Kā redzams satiksmē, RAV4 mērķauditorija lielākoties ir sievietes. Krosovera daudzpusība to padarījusi par iecienītu pirkumu soccer moms jeb latviski mazāk labskanīgajā futbola mammu vidū. Bērna nogādāšana uz sporta treniņu un iespēja nepieciešamības gadījumā šķērsot arī kādu meža stigu. Turklāt rūpes un bažas par automašīnas tehnisko izturību jau sen ir izgaisušas no Toyota īpašnieku prātiem, zīmolam jau ilgus gadus gozējoties uzticamāko auto brendu spicē. Šie ir šaha gājieni, kurus japāņu kompānijai izdevies izkombinēt gadu gaitā, padarot RAV4 par mūsdienīgas ģimenes vienu no iecienītākajām izvēlēm.
Toyota dizains
RAV4 spējis apvienot divus pretpolus – garāku riteņu bāzi un īsāku virsbūvi. Jaunais krosovers nav gājis C-HR futūristiskā dizaina pēdās, tomēr, salīdzinot ar savu priekšteci, eksterjers piedzīvojis ievērojamas pārmaiņas. Papildus asām un šķautņainām līnijām, RAV4 ieguvis izteiksmīgus LED lukturus gan priekšā, gan aizmugurē, bet zem logotipa novietots lielizmēra radiatora režģis. Krāsojuma izvēlē deviņi toņi, kuru vidū ir ne vien mūsu testa auto sarkanā, bet arī spilgti zila krāsa.
Lai arī pie stūres lielākoties redzam daiļo dzimumu, RAV4 pēc izskata vai savas būtības nav izteikti sievišķīgs auto, tāpēc vadības grožus bez nekādiem sirdsapziņas pārmetumiem var pārņemt arī vīrs. Stūrei un sēdekļiem ir plašas iespējas regulēt pozīciju, tāpēc pie stūres ērti varēs iekārtoties praktiski ikviens braucējs. Sēdekļa augstuma regulēšana būs pieejama visās versijās, taču tikai vadītāja sēdeklim.
RAV4 drošība
Svarīgs RAV4 aspekts ir drošība. Toyota krosovers pratīs pieskatīt mazos braucējus. Tiklīdz kāds no aizmugurē sēdošajiem atsprādzēsies, instrumentu panelī būs redzams sarkans brīdinājums, ko pavadīs skaļš signāls. Signālus dzirdēsiet arī atverot durvis, uzbraucot uz joslu apzīmējumiem un citos gadījumos. Ja kāda no šīm sistēmām jums traucē, dažas no tām var ērti atslēgt, piemēram, joslu asistentu. Pēc auto atkārtotas iedarbināšanas šī darbība nebūs jāveic vēlreiz.
Visi RAV4 aprīkoti ar palīgsistēmu uzbraukšanai slīpumā (HAC) un nobraukšanai lejupceļā (DAC), kā arī Toyota Safety Sense pakotni. Tajā ietilpst sadursmes novēršanas sistēma (PCS) ar gājēju un velosipēdistu noteikšanas funkciju, joslu maiņas brīdinājums (LDA), adaptīvā kruīza kontrole (iACC), ceļa zīmju atpazinējs (RSA) un tālo gaismu asistents (AHB). Līdzās lūkas un interjera apgaismojuma slēdžiem atrodas arī SOS izsaukuma poga, kura slēpjas zem īpašas lūciņas. Sīkums, bet kāds šeit ir īpaši piestrādājis!
Japāņu interjers
Liels solis sperts interjera attīstībā. Atšķirībā no iepriekšējās paaudzes, kur dažādu ierīču izvietojums vairāk atgādināja mozaīku, šeit Toyota izdevies nonākt līdz intuitīvi ergonomiskam risinājumam. Arī apdares materiālu kopējā kvalitāte ir uzlabojusies, lai arī dažviet vēl redzamas mazāk kvalitatīvas plastmasas virsmas, piemēram, viduskonsoles sānos. Interesanti, ka uz durvju rokturiem un dažiem slēdžiem izmantots gumijots materiāls. Apkārtējās redzamības uzlabošanai, priekšējās statnes kļuvušas šaurākas, bet sānu logi lielāki.
Aizmugurē sēdošajiem vietas gan kājām, gan galvai būs pietiekami daudz un šeit varēs atrasties pat trīs pieaugušie. Jāatzīmē gan, ka mēs vēlētos padziļinātāku un izteiktāku sēdekļa pamatni – līkumos dažiem pasažieriem būs tendence izslīdēt no savas sēdpozīcijas. Pateicoties plašam aizmugures durvju atvērumam, bērnu sēdeklīša ievietošana un izņemšana nesagādās muguras sāpes. Bagāžnieka nodalījums ir atbilstošs klases standartiem (580 litri). Vajadzības gadījumā aizmugures sēdekļus var nolaist proporcijā 60:40, izveidojot praktiski līdzenu grīdu un palielinot ietilpību līdz 1690 litriem. Tas ir vairāk nekā Volkswagen Tiguan. Divu līmeņu bagāžnieka grīda būs jau bāzes versijā.
Nav nemaz jāmēro tālais ceļš pāri okeānam, lai gūtu priekšstatu par eiropiešu un japāņu kultūras un vērtību atšķirībām – to uzskatāmi parāda multimediju sistēma.
Kamēr dažs Eiropas autoražotāju veikums var ēst neadekvāti daudz degvielu un sirgt ar vairākiem citiem trūkumiem, multimediju sistēmas izskats, atsaucība un kopējā veiktspēja lielākoties ir augsta. Turpretim Toyota zīmolam šie faktori nekad nav bijuši prioritāšu augšgalā. Lai arī ekrāns ir novietots ļoti ērtā vietā un sānu malās izvietoti fiziski slēdži, displeja grafika un izvēlņu lietošana, it īpaši atpakaļskata kamerai naktī un navigācijas sistēmai, ir palikusi vēl 15 gadus attālā stadijā. Arī Apple Carplay un Android Auto šeit nebūs pieejams.
Tā vietā, lai skatītos Toyota Touch 2 & Go ekrānā, mēs varam izmantojot savas viedierīces – par USB ligzdu ģimenes locekļu starpā jācīnās nebūs. RAV4 salonā izvietotas vairākas ligzdas viedierīču uzlādei gan priekšā, gan aizmugurē, kamēr dažs labs konkurents iztiek tikai ar vienu uzlādes punktu.
Atšķirībā no Camry sedana, RAV4 iespējams aprīkot ar sēdekļu ventilāciju. Šajā gadījumā gan nāksies izvēlēties prestižāko no septiņām aprīkojuma versijām – Premium Plus. Šīs komplektācijas sākumcena ir 39 850 eiro. Par to RAV4 iegūs 19 collu vieglmetāla diskus, elektriski atveramu bagāžnieka vāku, pārnesumu slēdžus pie stūres, viedo atpakaļskata spoguli, vējstikla atkausētāju, panorāmas skata monitoru, JBL Premium skaņas sistēmu un apsildāmus aizmugures sēdekļus. Kas attiecas uz sēdekļu un stūres apsildi, aukstākā gadalaikā siltuma slēdzi allaž var atstāt ieslēgtu – tiks sasniegta komfortabla, nevis bikses dedzinoša temperatūra.
Krosovera gaita
Jaunā TNGA platforma ir par 57% stingrāka nekā iepriekšējā modeļa bāze. Papildinot to ar labāku izsvarojumu, zemāku smaguma centru un uzlabotu divsviru aizmugurējo piekari, krosovera vadāmība kļuvusi precīzāka un paredzamāka. Turklāt, tas kļuvis labāks ne vien uz asfalta, bet arī vietās, kur ceļš nekad nav bijis.
Gadījumā, ja jūsu atvase būs nomaldījusies orientēšanās sacensībās, RAV4 varēs tikt pāri arī kādam mazākam grāvim vai krūmu puduram. Salīdzinot ar iepriekšējo modeli, jaunais RAV4 ir par 15mm augstāks, sasniedzot 190mm klīrensu. Tāpat caurgājamību uzlabos arī īsākas pārkares.
Pilnpiedziņas modeļiem aizmugures tiltu darbina elektromotors. Atkarībā no ceļa apstākļiem, 100% hibrīda jaudu var novadīt uz priekšējo tiltu vai līdz 80% uz aizmuguri. Trail mode AWD modeļiem ar ierobežotas slīdes diferenciāļa kontrole. Braucot bezceļā, RAV4 prot apstādināt katru riteni individuāli, uzlabojot saķeri uz slikta seguma. Pēc dubļu brauciena nebūs jābaidās par džinsu tīrību, kāpjot ārā no auto – durvis nosedz sānu sliekšņus.
Hibrīddzinējs
Kopš Toyota nolēma atteikties no dīzeļdzinējiem, piedāvājot to tikai Land Cruiser apvidniekā, hibrīddzinēju īpatsvars japāņu zīmola modeļos sasniedzis vēl nebijušus apmērus. 2,5 litru benzīna agregāts sajūgts ar elektromotoru, savukārt baterija novietota zem automašīnas. Hibrīda sistēmas darbībai var sekot centrālajā displejā.
Ja kavējat bērnu treniņu, 222 ZS hibrīds (218 ZS priekšpiedziņas versijā) pēc stingrākas akseleratora pedāļa nospiešanas būs uzdevuma augstumos, bez īpašas piepūles paātrinoties apdzīšanas brīdī. 100 km/h atzīme tiek sasniegta aptuveni astoņās sekundēs. Akustikai gan šādas izpriecas par labu nenāks. Tiklīdz pilnībā digitālajā instrumentu panelī „tahometra” bulta virzīsies uz ziemeļiem, 2,5 l motors pieskandinās salonu ar rūkoņu, kas raksturīga e-CVT un benzīnmotora salikumam.
Atšķirībā no Horvātijā testētā Toyota Camry, kas būvēts uz šīs pašas TNGA platformas un ieguvis 2,5 l hibrīdu, RAV4 būs spējīgs vilkt piekabi. Ražotājs noteicis 1650 kg vilktspējas ierobežojumu un visiem RAV4 būs arī treilera šūpošanas kontrole, garantējot drošāku braucienu.
Hibrīdsistēmas galvenie uzdevumi palikuši nemainīgi – degvielas ekonomija un ekoloģija.
CO2 izmešiem tālu neatpaliekot no Aygo mazauto, ietilpīgais krosovers netipiski maz patērē degvielu.
Mērojot ceļu no Cēsīm līdz Rīgai, vidējais degvielas patēriņš bija 6,3 litri. Tiklīdz iebraucām Berģos un uzsākām „no luksofora līdz luksoforam” satiksmi, lielu daļu no sastrēgumos pavadītā laika nepatērējām ne grama degvielas. Bremzēšanas un šosejas režīma laikā uzkrātā enerģija mūs kustināja bez izmešu režīmā. Sasniedzot Toyota centru Rīgas otrā pusē, patēriņš bija nokrities līdz apaļiem sešiem litriem. Un tas viss bez ārējās uzlādes vai nepraktiskiem kabeļiem. Ņemot vērā Toyota pieredzi hibrīdu ražošanā, tam vairs nebūtu jābūt pārsteigumam, taču vēl joprojām atliek vien nobrīnīties, kā pilnpiedziņas krosovers ar šādu salona ietilpību un dinamikas rādītājiem spēj sasniegt šādus ekonomijas rādītājus.
Līdzīgi kā Corolla un C-HR, arī RAV4 pieejams gan benzīnmotora, gan hibrīddzinēja versijā. 2,0 Valvematic benzīna agregāts attīsta 175 ZS un būs lētākais klāsta pārstāvis, cenai sākoties no 24 000 eiro. Atšķirībā no hibrīda, benzīnmotoru iespējams savienot arī ar sešpakāpju mehānisko transmisiju. Ražotāja noteiktais vidējais degvielas patēriņš būs 7,1 – 7,5 l/100 km.
Plusi
- Hibrīda dinamika un ekonomija
- Ietilpība
- Pieejamas papildaprīkojums
Mīnusi
- Novecojusi multimediju sistēma
- Dizains ne visiem būs pa prātam
Tehniskie dati
Toyota RAV4
- Garums/platums/augstums: 4600/1855/1685 mm
- Garenbāze: 2690 mm
- Piedziņa: pilnpiedziņa
- Riepas: 225/60 R18
Hibrīddzinējs
- Darba tilpums: 2487 cm3
- Jauda: 222 ZS pie 5700 apgriez./min.
- Griezes moments: 221 Nm pie 3600–5200 apgriez./min
Informācija
- Ātrumkārba: E-CVT
- Pašmasa: 1500 – 1680 kg
- Maksimālais ātrums: 180 km/h
- Paātrinājums 0–100 km/h: 8,1 s
- Bagāžas nodalījums: 580 – 1690 l
- Degviela / patēriņš: benzīns / 5,8 l
- CO2 emisija: 129 g/km
- Cena eiro: no 24 000
Rezumējums
RAV4 ir lielisks Toyota zīmola spogulis, izgaismojot gan to, ko japāņu zīmols prot vislabāk, gan saglabājot dažus klasiskos trūkumus. Modeļa līdzšinējā popularitāte norāda uz lojālu klientu bāzi, kas novērtē šī auto sniegumu. Pateicoties salona ietilpībai, sasniegumiem drošības jomā, kā arī jaudas un ekonomijas rādītājiem, jaunajam RAV4 ir liels potenciāls turpināt savu priekšteču iesākto.