Vissezonas riepas
Intars Vizbulis, Bridgestone mārketinga vadītājs Baltijā, neslēpj, ka daudzi autovadītāji joprojām uzskata vissezonas riepas par universālām, jo kāpēc ir nepieciešamas vasaras un ziemas riepas, ja ir vissezonas (kas pārsvarā ir tieši ar ziemas protektoru)? Šāds viedoklis ir diezgan izplatīts, un, ja ir pieprasījums, tātad ir arī piedāvājums. Dažreiz vissezonas riepas ir kā kompromiss starp vasaras un ziemas riepām. Uz šādām riepām ir marķējums All season (vissezonas).
Apzīmējums M+S nozīmē Mud and Snow (dubļi un sniegs), un tas tiek izmantots 80% apvidus automašīnu riepām, taču daudzi ražotāji šo apzīmējumu lieto arī vasaras riepām. Vizbulis atzīst, ka, pēc riepu ražotāju domām, vissezonas riepas spēj nodrošināt pieļaujamu drošības līmeni ziemā un pietiekamu komfortu vasarā. Tomēr jāņem vērā, ka, lietojot vissezonas riepas vasarā, protektors nodils ātrāk salīdzinājumā ar vasaras riepām. Liela daļa ražotāju rekomendē šāda tipa riepu lietošanu tādās valstīs, kur vidējā temperatūra ziemā nulle grādu. Gumijas sastāvs vasaras un ziemas riepām ir atšķirīgs, un ražot riepas, kas varētu kalpot vienādi labi temperatūras diapazonā no mīnus 20 līdz plus 30 grādiem, ir gandrīz neiespējami.
Dažādos klimatiskajos apstākļos vienas un tās pašas riepas funkcionēs dažādi, dažreiz pat neparedzami.
Vissezonas riepas derēs, ja ikdienā ar auto pārvietojas pa pilsētu, pa labi tīrītām ielām, reti izbraucot ārpus maršruta mājas–darbs–veikals. Šādā gadījumā tiešām ir vērts padomāt par vissezonas riepu iegādi. Bet, ja ir jābrauc uz laukiem, slēpot vai kur citur ārpus pilsētas, jāiegādājas ziemas riepas.
Pareizi uzglabātas riepas
Riepas izgatavošanas gadam nav noteicoša nozīme. Taču nolietojumam gan. Riepa var būt izgatavota pirms pieciem vai pat vairākiem gadiem, un, ja tās protektora dziļums ir atbilstošs, riepas gumija nav sasprēgājusi vai riteņu savirzes rezultātā nevienādi nodilusi, šāda, pat veca, riepa neliedz iespēju iziet tehnisko apskati. Rolands Rumba, VAS Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis, uzsver, ka ir svarīgi, lai sakrīt riepas izmēri un protektora zīmējums uz asīm.
Oskars Irbītis, sertificēts valsts tiesu eksperts un RTU Autotransporta katedras lektors, skaidro – ja pirms glabāšanas apstrādātas ar kādu konservējošu līdzekli, kas aizkavē novecošanu un gumijas virskārtas sasprēgāšanu un novietotas tumšā, vēsā vietā, tad nekādi būtiski defekti neradīsies arī septiņos un pat vairāk gados. Ekspertīzē katru gadu konstatē 10–15 gadījumu, kad transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis ir būtisks iemesls ceļu satiksmes negadījumam, kad visbiežāk problēmas ir bijušas tieši ar automobiļu riepu stāvokli. Nodilušas, novecojušas riepas, kuru kritisko stāvokli autovadītāji noteikti varēja pamanīt laikus.
Cilvēku doma «izvilkšu līdz skatei, līdz pavasarim, līdz algai…» šajos gadījumos neattaisnojas, jo satiksme kļūdas piedod ļoti reti.
Eksperts gan neslēpj, ka beidzamajos gados Latvijā kopumā situācija uzlabojas, autovadītāju izpratne par satiksmes drošību un to ietekmējošiem faktoriem pakāpeniski uzlabojas.Riepām ir grūti noteikt absolūto derīguma termiņu, bet nevajadzētu izmantot riepas, kas ir vecākas par 10 gadiem – tad jau noteikti tās nebūs drošas. Jāpatur prātā, ka riepa savas īpašības gadu laikā zaudē, jo ražotājs tās izgatavo lietošanai tuvākajiem gadiem pēc ražošanas, tāpēc ar laiku riepa noveco un tās saķeres īpašības pasliktinās. Intars Vizbulis atgādina, ka Latvijas likumdošana nosaka, ka vasarā drīkst lietot riepas, kuru protektora minimālais dziļums ir 1,6 mm, bet ziemā – 4 mm.
Rezumējums
Drošība ir pašu rokās. Tehnisko apskati iziet sekmīgi neliedz riepas, kuras izgatavotas pirms vairākiem gadiem, ja vienāda izmēra, ražotāja un protektora zīmējums uz automašīnas asīm sakrīt. CSDD apkopo informāciju par automobiļa riepu vecumu, taču nevar liegt iziet tehnisko apskati riepu vecuma dēļ.