Kā skaidro Vācijas autobūves koncerns, līdz pat 11 miljoniem automašīnu ir aprīkotas ar modernu programmatūru, kas spēj uzrādīt nepatiesus kaitīgo izmešu datus, no kuriem 1,8 miljoni ir VW komerctransports. ASV Vides aizsardzības aģentūra atzina, ka ekspertu veiktajos mērījumos ir iegūti atšķirīgi rezultāti no braukšanas reālajā vidē un tiem datiem, kurus uzrāda pats ražotājs.
Brīdī, kad notiek emisiju mērījumi, dzinēja elektronika tiek ieslēgta citā režīmā nekā ikdienā. Pēc mērījumu veikšanas dzinējs atkal iegūst standarta iestatījumus, kas 40 reizes pārsniedz pieļaujamo izmešu normu. Uzņemoties atbildību par notikušo, no VW vadītāja amata atkāpies 62 gadus vecais Martins Vinterkorns un viņa vietu ieņēmis luksusa automašīnu ražošanas struktūrvienības Porsche direktors Matiass Millers.
Eksperta viedoklis
Skaidro Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs:
«Minēto 11 miljonu automašīnu atsaukums – šis šobrīd nav vienkāršs defektīvs mezgls, kas jānovērš – jānomaina, un lieta būtu risināta. Šeit ir fundamentāla inženierijas krāpšanās – motori šiem modeļiem nav aprīkoti ar atgāzu apstrādes sistēmām, kas atbilstu normām un tajā pašā laikā saglabātu jaudas, dinamikas un ekonomijas parametrus.
Daudzas valstis Eiropas Savienībā ir ar ļoti dzelžainu un striktu nodokļu politiku automašīnām, tā balstīta uz atgāzu izmešu parametriem. Nokļūstot zem konkrētas atzīmes, auto markas modelis kļūst ievērojami iekārojamāks/ lētāks nodokļu politikas dēļ. Šādas valstis ir Nīderlande, Beļģija, Francija, visa Skandināvija un citas, kur CO2 un NOx parametri ir ļoti būtisks arguments modelim būt veiksmīgam vai ciest sakāvi.
Šobrīd sanāk, ka VW grupas automašīnas ir guvušas labumu un nodokļu atlaides, balstoties uz falsificētiem tehniskajiem datiem.
Tas jau kļūst par juridisku aspektu un potenciālu risku prasību pieteikšanai no konkrētām valstīm, kā arī konkurentiem. Daudzi valsts, pašvaldību, lielo līzinga kompāniju un korporatīvie iepirkumi ir bijuši balstīti uz atlases kritērijiem, kas tieši mēra CO2 izmešu daudzumu, pat NOx daļiņas, patēriņu un jaudas parametrus. Sanāk, ka dažādi konkursi daudzās valstīs ir uzvarējuši, pateicoties falsificētiem datiem. Te arī pastāv juridisks risks un nezināms prasību apjoms no iesaistītajām pusēm un konkurentiem. Daudzas valstis šobrīd ir sākušas izmeklēšanu, un dažas pat ir liegušas VW pārdot a/m līdz izmeklēšanas beigām.
VW reputācija ir ietekmēta uz ilgu laiku, un nez cik ātri izdosies to atgūt.
Šie milzu, vēl neaptvertie kompensācijas apjomi, kas mērāmi nu jau miljardos (pats VW jau atlicinājis 7,5 miljardus eiro), noteikti negatīvi ietekmēs grupas attīstību un liks savilkt jostu daudzām programmām un mārketinga projektiem. Iespējams, ka daudzi interesanti projekti, atbalsta programmas un marku attīstība var būt nopietni ietekmēti sakarā ar līdzekļu novirzīšanu kompensāciju izmaksām ilgā nākotnē: dalība WRC rallija sacensībās, Dakaras rallijreidā, Audi iesaiste F1, Bugatti produktu un markas attīstība, dizaina koncepti un nišas produkti, dīleru atbalsta programmas, citas aktivitātes ārpus tiešās produktu saimes.
Prognozē, ka tuvākajā laikā notiks nopietnas izmaiņas Eiropas Savienības un ASV automašīnu emisiju un tehnisko rādītāju pārbaužu/testu principos, standartos un protokolos, lai ieviestu realitātei atbilstošu parametru atspoguļošanu.
Škoda un Porsche." src="https://cdn.santa.lv/files/auto-bild/Volkswagen_dizelgeitas_skandals_un_ta_sekas_1.jpg" />
Latvijas tirgu šis notikums ietekmēs minimāli, jo, būsim godīgi, mūsu vidēji aptuveni 14 gadus vecais autoparks ar izmešiem daudzkārt apsteidz jebkuru no minētajiem VW grupas auto. Papildus tam redzams, ka Latvijā vismaz 60% no dīzeļauto pēc 150 000 km noskrējiena ir jau anulēti katalizatori un dīzeļu partikulfiltri jeb kvēpu filtri. Domāju, ka šā notikuma iespaidā, mēs varētu ieraudzīt arī citus auto zīmolus, kas pieķerti līdzīgos grēkos, jo, lai uzražotu konkurētspējīgu auto cenā un parametros un lai sacenstos ar VW, ir kaut kur jākompensē šie izdevumi.»
Uzziņai
Manipulācijas veiktas ar EA 189 (1,6 un 2,0 TDI) četrcilindru dīzeļdzinējiem. Euro 5 motori uzstādīti no 2007. līdz 2013. gadam VW Polo, Golf VI, Jetta, Scirocco, Passat VII un Tiguan I. Arī Audi A1, A3, A4, A6, Q3, Q5, TT, Škoda Fabia, Roomster, Octavia un Superb.