VAG grupas resursi un ražošanas vēriens klientiem sniedz dažādas priekšrocības, jo viena produkta vietā pircēji var salīdzināt dažādus. Lai arī vairumu modeļus vieno līdzīgi tehniskie risinājumi, to dizains, apdares kvalitāte, gaitas īpašības, praktiskums un filozofija ir atšķirīgi.
Praktiski vienā elektroauto metienā no VAG koncerna durvīm iznāca jaunais Volkswagen ID.3, ID.4 un tā līdzinieks Škoda Enyaq iV, šobrīd šim trio jau paspējis pievienoties Audi Q4 un Q4 Sportback, bet pēc neilga laika būs arī Cupra Born un septiņvietīgais VW ID.6. Kādu ceļu izvēlējies ID.4, lai censtos kļūt par pircēju favorītu?
Dizains
Pirmais elektriskais VW apvidus auto ārēji izskatās maigāks nekā asām līnijām un kantēm bagātais Enyaq iV. Līdzīgi kā Hyundai Ioniq 5, bildēs tas izskatās mazāks nekā ir patiesībā. Šo dizainu, kā tas ierasts vairumā VW modeļu, var vērtēt divejādi. No vienas puses, tas ir neuzkrītošs un par visām varītēm nekliedz, ka ir elektroauto. No otras puses, kādam šis dizains var šķist pārlieku neitrāls. To, kurš skatupunkts jums tuvāks, jālemj pašiem. Virsbūves izmēru ziņā abi elektriskie brālīši – ID.4 un Enyaq – ir teju identiski. Nevarētu gan teikt, ka pūlī šis auto pazudīs pavisam. Lielizmēra vieglmetāla diski un advancētas LED grafikas aizmugures lukturos pat nezinātājam liks aizdomāties, ka šis ir kas jauns.
Citi lasa
Salīdzinājumā ar ID.3, kura gaišais interjers un viduvējā apdares kvalitāte radīja iespaidu, ka atrodamies braucošā gadžetā, ID.4 ir ne tikai plašāks, bet arī mājīgāks un kvalitatīvāks. Par vietas trūkumu nesūdzēsies ne priekšā, ne aizmugurē sēdošie. Uzreiz jāatzīmē, ka ID.4 panorāmas jumts ir viens no lielākajiem, kādu nācies redzēt. Aizmugures pasažieri būs sajūsmā! Arī interjera materiālu izvēle kļuvusi izsmalcinātāka, salīdzinot ar ID.3.
Kamēr Enyaq saglabājis dažus fiziskos slēdžus svarīgākajiem īsceļiem, ID.4 atteicies no tiem pavisam. Gluži kā iPad, ap kuru ir apbūvēts apkārt auto. Pat uz stūres visas pogas ir skārienjūtīgas, lai arī par to lietojamības ērtumu, gluži kā citos Volkswagen modeļos, var diskutēt.
Vienīgais reāli taustāmais slēdzis ir ātrumpārslēgs, kas novietots nevis viduskonsolē, bet gan aiz stūres. Kompaktais instrumentu panelis ir uzsprausts virsū stūres kolonnai un labajā pusē tam pievienota grozāma AT svira. Šis dizains ir visai tālu no tā, ko piedāvā mūsdienu iekšdedzes dzinēju automašīnas, taču arī Enyaq mazais instrumentu displejs neiemieso diez ko daudz klasisko vērtību. Un kāpēc gan, lai tā būtu – jauns laiks un jaunas inovācijas!
Tehnika & cena
Volkswagen zīmola automašīnas cenas ziņā vienmēr bijušas kārtu augstākā cenā nekā ekvivalenti Škoda modeļi, taču šoreiz starpība sarukusi.
Gan Enyaq, gan ID.4 bāzes modelim ir 55 kWh akumulators. Kamēr Škoda sākumcena ir 37 300 eiro, VW ir par nepilniem diviem tūkstošiem dārgāks. 82 kWh versijā sākumcenas starpība ir vēl mazāka. Turklāt jau vairākkārt esam dzirdējuši neizpratnes pilnus viedokļus, kā Škoda var maksāt 50 000 eiro. Tā nu ir sanācis, ka izbrīns par ID.4 cenu ir daudzkārt mazāks.
Škoda gadījumā aprīkojuma versijas nosaukums atbilst akumulatora kapacitātei, savukārt Volkswagen kopumā ir četras modifikācijas – Pure, Pure Performance, Pro Performance un GTX. Pirmo divu versiju aprīkojums ir identisks, atšķiras tikai auto veiktspējas rādītāji.
Izvēloties Pure un Pure Performance versijas, standartā ID.4 tiek piedāvāta ar 50 kW uzlāde (7,2 kW maiņstrāva), kas 2021. gada izskaņā nav konkurētspējīgs rādītājs. Lai arī šodien vairums uzlādes staciju piedāvā tieši 50 kW jaudu, mēs ieteiktu labāk lūkoties uz Pro Performance un GTX versijām, kas tikušas pie 125 kW (11 kW maiņstrāva) uzlādes iespējas. Ar skatu nākotnē tas būs iztikas minimums.
Mūsu izmēģinātā Pro Performance versijas vidējais elektrības patēriņš šosejas režīmā bija aptuveni 18 – 19 kWh/100 km. Ar pilnu akumulatoru borta dators sola 380 km veicamo distanci. Realitātē, rēķinoties ar 300 – 330 km, nebūs jāpiedzīvo sarūgtinājums. Teorētiski tas spēj veikt pat 520 km, tāpēc būtiski ir gan laikapstākļi, gan vadītāja braukšanas paradumi. Atšķirībā no ID.3, šeit pieejams arī baterijas priekšsildītājs, kas uzlabos sniedzamību ziemas apstākļos.
Vairums elektroauto īpašnieku sava spēkrata uzlādi veic mājās. Par 840 eiro Volkswagen piedāvā iegādāties ID. Charger uzlādes kastīti, kas uzlādēs ar jaudu līdz 11 kW un ietver arī kabeli.
Līdzīgi kā vairumam elektroauto, arī trīs no četrām ID.4 modifikācijām uz priekšu dzen aizmugures tilts. Ieguvumi sportisku braukšanas īpašību ziņā būs mazāk izteikti, taču gaita ir mīksta un komfortabla, kas Latvijas apstākļos ir liels ieguvums. Gan salona ietilpības ziņā, gan gaitas lēzenumā jūtams, ka šis auto veidots ģimenei ar modernu skatījumu.
Tiem, kuri vēlas apvienot dinamisku braukšanu ar drošību slidenos ceļa apstākļos, jāizvēlas jaudīgā GTX versija. Mūsu testētajai 204 ZS versijai spara netrūka, taču 299 ZS jaudīgais GTX līdz 100 km/h paātrinās 6,2 sekundēs, kas vairāk līdzinās sporta auto rādītājiem, nevis ģimenes spēkratam.
Rezumējums
Pēc World Car Awards 2021 galvenā titula izcīnīšanas, Volkswagen jauno ID.4 dēvē par labāko auto pasaulē. To, vai šim apgalvojumam piekritīs arī elektroauto topošie pircēji, rādīs laiks, taču viens ir skaidrs – ID.4 ir komfortabls un viegli lietojams elektriskais auto ģimenēm. Un par spīti dažu skepsei, tas ir ērti lietojams jau šodien.