. Kādai ģimenei piederošais kalnu serpentīnu ceļš tika atvēlēts fotosesijas veikšanai. Interesanti, ka iebrauktuve uz šo ceļu slēpjas aiz atbīdāmiem dzelzs vārtiem, kuri atrodas uz vienas no pavisam ikdienišķa apļveida krustojuma izejas.
Šī bija unikāla pieredze, jo aptuveni 5 km garajā posmā atradās tikai mūsu testa automašīnas, radot mazu N sērijas paradīzi. Lai neapdraudētu uz ceļa skraidošos fotogrāfus, drošības nolūkos tika noteikts 60 km/h maksimālā ātruma ierobežojums, taču šie bija vieni no skaistākajiem 60 km/h mūsu dzīvē.
Sacīkšu trase
Pēc divu dienu testa braucieniem gleznainajos Kanāriju salu maršrutos, par mūsu spēļu laukumu kļuva Circuito de Maspalomas trase Atlantijas okeāna krastā. Ar 4,4 km garo trasi vispirms mūs iepazīstināja tā saucamajos taksī braucienos, kurus pilotēja rallija braucējs ar pieredzi startos Liepājas rallijā un dažādās citās Baltijas valstu sacīkstēs. Lai arī priekšējā buferī iestrādātās gaisa atveres nodrošina bremžu dzesēšanu, pasažieru maiņa notika praktiski automašīnai neapstājoties – bremžu dzesēšana pirmajā vietā!
Tālāk jau sēdāmies pie stūres, lai aiz pavadošā instruktora / kolonas līdera pārbaudītu trases līkumus pašu spēkiem. Nospiežot rūtaino finiša karodziņu uz stūres, mēs aktivizējam N režīmu, pielāgojot auto sacīkšu režīmam. Braucēju sastāvā pa vienam braucējam no Baltijas valstīm un Hyundai pārstāvis no Somijas.
Pirmo apli klausoties instruktāžu, atmiņā paliekošākā frāze rācijā bija: “Šeit ass kreisais pagrieziens, neiestūrējiet okeānā!”. Joks vai nē, bet tobrīd pār motora pārsegu bija redzami nebeidzami okeāna viļņi un horizonts.
Kā bullis, kas nenolaiž acis no sarkanas lupatas, sekojām instruktora auto, ar katru nākamo apli pieveicot līkumu kaskādes arvien bezbailīgāk. Trases vidusdaļa sastāv no lidlauka taisnes, kurai seko ass kreisas pagrieziens.
Lai arī izdzīvošanas instinkts domās liek nospiest bremžu pedāli ļoti agri, sava un valsts goda aizstāvēšanas vārdā turējāmies līdz galam, bremžu svirai pieskaroties vien pēdējos taisnes metros pie 190 km/h atzīmes. Ja vien jūs redzētu šīs laimes pilnās un priecīgās braucēju sejas zemā lidojuma beigās. Instruktors atzina, ka todien no visām grupām bijām čaklākie un ātrākie šajā trasē. Neko citu nemaz negaidījām.
Pasākuma noslēgumā dažiem laimīgajiem bija iespēja sēsties blakus pērnā gada WTCR čempionam Gabrielam Tarkīnī. Ņemot vērā ierobežoto laiku, Baltijas valstu grupā vienam no kandidātiem bija jāpaliek trases malā. Šoreiz no Hyundai pārstāvja rokām izvilkām īsāko salmiņu – eh…! :)
Gaitas īpašības
Hyundai mūsu rīcībā nodeva Performance Package automašīnas. Atšķirībā no standarta modifikācijas, šeit uzstādītas 19 collu Pirelli P-Zero augstas veiktspējas riepas un N Corner Carving diferenciālis, kas nodrošina labāku vilci sportiskos braukšanas apstākļos. Šis savienojums ir atkarību raisošāks nekā varētu domāt.
Automašīnai pieejama N Grin Control sistēma, kas ļauj izvēlēties kādu no pieciem braukšanas režīmiem – eko, parasto, sporta, N un pielāgoto N. Atkarībā no izvēles, tiek mainīti automobiļa parametri, regulējot dzinēja veiktspēju, amortizatorus, elektronisko stabilitātes kontroli (ESC), N Corner Carving diferenciāli, skaņu un stūres darbību.
Fastback N dzinēja jauda tiek novadīta uz priekšējiem riteņiem, taču šis auto nesirgst ar kaitēm, kas raksturīgas dažu karsto hečbeku pārstāvjiem, kad priekšējam tiltam jātiek galā ar lielu jaudu. Šīs auto ir kā radīts pagriezieniem.
Vai esat kādreiz salipinājuši pirkstus ar superlīmi? Vairums no mums to tīši vai netīši savas dzīves laikā ir paveikuši. Veicot dažus apļus saules pielietajā trasē, superlīmes cienīgu pievilkšanās spēku demonstrēja Pirelli-Zero riepas, par visām varītēm neļaujot Fastback N atrauties no virsmas vai nekontrolēti izslīdēt.
Stūres raušanās ārā no rokām vai tieksme aizbraukt taisni asā līkumā? Nekā tamlīdzīga. N diferenciālis lieliski paveic sev uzticēto darbu arī asās kaskādēs. Fastback N prot noturēties trasē arī brīžos, kad akseleratora pedāli cenšamies piebīdīt maksimāli asfaltam un iegūt ātrāku izejas ātrumu pirms sekojošās taisnes. Turklāt, līkumos tas ir ļoti stabils, pateicoties aiz aizmugures sēdekļiem esošajam šķērsstabilizatoram un papildu metinājuma vietām virsbūves konstrukcijā.
Papildus Fastback N ieguvis arī rev matching funkciju, kas latviski varētu tikt tulkota kā motora apgriezienu pieskaņošana. Ja neesat apguvis pamatus sacīkšu braukšanā, bet ātra braukšana ir sirdij tuva (kā mums), šī ir ļoti noderīga funkcija. Pārslēdzoties no augstāka pārnesuma uz zemāku, motora apgriezieni automātiski tiek paaugstināti, tādejādi pieskaņojoties izvēlētājam pārnesumam. Izspiežam sajūgu, liekam pārnesumā un tahometra bultiņa jau atrodas vajadzīgajā stāvoklī. Tas nozīmē, ka apgriezieni nebūs ne par zemu, ne augstu un pārslēgšanās vienmēr būs līgani perfekta.
Tāpat uzstādīta ar launch control jeb sistēma, kas ļauj veikt perfektu startu, kontrolējot dzinēja griezes momentu. Efektīvākai kustības uzsākšanai, maksimālos motora apgriezienus iespējams iestatīt robežās no 3600 līdz 4900.
Varētu padomāt, ka viss kļuvis pārāk vienkārši, taču Fastback N ļauj izbaudīt lielisku sacīkšu pieredzi arī ikdienas lietotājam. Vienlaikus tiek saudzēts arī auto, jo, neveicot vai nepareizi veicot rev matching, ātri attapsieties pie sabloķētiem ratiem, zaudētas saķeres vai nodedzināta sajūga. Pareizu bremzēšanu, braukšanas trajektoriju un stūrēšanas manieri neviens vēl nav atcēlis, tāpēc labs rezultāts vēl joprojām būs atkarīgs no braucēja.
Pateicoties elektroniski kontrolētai piekarei, vadītājs automašīnu var pielāgot gan pēc saviem ieskatiem, gan pieradināt to ceļa apstākļiem. Ņemot vērā, ka Kanāriju salās vienīgos nelīdzenumus veido reti izvietotie ātruma slāpētāji, mēs nevarējām sūdzēties par piekares cietību pat ikdienas satiksmes apstākļos.
Vai tas ir labāks par i30 N? Varam teikt, ka sajūtu līmenī tas ir ļoti līdzīgs, iespējams, kļuvis nedaudz sakārtotāks un pieaugušāks, pateicoties izmaiņām balstiekārtā. Tiesa, precīzi to varētu noteikt vien tad, ja abus auto mēs varētu testēt vienu pēc otra. Hečbeku izmēģinājām pagājušajā vasarā “333” trasē, tāpēc lūkosim pēc testa atkārtojuma.
Hyundai dzinējs
Lai arī kāda būtu balstiekārta, šī segmenta galvenais elements allaž būs tā pukstošā sirds. Zem motora pārsega atrodas 2,0 litru T-GDi četrcilindru turbomotors, kas aizgūts no piecdurvju hečbeka. Tas sajūgts ar sešpakāpju mehāniku. Tāpat kā i30N modelī, arī šeit turbokompresora dzinējam pieejamas divas jaudas modifikācijas, standarta versijā attīstot 250 ZS, bet Performance Package tā palielināta līdz 275 ZS. Ar citiem šī pasākuma dalībniekiem bijām vienisprātis – ja reiz esat lēmis par labu karstajam hečbekam, tad noteikti jāiet uz pilnu banku, izvēloties niknāko versiju.
Lai arī degvielas patēriņš šeit tiktu apspriests vien tad, ja visas tēmas (to skaitā politika, elektroauto nākotne un reliģija) jau būtu izrunātas, abas šīs versijas degvielu patērē vien ar 0,1 litra atšķirību. Ieekonomēt neizdosies, taču pabraukt ātrāk gan! Turbīnas spiediena paaugstināšanas funkcija palielina turbīnas apgriezienus ar papildu gaisu un degvielu, lai paaugstinātu jaudu. Tas ļauj Ņūtonu skaitu paaugstināt no 353 līdz 378 Nm. Maksimālais ātrums ir 250 km/h, bet sprints līdz 100 km/h ilgs vien 6,1 sekundi.
Dažiem konkurentiem zirgspēku ir vairāk, taču Fastback N prot izmantot stallī esošos auļotājus lietderīgi, turklāt rada iespaidu, ka viņi tur ir vairāk nekā norādīts tehniskajā specifikācijā. Gluži kā zobu pastas tūbiņa, no kuras allaž vēl var izspiest pēdējo higiēnas līdzekļa kripatiņu, Fastback N dzinējs sniedza arvien vairāk pat brīdī, kad likās esam sasnieguši limitu.
Izplūdes simfonija
i30 Fastback N sagādā baudu vairākām cilvēka maņām un dzirde ir viena no tām. Izplūdes sistēmas pārlieku klusais, sintētiskais vai neizteiksmīgais tonis ir problēma vairākiem karstajiem hečbekiem, it īpaši ar četrcilindru motoru. Šis nudien nav tas gadījums.
Izvēloties Performance Package, jaunais modelis tiek aprīkots ar maināmo izplūdes vārstu sistēmu sportiskai skaņai. Kur gan vēl labāk izbaudīt izplūdes sistēmas bubināšanu, ja ne tuneļos. Šeit to netrūka, vedot no vienas kalnu ielejas uz otru.
Lai arī braucēju sastāva vidējais vecums bija virs 40 gadiem, kā mazi bērni šurpu turpu slēgājām pārnesumus, tikai lai augstajā motora apgriezienu diapazonā dzirdētu klasisko burkānu šaušanos no izpūtēja.
Tieši šim iemeslam tiek radīti karstie hečbeki un Hyundai ir izdevies ievilkt treknu ķeksīti iepretim jautrības sagādāšanas lauciņam. Varam atzīt uzreiz, ka šādu jautrību pie stūres sagādā vien retais auto, nemaz nerunājot par šo cenu grupu.
Ja nevēlaties pievērst sev uzmanību un netraucēt apkārtējo naktsmieram, trokšņu līmeni var samazināt. Atliek aktivizēt parasto ikdienas režīmu un gārdzošais auto sāks klusi murrāt soprānā.
Pircēji
Hyundai paredz, ka pircēju pieprasījums būs 65% par labu i30 N hečbekam, 35% atstājot Fastback N versijai. Šī gada laikā plānots saražot 10 000 N vienības, taču pircējiem varētu būt jāgaida 6 mēneši līdz kārotā auto iegūšanai. Jautājot par sportiskas universāla versijas potenciālo pievienošanos, Hyundai atbildēja noraidoši. Pārstāvji atzīst, ka sportisko universālu tirgus ir ļoti šaurs un pastāv praktiski tikai Vācijā.
Iespaids
Hyundai šī ir iespēja piesaistīt jauniešu auditoriju, kura citos gadījumos dotu priekšroku kādam vācu vai japāņu zīmolam.
Rezumējums
Ļoti īsā laikā Hyundai ir izdevies radīt sportisku auto sēriju, ko sāncenši ar vairāku desmitgažu pieredzi uztver kā ļoti nopietnu konkurentu. Ja šajā cenu kategorijā meklējat auto, kas apvieno sportista dabu ar grāmatveža mieru, Hyundai dīlercentrs būtu pirmais, kas jāiekļauj plānotajā maršrutā.